دختر ۱۸ ساله «به دلیل عضویت در حزب دموکرات کردستان» به حبس و ممنوع‌الخروجی محکوم شد

یک دختر ۱۸ ساله در پاوه به دلیل عضویت چندماهه در حزب دموکرات کردستان به یک سال حبس و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، در گزارشی که روز شنبه، ۱۶ بهمن منتشر کرد هویت این زن جوان را رویا محی‌الدینی اعلام کرده و آورده است که او تابستان گذشته پس از پنج ماه عضویت در حزب دموکرات کُردستان از این حزب جدا شده و هنگام بازگشت به زادگاهش توسط نیروهای امنیتی در مرز بازداشت شده است و به دنبال آن مجبور بوده به مدت یک هفته هر روز خود را به اداره اطلاعات پاوه معرفی کند.

هه‌نگاو در ادامه آورده است که فرایند رسیدگی قضایی به پرونده خانم محی‌الدینی بدون رعایت حداقل‌های حقوق یک متهم و بدون حق دسترسی به وکیل بوده است.

جمهوری اسلامی ایران گروه‌های مسلح کُرد را همواره به «تجزیه‌طلبی»، «تروریسم» و «ارتباط با بیگانگان» متهم می‌کند و برای اعضای آن به اتهام «محاربه» احکام سنگینی چون حبس‌های طولانی‌مدت و حتی اعدام صادر می‌کند.

بر اساس احکام صادره از سوی دادگاه‌ انقلاب، برخی از این افراد که حتی به ده‌ها سال زندان محکوم می‌شوند، در طول حبس از حقوق یک زندانی از جمله مرخصی، اشتغال، ملاقات با خانواده، مراوده و معاشرت محروم می‌شوند.

از جمله زندانیان سیاسی کُرد که در این باره می‌توان از او نام برد، زینب جلالیان است.

خانم جلالیان که متولد ۱۳۶۱ است از آذر ۱۳۸۶ بدون مرخصی در زندان به‌سر می‌برد و با حکم حبس ابد، سنگین‌ترین حکم در میان زندانیان سیاسی زن را در ایران دارد. او سال ۸۸ به اتهام محاربه با عضویت در گروه «پژاک» به اعدام محکوم شده بود، اما در سال ۱۳۹۰ این حکم با یک درجه تخفیف و با عفو رهبری این حکم به حبس ابد تبدیل شد.

گروه‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی همواره این حکومت را به نقض حقوق کردها در ایران متهم می‌کنند و می‌گویند هدف‌شان پیگیری حقوق کردها است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ فوریه ۲۰۲۲