هه‌نگاو: یک زندانی سیاسی کُرد اهل ترکیه «در آستانه استرداد» به این کشور

سایت حقوق بشری هه‌نگاو روز جمعه، ۸ بهمن، گزارش داد که سنور طامارا، زندانی سیاسی کُرد اهل ترکیه که در حال سپری کردن دوران حبس خود در زندان ارومیه است، در روزهای آینده به کشور خود «مسترد» خواهد شد.

بر اساس این گزارش به نقل از یک منبع آگاه، مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان‌غربی و رئیس زندان مرکزی ارومیه روز سه‌شنبه، ۵ بهمن، پس از احضار خانم طامارا به او اعلام کرده‌اند که مقدمات بازگرداندن او به ترکیه فراهم شده و طی روزهای آینده او را به نیروهای امنیتی ترکیه تحویل خواهند داد.

این اقدام با مخالفت شدید خانم طامارا روبه‌رو شده است.

خانم طامارا پاییز سال ۱۳۹۹ توسط نیروهای اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت و پس از شش ماه نگهداری، «شکنجه شدید و آزار روانی» در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه در بهار ۱۴۰۰ به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

او سرانجام در تیر امسال از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «عضویت در حزب کارگران کُردستان» به تحمل ۱۰ سال و ۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که دادگاه سنور طامارا به صورت الکترونیکی و بدون حضور وکیل تعیینی برگزار شده بود.

درباره دلایل دیپورت این زندانی تُرک تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است، اما مبادله زندانی بین ایران و ترکیه پیش از این سابقه دارد. از جمله معاون وزیر دادگستری ایران در آخرین روز سال ۱۳۹۹ از تبادل ۱۵ محکوم ایرانی با شش محکوم ترکیه‌ای خبر داده بود.

ترکیه در سال‌های گذشته به میزبان شمار زیادی از مهاجران، سرمایه‌گذاران و پناهندگان ایرانی تبدیل شده، اما نوع روابط دولت آن با جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر این کشور را به مکانی نسبتا ناامن برای ایرانیانی تبدیل کرده است که تحت تعقیب حکومت ایران قرار دارند.

تاکنون موارد متعددی از ترور و ربایش فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در ترکیه و دیپورت شماری از آن‌ها رخ داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲