خشونت خانگی؛ ضرب و جرح منجر به نقص عضو یک زن در تهران

در تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال، یک زن در تهران توسط همسرش، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. در این واقعه یک دست این زن فلج، یک چشمش کور و انگشتان یک دستش قطع شد. متهم این پرونده در بازداشت به سر می‌برد.

زن همسایه بالای سر اشرف سادات رفت و دقایقی بعد پسر اشرف سادات به نام علیرضا بالای سر مادرش که غرق در خون بود رسید و سریع اورژانس را خبر کردند. پیکر نیمه جان اشرف در حالی به بیمارستان منتقل شد که امیدی به زنده ماندن او وجود نداشت اما بعد از ده روز که اشرف در آی سی یو بستری بود، از مرگ نجات پیدا کرد. اما یک دست او فلج شد و یک چشمش کور شد و انگشتان یک دستش قطع شد.

شوهر این زن که هویت وی در این گزارش “محسن” عنوان شده است، دستگیر و رسیدگی به این پرونده در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد.

در جلسه دادگاه اشرف سادات ضمن درخواست “قصاص عضو” متهم و دیه، در مورد روز حادثه گفت: «محسن می دانست در خانه کسی نیست و قصد قتل مرا داشت. وقتی فهمیدم پشت در خانه است به پسرم زنگ زدم و با وحشت گفتم که پدرش آمده است. یکدفعه شیشه خانه را شکست. به سرعت از خانه خارج شدم و وقتی به چهارچوب در حیاط رسیدم، محسن از چهارپایه به پایین آمد و ابتدا با قمه ضربه ای با پاشنه پایم زد که روی زمین افتاد و دیگر نمی توانستم فرار کنم. داخل کوچه بودم، من روی زمین افتاده بودم که محسن با قمه محکم ضرباتی به سمت سر و صورتم می زد، من سعی می کردم با دست جلوی ضربات قمه را بگیرم، قمه بالا می رفت و پایین می آمد و با دستم جلوی ضربات را می گرفتم تا اینکه یکی از زنان همسایه او را هل داد و محسن با اطمینان از اینکه مرا کشته فرار کرد و نمی دانم مرا چطور به باغچه برده بودند و روی من یک چادر کشیده بودند که پسرم سر رسید و دیگر هیچ چیز به یاد ندارم.»

بعد از اینکه شاکیان پرونده اظهارات خود را در دادگاه مطرح کردند، وکیل شاکی نیز در توضیح گفت: «ضرب و جرح شدید موکل بنده حکایت از قصد متهم برای شروع به قتل دارد چرا که جراحت عمیق به سر و چشم گویای قصد قتل است.»

قضات دادگاه بعد از استماع شکایت شاکیان پرونده و کلای آنها برای ثبت دفاعیات متهم تنفس اعلام کردند. رسیدگی به این پرونده در جلسه بعدی دادگاه انجام خواهد شد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲