اتحادیه اروپا حکم زندان و شلاق نرگس محمدی را محکوم کرد

اتحادیه اروپا محکومیت اخیر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، را به هشت سال زندان و بیش از ۷۰ ضربه شلاق محکوم و از وضعیت بد سلامتی او ابراز نگرانی کرد.

نرگس محمدی اخیرا اعلام کرد شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب او را به “هشت سال و دو ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، منع اقامت در تهران، منع عضویت در گروه‌های سیاسی اجتماعی، توقیف هرگونه رسانه در شبکه اجتماعی و حتی مخابراتی” محکوم کرده است.

جزییات حکم و پرونده محمدی همچنان نامشخص است.

اکنون سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که به تعهداش در خصوص قوانین بین‌المللی عمل و با در نظر گرفتن وخامت وضعیت سلامتی‌ خانم محمدی او را فورا آزاد کند.

این اتحادیه گفته است که اجرای این حکم بر خلاف اصول جهانی حقوق بشر و حاکمیت قانون است.

سفارت فرانسه در ایران نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دِلفین بوریون سفیر فرانسه برای حقوق بشر همراه با لوئیزه آمستبِرگ، کمیسر آلمان برای حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه، از حکم زندان و شلاق خانم محمدی اظهار تاسف کرده و گفته‌اند کارزار مسالمت‌آمیز نرگس محمدی در راستای حقوق زنان و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، بخصوص در جهت لغو مجازات اعدام، نمی‌تواند مصداق جرائم کیفری باشد.

آن‌ها گفته‌اند: ما عمیقاً از این‌که بازداشت وی در زندان قرچک منجر به وخامت وضعیت تندرستی او شود، نگرانیم. از ایران می‌خواهیم تا به تعهدات بین‌المللی خود پای‌بند باشد و نرگس محمدی را فوراً آزاد کند.

خبر محکومیت تازه نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران زمانی صادر شد که او در یکی از سلول‌های انفرادی زندان اوین محبوس بوده است.

نرگس محمدی در نامه‌ای از داخل زندان اعلام کرد که رای دادگاه انقلاب را به رسمیت نمی‌شناسد.

۲۵ آبان ماه امسال نرگس محمدی، در جریان برگزاری مراسم یادبودی برای ابراهیم کتابدار، از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شده بود.

خانم محمدی در نامه خود نوشت: “بالاخره بدون دسترسی به وکیل و در حالی که ممنوع الملاقات بودم و در آن مقطع به مدت چهل روز از تماس تلفنی محروم بودم، پرونده طراحی و با شتاب مورد رسیدگی قرار گرفت و در تاریخ ۲۲ دی ماه در حالی که در سلول رها شده بودم و طبق اعلام وزارت اطلاعات هیچ گونه بازجویی نداشتم، برای محاکمه برده شدم.”

نرگس محمدی به تازگی و پس از حدود دو ماه حبس در سلول انفرادی در اوین، از تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲