آمریکا سه فعال اقتصادی مرتبط با حزب‌الله را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شهروند لبنانی مرتبط با حزب‌الله و شرکت متعلق به آنها را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این وزارت‌خانه می‌گوید حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود عامل بی‌ثباتی و بحران لبنان است.

برای چندمین بار در ماه‌های اخیر بار دیگر چند فرد و یک شرکت لبنانی مرتبط با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اضافه شدند.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) گزارش داد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) عادل دیاب، علی محمود داعون و جهاد سالم علامه، سه شهروند لبنانی و یک شرکت گردشگری متعلق به آنها را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حزب‌الله لبنان با یاری این گونه افراد و شرکت‌ها به منابع و امکاناتی دست پیدا می‌کند که از آنها برای فعالیت‌های تروریستی و بی‌ثبات کردن لبنان و منطقه سوءاستفاده می‌شود.

به اعتراف حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، جمهوری اسلامی بخش بزرگی از نیاز مالی و تجهیزات نظامی این گروه را تامین می‌کند.

حزب‌الله و بحرانی‌تر شدن اوضاع لبنان

آمریکا حزب‌الله را متهم می‌کند گرچه در دولت لبنان حضور دارد اما مانع اصلاحات اقتصادی در این کشور می‌شود و در تعمیق بحران آن نقش دارد.

لبنان از سال ۲۰۱۹ درگیر بحران‌های عمیق و همه‌جانبه‌ای است و اقتصاد این کشور به خاطر بدهی‌های کلان خارجی، سوءمدیریت و فساد از هم فروپاشیده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز ارزش پول ملی لبنان هفته گذشته بار دیگر به شدت سقوط کرد و از دست رفتن ارزش آن در سال‌های اخیر بخش بزرگی از شهروندان لبنانی را با فقر شدید و تنگدستی روبرو کرده است.

حزب‌الله و گروه هم‌پیمان آن، جنبش امل از ماه‌ها پیش نشست‌های هیئت دولت را تحریم کرده و لبنان را در میانه بحران اقتصادی با یک بحران سیاسی نیز روبرو کرده‌اند.

حزب‌الله و هم‌پیمانانش با چند وزیر در کابینه دولت لبنان حضور دارند. رسانه‌های لبنانی روز دوشنبه گزارش دادند با پایان این تحریم‌ها، قرار است هیئت دولت هفته آینده تشکیل جلسه دهد.

انفجار هولناک بندر بیروت

انگیزه حزب‌الله از تحریم نشست‌های هیئت دولت ظاهرا ناخشنودی از فعالیت کمیسیونی است که به انفجار هولناک سال ۲۰۲۰ در بندر بیروت رسیدگی می‌کند.

بر اثر این انفجار دست‌کم ۲۲۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر خانه و محل کسب خود را از دست دادند.

علت انفجار ظاهرا ذخیره ۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات بوده که سال‌ها بدون ملاحظه تدابیر ایمنی در گمرک بندر بیروت نگهداری می‌شده است.

مطابق برخی گمانه‌زنی‌ها حزب‌الله لبنان به طور غیررسمی کنترل بندرگاه بیروت را در اختیار داشته و به همین دلیل می‌تواند در سهل‌انگاری‌های منجر به این انفجار سهم و مسئولیت داشته باشد.

حزب‌الله لبنان از سال ۱۳۷۶ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده قرار دارد. برخی دیگر از کشورها، نظیر آلمان، بریتانیا، اتریش، هلند و استرالیا نیز حزب‌الله را به عنوان گروهی تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی قلمداد می‌کنند. شبه‌نظامیان حزب‌الله از اصلی‌ترین نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در شماری از درگیری‌های منطقه به شمار می‌روند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲