جنجال پرچم‌‌ها؛ از “حراج ایران” تا “همگرایی راهبردی با چین”

واکنش‌ها به نورپردازی پرچم ایران و چین بر روی برج آزادی همچنان ادامه دارد. مخالفان، آن را گواهی بر “فروش ایران به چین” می‌دانند اما از نظر موافقان، اقدامی برای همگرایی با اقتصاد اول جهان در آینده است.

شامگاه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) پرچم چین در کنار پرچم ایران بر روی برج آزادی تهران، به صورت ویدیومپینگ (نورپردازی) به نمایش درآمد و موسیقی به سبک چینی از بلندگوهای این برج پخش شد.

در این مراسم، جملاتی همچون ”عید بهار چین مبارک باد”، ”جاده ابریشم، نماد دوستی ملت ایران و چین” و ”به ایران با تمدن کهن خوش آمدید”، به زبان‌های چینی و فارسی بر روی برج آزادی به نمایش در آمدند.

رسانه‌های دولتی در ایران نوشتند که این اقدام ”در راستای شروع سال نو چینی” و ”افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در این کشور” انجام شده است.

تقریبا همزمان با این مراسم، وزیر امور خارجه ایران با تبریک سال نوی چینی، در توییتی به زبان چینی ضمن انتشار تصویر این نورپردازی تاکید کرد: ”ما برنامه جامع همکاری دو کشور را با قدرت تمام اجرا خواهیم کرد تا پنجاه سال دوم رابطه ایران و چین هر چه مستحکم‌تر شود”.

در واکنش، سفیر چین در ایران، توییت امیرعبداللهیان را بازنشر کرد و در عبارتی کوتاه نوشت: ”دوستی تا ابد”.

چانگ هوآ، که خود در نورپردازی میدان آزادی حضور داشت، چند توییت دیگر از این مراسم را نیز در صفحه شخصی خود منتشر کرد.

علاوه بر سفیر چین در ایران، علاء‌الدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین نیز در این مراسم حضور داشت.

به دنبال بالاگرفتن واکنش‌ها نسبت به این اقدام، سازمان زیباسازی شهرداری تهران در توییتی نوشت که نورپردازی پرچم ایران و چین بر روی برج آزادی، ”با اجرا و نظر بنیاد رودکی، انجمن دوستی ایران و چین و همکاری سفارت چین اجرا شد و شهرداری پایتخت و سازمان زیباسازی نقشی در ساخت محتوا و بازه زمانی اجرا نداشتند”.

“محمد جواد زمان آبادی” روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم در توییتی، این اقدام را ”عجائب التصمیمات” نامید و نوشت: ”ما هم مثل بقیه بهت‌زده تماشایش می‌کنیم”.

واکنش‌های موافقان و مخالفان در فضای مجازی

نورپردازی پرچم ایران و چین با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی بویژه در توییتر مواجه شده است. بسیاری از کاربران با اشاره به همزمانی این اقدام با ۱۲ بهمن و آغاز ده روز جشن‌های حکومتی به مناسبت سالگرد انقلاب ۱۳۵۷، به طعنه، شعار معروف ”نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی” را یادآوری کردند.

بسیاری از کاربران نیز به شدت نسبت به این اقدام، اعتراض کردند. از جمله، سعید بشیرتاش، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، با انتشار تصویری از این مراسم نوشت: «ایران؛ سرزمین اشغال شده».

مجید دری، زندانی سیاسی پیشین نیز می‌نویسد: «ایران را به تاراج چین می‌دهند و در کانادا سرمایه‌گذاری می‌کنند».

شماری از کاربران هم، به طعنه، این نورپردازی را ”انتشار متن قرارداد همکاری ایران و چین” توصیف کردند. اشاره این گروه از کاربران، به سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین است که در فروردین‌ماه گذشته به امضا رسید. باوجود واکنش‌های گسترده و ابراز نگرانی‌های فراوان بسیاری از مردم نسبت به مفاد این سند و احتمال عدم تامین منافع ملی ایران اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون از انتشار جزئیات آن خودداری کرده‌اند.

بسیاری از دیگر کاربران نیز نقش بستن پرچم چین بر روی برج آزادی را ”دردناک” و ”غم‌انگیز” دانستند و از ایران به عنوان ”مستعمره چین” یاد کردند. گروهی دیگر نیز با جمله‌ای مشابه، اعتراض خود را نسبت به این مراسم نشان دادند: ”ایران، فروشی نیست”.

در مقابل اما گروهی از حامیان جمهوری اسلامی، از اجرای این نورپردازی و تعمیق روابط ایران و چین دفاع کردند. از جمله، عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای پیشین محمود احمدی‌نژاد، رییس‌ جمهور سابق ایران در توییتی نوشت: «اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۵، اقتصاد اول جهان است و آمریکا را هم پشت سر می‌گذارد؛ فرصت همگرایی و اتحاد راهبردی میان ایران و چین را قدر بدانیم و از آن حمایت کنیم».

کاربر دیگری هم نوشت که به شرط تامین منافع ایران و قدرتمندتر شدن کشور، از این اقدام حمایت می‌کند.

شمار دیگری نیز با اشاره به نورپردازی‌های مشابه از پرچم چین در سایر کشورها پرسیدند که آیا دیگر کشورها نیز به چین فروخته شده‌اند؟

در فضای مجازی، واکنش‌ها به این موضوع همچنان ادامه دارد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز ۲۴ دی از آغاز اجرایی شدن “سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین” خبر داد. امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین فروردین ۱۴۰۰ با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیگیری و اجرایی شد که انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران در پی داشت. برخی منتقدان در شبکه‌های اجتماعی این سند را با عهدنامه ترکمنچای مقایسه کرده‌ و آنرا سند فروش ایران به چین می‌دانند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲ فوریه ۲۰۲۲