تجمع اعتراضی در نقاط مختلف کشور برگزار شد

دوشنبه ۲۰ دی‌ماه، شماری از داوطلبان کنکور پزشکی ۱۴۰۰، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران، جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران، در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری، تعدادی از کارکنان ترابری سد کارون ۳، در مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان، تنی چند از کارگران پتروشیمی مارون در محوطه این شرکت، شماری از اهالی شهر مجن، در مقابل ساختمان دادگستری استان سمنان، گروهی از پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری مشهد، در مقابل ساختمان شهرداری و جمعی از پرسنل بازنشسته نیروی انتظامی ایلام، در مقابل کانون بازنشستگان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین روز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه، رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه در اعتراض به عدم تمدید قرارداد و عدم پرداخت مطالبات خود توسط شهرداری این شهر، دست به اعتصاب زدند.

این داوطلبان با سردادن شعارهایی از قبیل “حق ما، حق ما، رتبه بی نقض ما” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران
به گزارش، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، امروز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، شماری از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران، در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این رانندگان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان صورت گرفته است.

تجمع کارکنان ترابری سد کارون ۳
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، شماری از کارکنان ترابری سد کارون ۳، در مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان تجمع کردند.

بنابر این گزارش، تجمع این کارکنان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات آنها صورت گرفته است‌.

تجمع پیمانکاران شهرداری در مشهد
به گزارش رکنا، امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰، جمعی از پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری مشهد، در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

بنابر این گزارش، معترضان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی، درخواست پرداخت حقوق خود که گاها حدود یک سال است پرداخت نشده را داشتند. آنها همچنین تنها راه حل این مشکلات را گفت‌وگوی مستقیم با شهردار دانستند.

بعد از گذشت حدود یک ساعت و نیم از تجمع، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد میان معترضین آمده و با آنها در این خصوص گفتگو کرد.

تجمع اعتراضی اهالی مجن
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، شماری از اهالی شهر مجن، در مقابل ساختمان دادگستری استان سمنان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع اهالی مجن در اعتراض به واگذاری اراضی بالادست و سرچشمهٔ شهر مجن (موسوم به تنگه اسمال) صورت گرفته است.

تجمع و اعتصاب کارگران پتروشیمی مارون
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران پتروشیمی مارون دست از کار کشیده و در محوطه این شرکت تجمع کردند.

بنابر این گزارش، تجمع و اعتصاب این کارگران، در اعتراض به سطح پایین حقوق و مزایا و عدم رسیدگی به مطالبات معیشتی آنها صورت گرفته است.

تجمع بازنشستگان نیروی انتظامی در ایلام
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰، جمعی از پرسنل بازنشسته نیروی انتظامی ایلام، در مقابل کانون بازنشستگان تجمع کردند.

بر اسا این گزارش، تجمع این افراد در اعتراض به عدم اجرای همسانسازی حقوق خود و همچنین نادیده گرفتن خواسته و مطالبات آنها صورت گرفته است.

اعصاب رانندگان اتوبوس‌های شهری ارومیه
به گزارش ایلنا، روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰، رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه در اعتراض به عدم تمدید قرارداد و عدم پرداخت مطالبات خود توسط شهرداری این شهر، برای چندمین بار متوالی دست از کار کشیدند.

بنابر این گزارش، آذرماه سال گذشته، رانندگان اتوبوس بخش خصوصی در پی پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به تجمع زدند، رئیس شورای شهر ارومیه با حضور در جمع رانندگان و بهره‌برداران بخش خصوصی، قول مساعد داد تا این مطالبات به صورت تقسیطی و ماهانه به حساب بهره‌برداران بخش خصوصی واریز شود

پس از این دیدار، بخشی از مطالبات در دو مرحله به حساب بهره‌برداران واریز شد ولی این امر تداوم نداشت و با گذشت چند ماه، بار دیگر بهره‌برداران بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی در اعتراض به این وضعیت، دست به تجمع زده و از کار دست کشیدند.

عدم انتقال سند اتوبوس پس از اتمام تعهد ۱۰ ساله رانندگان و واریز نشدن مابقی یارانه بلیت از سوی شهرداری ارومیه به حساب بهره‌برداران، از جمله دلایل اعتراض بهره‌برداران بخش خصوصی است، به طوری که آنها اعلام می‌کنند شهرداری مبالغ مربوط به مابقی بلیت را از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دریافت و در منابعی دیگر هزینه کرده و این مطالبات طی سال‌های متمادی به حساب بهره‌برداران واریز نشده است.

نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه بیان کرد: کرایه اتوبوس‌ها از طریق مردم، شهرداری و دولت تامین می شود که ما از سال ۸۵ تا کنون فقط سهم مردم را دریافت کرده‌ایم و شهرداری موظف است نسبت به پرداخت بدهی خود به بخش خصوصی اقدام کند که تاکنون پس از گذشت ۱۵ سال هیچگونه اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

مهدی افزود: علاوه بر این قرارداد ۱۰ ساله بخش خصوصی و شهرداری ارومیه در سال ۹۰ تمام شده و در ۱۰ سال گذشته بنا به رعایت حال شهروندان، اعتراضی نسب به آزادسازی سند اتوبوس‌های خود نداشتیم و همه این ۱۰ سال‌ها بدون قرارداد به ادامه فعالیت پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه نسبت به تمدید قرارداد در این سال‌ها اقدام نکرده است، تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های متمادی شهرداری ارومیه یارانه بلیت را به بخش خصوصی پرداخت نکرده در حالی که طی استعلام‌های به عمل آمده و مستنداتی که در دست داریم، شهرداری ارومیه هر ساله این مبالغ را از سازمان شهرداری‌ها و امور دهیاری‌ها دریافت و در منابع دیگری هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه این مبالغ را برای خرید سایبان، خرید اتوبوس بخش ملکی و سایر منابع هزینه‌ای که به عهده شهرداری است، هزینه کرده است، گفت: با توجه به عدم پرداخت مابقی هزینه بلیت، به یک سوم نرخ تعیین شده، بهای بلیت دریافت کرده‌ایم و سهم دولت و شهرداری‌ها پرداخت نشده است.

نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه با بیان اینکه با وضعیت موجود، نتوانسته‌ایم هزینه نگهداری اتوبوس‌ها را تامین کنیم و در حال حاضر بسیاری از اتوبوس‌های درون شهری به دلیل مشکلات و نقص فنی در پارکینگ و گوشه و کنار شهر رهاسازی شده‌اند، ادامه داد: شهرداری ارومیه پس از گذشت چند سال، از واگذاری سند و تمدید قرارداد با اتوبوس‌ها سرباز می زند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲