پراید ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون تومان می‌فروشند

باوجود انتقادهای فراوان به کیفیت خودروهای داخلی، افزایش قیمت محصولات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا همچنان ادامه دارد؛ تا آنجا که به گفته یحیی آل‌اسحال، وزیر سابق بازرگانی، پراید ۵۰ میلیون تومانی با قیمتی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رود و سود آن نصیب افراد «رانت‌خوار» می‌شود.

در روزهای گذشته، قیمت پراید۱۱۱ به مرز ۱۹۰ میلیون تومان رسید و قیمت تیبا هم ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شد. در گروه محصولات ایران‌خودرو هم وانت آریسان، ارزان‌ترین محصول این تولیدکننده داخلی، ۲۰۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت پژو ۲۰۸ هم از یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان عبور کرد. سایر خودروهای تولید ایران‌خودرو و سایپا نیز از افزایش قیمت‌ بی‌بهره نمانده‌اند و در سایه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و انحصاری که حکومت برای آن‌ها ایجاد کرده است، همچنان به افزایش قیمت محصولات خود ادامه می‌دهند.

قیمت نجومی خودروهای داخلی در حالی‌ است که این محصولات کیفیت و استاندارد لازم را ندارند؛ موضوعی که حتی صدای برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را هم درآورده است. کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، مدتی پیش درباره تصادف زنجیره‌ای در محور بوشهر گفت که ۵۰ خودرو با هم برخورد کردند ولی ایربگ هیچ‌یک باز نشد. او با انتقاد از خودروسازان داخلی گفت که آن‌ها «ارابه مرگ» دست مردم می‌دهند. حالا نیز یحیی آل‌‌اسحاق، وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی، می‌گوید دولت با «نُنُر» کردن خودروسازان داخلی، آن‌ها را با «حمایت‌های بی‌دریغ» و «همه‌جانبه» بار آورده و سپس رها کرده است.

او با بیان اینکه ملت تعرفه ۹۰ درصد را تحمل کرده‌اند که این‌ها رشد کنند، گفت: «الان کارشان به اینجا کشیده که در تصادف یک ایربگ ندارند.»

آل اسحاق قیمت تمام‌شده پراید را که خودروسازان آن را به قیمت بالای ۱۵۰ میلیون می‌فروشند، ۵۰ میلیون تومان براورد کرد و به خبرگزاری فارس گفت: «فاصله بین قیمت تمام شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود، همه به دست یک عده‌ رانت‌خوار می‌رسد.»

به گفته او، خودروسازی‌ها به حیاط‌خلوت جریان‌های سیاسی تبدیل شده‌اند و «مرکز فساد» و «تامین مالی» برخی ذی‌نفعان بازدارنده رانت‌خواری‌اند.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به‌تازگی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس درباره کیفیت خودروهای ایرانی اعتراف کرد که کیفیت خودروهای تولید ایران پایین است اما مدعی شد که بی‌کیفیتی آن‌ها به عواملی مثل قطعه‌سازی و مونتاژ بازمی‌گردد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ فوریه ۲۰۲۲