افزایش سرسام‌آور قیمت‌ صیفی‌جات به بهانه موج جدید کرونا

موج ششم کرونا و گرانی سرسام‌آور قیمت مواد غذایی مثل گوشت و برنج، افزایش مصرف سبزی و صیفی‌جات را در پی داشت، با این‌ حال مرور قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که این محصولات هم از رشد بی‌رویه قیمت‌ها در امان نمانده‌اند؛ برای مثال هر کیلوگرم شلغم که کمتر از یک ماه پیش با قیمت پنج هزار تومان فروخته می‌شد حالا به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است. برخی فروشگاه‌های آنلاین هم آن را با نرخ ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان عرضه می‌کنند. به همین ترتیب؛ لیموشیرین که تا حدود یک ماه پیش کیلویی ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شد حالا با قیمت ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت پرتقال نیز از ۳۸ هزار تومان عبور کرده است. لیموترش هم با قیمت کمتر از کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، دلیل افزایش قیمت برخی محصولات مثل شلغم را شیوع سویه جدید ویروس کرونا دانست و گفت که «هجوم» برای خرید شلغم باعث پنج برابر شدن قیمت آن شد. او افزایش قیمت هویج در تابستان سال جاری را مثال زد و گفت: «تابستان امسال نیز با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا، تقاضا برای مصرف هویج بالا رفت و قیمت آن تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم رسید.»

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، گرانی بی‌رویه قیمت صیفی‌جات را به موج جدید کرونا ارتباط می‌دهد و بر این باور است که این افزایش قیمت مقطعی است، اما گشت‌وگذاری در بازار میوه‌وتره‌بار در آستانه سال جدید اثبات می‌کند که فقط شلغم، لیموترش، لیموشیرین و پرتقال نیستند که گران شده‌اند، حتی قیمت میوه‌های فصلی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی هم افزایش یافته است و این روند ادامه دارد.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، بارش باران و برف و از بین رفتن برخی محصولات مثل شلغم را دلیل افزایش قیمت آن اعلام کرد. او نیز همچون اسدالله کارگر وعده داد که با مساعد شدن وضع هوا و عرضه بیشتر این محصول قیمت آن کاهش می‌یابد. دارایی‌نژاد درباره دیگر محصولات مثل خیار، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی نیز به همشهری آنلاین گفت که کاهش تولید و وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی عامل گرانی است. او در عین‌ حال تایید کرد که عرضه سیب‌زمینی در استان‌های تولیدکننده نیز آشفته است.

پیش‌تر، علی مهرکش، نایب‌رئیس اتحادیه میدان‌های میوه و تره‌بار اصفهان، از احتمال افزایش قیمت سیب‌زمینی در آستانه سال جدید تا کیلویی ۵۰ هزار تومان خبر داد و با اشاره به سیر صعودی قیمت سیب‌زمینی به‌دلیل کشت سنتی، گفت: «موضوع اصلی این است که متاسفانه در فصل خرمن و برداشت سیب‌زمینی هیچ مقام و مسئولی به فکر فردا نیست.» استان اصفهان یکی از تولیدکنندگان اصلی سیب‌زمینی در ایران است. افزایش هزینه‌های تولید و خشکسالی‌های دو سال گذشته بسیاری از زمین‌های زراعی اصفهان را نابود کرد و کشاورزان بسیاری ورشکست شدند.

آنان بارها اعتراض خود به معضل کم‌آبی و مدیریت ناکارآمد منابع آب را به مقام‌های استانی اعلام کردند، اما بی‌پاسخ ماندن مطالبه‌هایشان در آبان ۱۴۰۰ موجب شد که روزهای متوالی در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تحصن کنند. روز ۴ آذر، ماموران حکومتی اعتراض مسالمت‌آمیز آنان را با سرکوب و خشونت پاسخ دادند و تعداد زیادی از کشاورزان را با شلیک مستقیم گلوله مجروح و عده‌ای را هم دستگیر کردند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ فوریه ۲۰۲۲