تعیین مبلغ خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور: «۱۵ هزار یورو»

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس ایران گفت که طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می‌توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی روز پنج‌شنبه ۳۰ دی گفت: «طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌توانند خدمت سربازی شان را خریداری کنند».

او هدف از این مصوبه را این نکته عنوان کرد که «این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند».

این مصوبه کمیسیون هنوز نهایی نیست و باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و سپس شورای نگهبان آن را تایید کند.

مقام‌های دولت رئیسی در ماه‌های اخیر از تلاش‌های مختلف خود برای جلب ایرانی‌های مقیم خارج از کشور خبر داده‌اند و حسین امیرعبداللهیان روز دوم دی‌ماه و پیش از آن نیز روز سی‌ام آبان امسال گفت که «هیچ ایرانی ترس از بازگشت به ایران نداشته باشد و بداند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تضمین می‌کند».

آقای امیرعبداللهیان نگفته که وزارت خارجه قرار است چگونه این مسئولیت خود را انجام دهد. ضمن این‌که در بسیاری موارد، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران که زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی است اقدام به بازداشت افراد دوتابعیتی یا اتباع خارجی می‌کند.

دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان مقیم خارج، وابسته به وزارت خارجه ایران، در گزارشی اعلام کرده است که ۷۶ درصد از کل ایرانیان خارج از کشور مقیم اروپا و قاره آمریکا هستند و دولت‌های پیاپی جمهوری اسلامی بارها در مورد یافتن راه‌هایی برای جذب پول ایرانیان خارج از کشور سخن گفته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲