دستکم ۵۶ تجمع اعتراضی برگزار شد

شنبه ۱۸ دی، شماری از خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراینی در دومین سالگرد سرنگونی این هواپیما در شاهدشهر شهریار، گروهی از رانندگان تریلی در مقابل پارکینگ ایران خودروی تبریز در شهر ممقان و همچنین جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران جلفا در ورودی فاز‌های صنعتی این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان شماری از کارکنان دادگستری کشور در شهرهای مختلف دست به اعتصاب زده و تجمع اعتراضی برگزار کردند. بعلاوه جمعی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پی فراخوان قبلی، با روشن نگه داشتن چراغ‌های اتوبوس و حرکت با سرعت کم در مسیر ترددشان، اعتراض خود را نسبت به نادیده گرفته شدن خواسته هایشان نشان دادند.

این شهروندان خواهان روشن شدن حقیقت این ماجرا پس از سپری شدن دو سال و همچنین محاکمه افراد دخیل و سهیم در واقعه ی ساقط شدن هواپیمای مذکور هستند.

در این تجمع خانواده‌ها شعارهایی از قبیل «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی» را سر دادند.

در نخستین ساعات ۱۸ دی ماه ۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین، توسط نیروهای مسلح ساقط شد. پس از چند روز فرافکنی سرانجام صبح ۲۱ دی ماه، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای این واقعه را تایید کرده و مدعی شد که هدف‌گیری این هواپیما ناشی از خطای انسانی بوده است!

تجمع کارکنان دادگستری و قضایی کشور
به گزارش هرانا، امروز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، شماری از کارکنان دادگستری کشور دستکم در ۵۳ شهر و شهرستان مختلف از جمله دلیجان، چابهار، ارومیه، زرین‌شهر، یزد، ایذه، سمنان، قم، بوشهر، مبارکه، قصرشیرین، تبریز، مهدیشهر، سقز، اردبیل، آغاجاری، رزن، کرمان، شاهرود، دشتی، اهواز، کوثر، ورامین، لاهیجان، تهران، گنبدکاووس، نهاوند، تربت حیدیریه، اراک، جوانرود، لنجان، ابرکوه، ایلام، بهاباد، رودسر، مریوان، شهرکرد، نیکبخت، خانمیرزا، بهمئی، قدس، کرمانشاه، ملایر، ساوه، کهنوج، چناران، بیرجند، اسلام آباد غرب، آذرشهر، بندرعباس، بابلسر، میامی و شیراز، دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارکنان دادگستری کشور نسبت به “پایین بودن حقوق و رد طرح تسری فوق العاده خاص در دولت و مجلس” معترض هستند.

آنها شعارهایی از قبیل “ای دولت دروغ گو ننگت باد ننگت باد” را در جریان این تجمعات سر دادند.

بعلاوه برخی وکلای دادگستری در شهرهای مختلف کشور در گفتگو با هرانا از عدم برگزاری دادگاه ها به دلیل اعتصاب و تجمع سراسری کارکنان قضایی خبر داده اند.

پیش از این نیز هرانا طی گزارشی از اعتراض ده ها تن از پرسنل زندان اراک به دلیل عدم دریافت سه ماه حقوق خود، خبر داده بود. آنها در یک اقدام اعتراضی از انجام برخی وظایف روزانه خود از جمله آمار گیری روزانه و سرکشی به بندها خودداری کرده بودند.

تجمع تولیدکنندگان و صنعتگران جلفا
به گزارش صدا و سیما، امروز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران جلفا، در ورودی فاز‌های صنعتی این شهرستان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان به قانون جدید “اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده” معترض‌اند؛ بر اساس قانون بودجه امسال، مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

تجمع رانندگان تریلی در ممقان
به گزارش صدا و سیما، امروز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، گروهی از رانندگان تریلی در مقابل پارکینگ ایران خودروی تبریز در شهر ممقان، دست به تجمع زدند.

رانندگان معترض بیش از یک هفته است که به صورت شبانه‌روزی، به دلیل عدم رسیدگی به مطالباتشان اعم از پرداخت معوقات مزدی، در این محل دست به اعتصاب و تجمع می زنند.

به گفته رانندگان معترض، شرکت ایران خودرو، حمل خودرو‌های سواری را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار کرده و این شرکت‌ها با رانندگان قرارداد بسته اند.

شرکت‌های پیمانکاری با شرکت ایران خودرو تبریز، قرارداد ۱۰۰ درصدی تعرفه مبلغ مصوب را عقد کرده است؛ در حالی که با رانندگان قرارداد ۶۰ درصد کرایه مصوب را عقد و بر این اساس حقوق آنها را واریز کرده است.

به گفته رانندگان معترض؛ از این ۶۰ درصد کرایه نیز ۲۰ درصد را پرداخت و مابه تفاوت را طی ۸ ماه آینده پرداخت می کنند.

این رانندگان می گویند که بیش از یک سال است که شرکت پیمانکار به رانندگان بدهکار است و هیچ اقدامی در راستای پرداخت مطالبات آنها صورت نگرفته است.

اعتراض رانندگان اتوبوس در تهران
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، امروز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، شماری از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در پی فراخوان قبلی دست به اعتراض زدند.

این رانندگان با روشن نگه داشتن چراغ‌های اتوبوس و حرکت با سرعت کم در مسیر ترددشان، اعتراض خود را نسبت به نادیده گرفته شدن مطالباتشان نشان دادند.

بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت معوقات شارژ کارت‌های اعتباری، پرداخت بدون وقفه چهار درصد حق بیمه کارگرانی که شرایط بازنشستگی‌شان احراز شده و همچنین تعیین تکلیف کارگرانی که از تسهیلات مسکن برخوردار نشده‌اند، از جمله مطالبات رانندگان معترض به شمار می‌رود.

گفته می شود که حراست و مدیریت شرکت واحد، برای ممانعت از گسترش اعتراض رانندگان، از خروج اتوبوس رانندگانی که نقش محوری در اعتراضات دارند ممانعت کرده و این رانندگان را در توقفگاه نگه داشته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۹ ژانویه ۲۰۲۲