مدافع حقوق همجنسگرایان در زندان ارومیه در خطر اعدام است

یک کنشگر جامعه جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران با اتهام “فساد فی‌الارض” رو به رو شده و در خطر اعدام قرار دارد. عفو بین‌الملل می‌گوید زهرا صدیقی همدانی در زندان ارومیه مورد آزار و توهین و تهدید قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل در یک فراخوان، در باره خطر اعدام یک کنشگر حقوق دگرباشان جنسی (LGBT) در ایران هشدار داد.

زهرا صدیقی همدانی (معروف به ساره) ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ (۵ آبان ۱۴۰۰) در زمان خروج از کشور در نزدیکی مرز ایران و ترکیه از سوی ماموران سپاه پاسداران دستگیر شده و در زندان ارومیه به سر می‌برد. بازجوها او را به سلب حضانت از دو فرزندنش تهدید کرده‌اند و اتهامش را «فساد فی‌الارض» دانسته‌اند.

از جمله اتهامات این کنشگر جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران، انتشار مطالب و پست‌هایی در دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی عنوان شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید زهرا صدیقی همدانی در زندان مورد آزار و بدرفتاری توهین‌های کلامی قرار گرفته که مصداق “شکنجه” است. مقامات قضایی جمهوری اسلامی قصد دارند او را به اتهام “فساد فی‌الارض” محاکمه کنند؛ و این به معنای صدور حکم اعدام خواهد بود.

عفو بین‌الملل از غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئيس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواسته که دستور آزادی فوری او را صادر کند.

هم‌اکنون پرونده زهرا صدیقی همدانی به دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه ارجاع شده و بازپرس شعبه ششم دادسرای عمومی ارومیه او را به “فساد فی‌الارض” از طریق “ترویج همجنسگرایی” و “ترویج مسیحیت” و “ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی” متهم کرده است.

مسئولان قضایی او را به ترویج مسیحت متهم کرده‌اند، زیرا او سال گذشته در یک کلیسای خانگی در ایران حضور یافته و گردن‌بند صلیب داشته است.

زهرا صدیقی همدانی در یک مستند با موضوع وضعیت افراد همجنسگرا در اقلیم کردستان حضور داشته که از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شده است. او صرفا به خاطر شرکت در این مستند به “ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی” متهم شده است.

این فعال جامعه LGBT در مهرماه سال جاری هنگامی که برای ضبط این مستند در اربیل حضور یافته بود، از سوی نیروهای امنیتی دولت اقلیم کردستان بازداشت شده و مدت ۲۱ روز در زندان به‌سر برده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، او در این مدت “تحت شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها از جمله ضرب‌وشتم و شوک الکتریکی” قرار گرفته است و پس از آزاد شدن تصمیم به ترک عراق و رفتن به ترکیه می‌گیرد اما در مناطق مرزی ایران توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت می‌شود.

عفو بین‌الملل یادآور شده که قوانین جمهوری اسلامی ارتکاب جنایت علیه همجنس‌گرایان را “مجاز” و “برخوردهای خشونت‌آمیز و مرگبار علیه این افراد را قانونی می‌داند”. این سازمان با صدور فراخوان اقدام فوری از تمامی اعضای خود در سراسر جهان خواسته تا از طریق ارسال نامه به مقامات جمهوری اسلامی بخواهند زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، مدافع حقوق بشر متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی را آزاد کنند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲