ترکمنستان برای صادرات برق از طریق ایران برنامه‌ریزی می‌کند

قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، می‌گوید این کشور به ایران، ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان صادرات برق دارد و در حال برنامه‌ریزی برای صادرات برق از طریق ایران و ازبکستان به کشورهای ثالث است.

تولید برق ترکمنستان طی دهه گذشته نزدیک ۶۰ درصد رشد داشته است. ایران نیمی از برق وارداتی خود را از ترکمنستان و نیمی دیگر را از ارمنستان تامین می‌کند.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که به خاطر کسری برق، ایران مجبور شده است در سال ۹۹ واردات برق خود را بیش از دو برابر سال ۹۸ کند و در ۹ ماه ابتدایی امسال نیز واردات برق ایران واردات برق ایران بیش از ۸ درصد رشد داشته است.

همچنین از ابتدای سال جاری میلادی ترکمنستان عملیات معاوضه گاز با ایران و آذربایجان را اجرایی کرد.

بر اساس این توافق، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به ایران تحویل داده می‌شود و ایران با کسر ۵ درصد حق سوآپ (۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال)، بقیه گاز را تحویل جمهوری آذربایجان می‌دهد تا آن کشور به بازارهای غربی صادر کند.

صادرات گاز ترکمنستان به ایران به خاطر تاخیر جمهوری اسلامی در تسویه بدهی ۲ میلیارد دلاری به دولت عشق‌آباد، از ابتدای سال ۲۰۱۷ قطع شد.

جواد اوجی وزیر نفت ایران اخیرا اعلام کرد با توجه به کسری گاز کشور، مذاکراتی با ترکمنستان برای تسویه بدهی و از سرگیری واردات گاز آغاز شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲