رئیس پلیس تهران: از سی‌ام بهمن «با جدیت» با زنان موتورسوار برخورد می‌کنیم

رئیس پلیس پایتخت از جریمه و برخورد «با جدیت» با «افرادی که فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند مانند بانوان» از روز ۳۰ بهمن خبر داد.

حسین رحیمی این مطلب را روز یک‌شنبه، ۲۴ بهمن در یک نشست خبری با موضوع طرحی که نام آن «نظم‌بخشی به موتورسیکلت‌سواران تهران» گذاشته شده بیان کرد.

به گفته او در این طرح که قرار است از آخر این ماه اجرا شود، با زنان موتورسوار، «حرکات مخاطره‌آمیز، حرکت در مسیر مخالف عبور، عبور از پیاده‌رو، تخلفات مربوط به پلاک، عبور از خط ویژه و حمل بارهای نامتعارف» برخورد خواهد شد.

پیشتر کمال هادیفر، رئیس پلیس راهور اواخر ماه مهر، موتورسواری بانوان در ایران را «خلاف مقررات» اعلام کرده و گفته بود که قطعاً با «متخلفان» برخورد خواهد شد.

این مقام انتظامی گفته بود که در گواهینامه موتورسیکلت در ایران تنها نام «آقایان» آمده و «به همین دلیل» بانوان حق رانندگی موتورسیکلت را ندارند.

آقای هادیفر لازمه صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان را «اصلاح قانون» عنوان کرده و گفته بود که این موضوع خارج از اختیارات پلیس و بر عهده وزارت کشور است.

علاوه بر موتورسواری، مقامات جمهوری اسلامی و بسیاری از شخصیت‌های مذهبی در ایران با دوچرخه‌سواری زنان و دختران نیز مخالف هستند و آن را «حرام»، «توهین به خدا» و از عوامل «تحریک مردان» می‌دانند.

دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۲۰ شهریور ۹۵ در پاسخ به استفتای خبرگزاری فارس در این باره اعلام کرده بود که: «دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، غالبا موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد اشکال ندارد».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ فوریه ۲۰۲۲