دیدار فرمانده نیروی قدس با مقتدی صدر در آستانه تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهوری عراق

رسانه‌های ایران اعلام کردند که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در تازه‌ترین سفر خود به عراق، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری مهر و شبکه عربی العالم ایران به نقل از رئیس دفتر مقتدی صدر خبر دادند که این دیدار در منطقه «الحنانه» شهر مذهبی نجف انجام شد.

هنوز جزئیات بیش‌تری از این دیدار و مذاکرات صورت گرفته، منتشر نشده است اما سفر فرمانده نیروی قدس در میانه رایزنی‌ها در عراق برای تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس‌جمهوری از سوی پارلمان این کشور انجام شده است.

مقتدی صدر که فراکسیون به او در انتخابات پارلمانی چهار ماه پیش عراق ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی را به‌دست آورده است، پس از دیدار با اسماعیل قاآنی در توئیتی نوشت: «نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی».

آقای صدر در روزهای اخیر تاکید کرده که کماکان در صدد تشکیل دولتی است که از حمایت اکثریت فراکسیون‌های مجلس عراق برخوردار باشد.

او از جمله بر ائتلاف با حزب دمکرات کردستان عراق و اهل سنت تاکید کرده است، اما گفته که با حضور برخی از نیروهای شیعی، از جمله فراکسیون «ائتلاف دولت قانون» به رهبری نوری المالکی در ائتلاف دولت جدید مخالف است.

بسیاری از تحلیل‎‌گران جمهوری اسلامی ایران اتفاق نظر دارند که رویه مقتدی صدر و شعار «نه شرقی، نه غربی» او در دوره اخیر، بیشتر ایران را نشانه گرفته و شاهدی بر عدم آمادگی او با کنار آمدن با خواسته‌های رژیم ایران در قبال صحنه سیاست در عراق است.

مقتدی صدر از مدتی پیش از انتخابات اخیر عراق و در پی افزایش ناخشنودی‌ها در جامعه عراق از نفوذ و مداخلات حکومت ایران، خود و گروهش را از تهران دور نگاهداشته بود.

با این حال، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در تماس تلفنی روز ۱۶ بهمن با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر دولت انتقالی عراق، گفت که وجود «یک دولت و جامعه قوی و متحد در عراق» همواره مورد حمایت تهران است.

از دیدارهای احتمالی اسماعیل قاآنی با مقامات دولت انتقالی عراق یا فرماندهان گروه‌های مسلح شیعی مورد حمایت ایران در جریان سفر کنونی او به عراق، خبری منتشر نشده است.

آمریکا این هفته ابراز نگرانی کرد که رژیم ایران و گروه‌های نیابتی‌ متحد با تهران هنوز بخواهند که کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس، و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی، را که ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دستور دونالد ترامپ در فرودگاه بغداد کشته شدند، تلافی کنند.

فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، نیروهای ستاد مرکزی آمریکا در خاورمیانه، این هفته در آستانه سفر به امارات گفت که اسماعیل قاآنی در حد قاسم سلیمانی از تسلط بر شبه‌نظامیان متحد با ایران در منطقه، از جمله در عراق، برخوردار نیست.

ژنرال فرانک مک‌کنزی می‌گوید، دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی همچنان در عراق باقی خواهند ماند.
ژنرال مک‌کنزی افزود که اسماعیل قاآنی برنامه‌هایی برای اعمال کنترل بر نیروهای نیابتی ایران دارد.

به گفته فرمانده سنتکام، عراق جایی است که امکان حملات نیروهای نیابتی ایران علیه نظامیان و منافع آمریکا همچنان وجود دارد.

ژنرال مک‌کنزی گفته بود تهران یقینا آگاه است که خط قرمز آمریکا در عراق چیست اما شواهد قطعی وجود دارد که بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق در تلاش برای کشتن آمریکایی‌ها هستند.

این نظامی ارشد آمریکایی این را نیز گفت که برنامه رژیم ایران برای بیرون راندن آمریکا از عراق کماکان به قوت خود باقی‌ است.

هنوز ۲۵۰۰ تن از نظامیان آمریکا در عراق حضور دارند. یک هزار تن از نظامیان از سایر کشورهای متحد آمریکا نیز در پایگاه‌های مختلف ارتش عراق مستقر هستند. حضور نظامیان آمریکایی و غربی در عراق اکنون کاملا مستشاری توصیف شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده که «اخراج آمریکا از منطقه، از جمله عراق و سوریه، همچنان سیاست راهبردی» جمهوری اسلامی ایران است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ فوریه ۲۰۲۲