ادعای رژیم ایران: رئیسی در گفت‌و‌گوی تلفنی با مکرون خواهان «ضمانت معتبر» هسته‌ای شد

دولت ایران می‌گوید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه ۹ بهمن تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که دفتر رئیس جمهوری ایران منتشر کرده است، ابراهیم رئیسی در این تماس بار دیگر بر دریافت «تضمین» به منظور رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام تاکید کرده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده که برای احیای برجام تلاش می‌کند، بارها گفته است که قادر به ارائه تضمین مورد نظر تهران نیست. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی پیشتر، گفته است که در صورت احیای برجام، چون این توافق به تایید کنگره آمریکا نمی‌رسد، یک رئیس جمهوری‌خواه دیگر آن را دوباره «پاره» خواهد کرد.

رئیسی در تماس روز شنبه با مکرون «لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر» را «مبانی اساسی توافق» خوانده است.

گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام که چندین ماه پس از رسیدن ابراهیم رئیسی به مقام ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاده بود، اکنون نیز دور هشتم آن از روز جمعه متوقف شده است چرا که مذاکره کنندگان در وین می‌خواهند با پایتخت‌های خود مشورت کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، اواخر دی‌ماه اعلام کرده بود که سرعت مذاکرات احیای برجام «بسیار کند» است. او گفته بود با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین، هنوز تا رسیدن به توافقی برای احیای برجام راه زیادی مانده‌ است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفتم بهمن‌ماه در حاشیه دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت که ایالات متحده به دیپلماسی به عنوان «بهترین وسیله برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» متعهد است. آقای سالیوان در عین حال گفت که همزمان، آمریکا «در حال آماده‌سازی گزینه‌های جایگزین با هماهنگی شرکای خود» در صورت شکست دیپلماسی است.

خبر مذاکره تلفنی رئیسی و مکرون در حالی منتشر می‌شود که دادگاهی در ایران روز سه‌شنبه گذشته بنجامین بریر، یک شهروند فرانسوی زندانی در ایران، را به اتهام جاسوسی مجرم شناخت و او را به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری ایران عنوان نکرده است که آیا رهبران دو کشور درباره این شهروند فرانسوی نیز گفت‌و‌گو کردند یا خیر. کارشناسان می‌گویند که جمهوری اسلامی با بازداشت شهروندان خارجی به ویژه دو تابعیتی، از آنها به عنوان گروگان و مهره‌های چانه زنی در روابط خارجی استفاده می‌کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲