بایدن: متقاعد شده‌ام که پوتین تصمیم به حمله دارد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که متقاعد شده که ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی تصمیم خود برای حمله به اوکراین را گرفته است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزود که افزایش درگیری‌ها در شرق اوکراین در راستای ایجاد «توجیهی ساختگی» برای آغاز عملیات روسیه در اوکراین طی هفته آینده یا حتی چند روز آینده صورت می‌گیرد.

جو بایدن گفت: «فکر می‌کنیم که آنها کی‌یف را هدف خواهند گرفت، شهری با دو میلیون و ۸۰۰ هزار سکنه بی‌گناه!»

وی در عین حال تاکید کرد که راه‌حل دیپلماتیک هنوز امکانپذیر است. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور روز پنجشنبه در اروپا با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار خواهد کرد.

در این صفحه می‌توانید آخرین اخبار و تحولات مرتبط با رویارویی بین روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین در روز شنبه را دنبال کنید.

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که یک سرباز این کشور در مناطق جدایی‌طلب شرقی کشته شد.

فرمانده ارتش اوکراین در شرق این کشور گفت: «به دنبال گلوله‌باران‌ها یک سرباز به شکل مرگباری بر اثر انفجار خمپاره زخمی شد و جان باخت.»

خبرگزاری رویترز حدود ساعت ۹:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۱۲ ظهر به وقت تهران) از شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال شهر دونتسک در شرق اوکراین خبر داد.

شهر دونتسک تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه است.

لئونید پاسچنیک، رهبر جدایی‌طلبان لوهانسک در شرق اوکراین روز شنبه در این منطقه «بسیج عمومی» اعلام کرد.

این خبر تنها ساعاتی پس از اتخاذ تصمیم مشابه از سوی رهبر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک منتشر می‌شود.

در فرمانی که به امضای لئونید پاسچنیک رسیده آمده است: «در سرزمین جمهوری خلق لوهانسک بسیج عمومی اعلام می‌کنم.»

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد که سفر ولودیمیر زلنسکی به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ انجام خواهد شد.

در بیانیه ریاست‌جمهوری اوکراین اشاره‌ای به سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که به نظر می‌رسید خروج ولودیمیر زلنسکی از اوکراین در شرایط فعلی را مناسب نمی‌داند نشده است.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرده که شرایط در شرق این کشور «کاملا تحت کنترل» است. این در حالی است که ارتش اوکراین از کشته شدن یک سرباز در شرق این کشور خبر داده است.

ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق این کشور روز شنبه یکدیگر را به نقض جدی آتش‌بس متهم کردند.

دور جدید درگیری‌ها بین ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان در شرق این کشور در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها از احتمال حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

ارتش اوکراین اعلام کرد که تا ساعت هفت صبح روز شنبه به وقت محلی ۶۶ مورد تبادل آتش در شرق این کشور روی داده است. این رقم به شکل قابل توجهی نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است.

از سوی دیگر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک وضعیت را «بحرانی» توصیف کرده‌اند.

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک روز شنبه در این جمهوری خودخوانده «بسیج عمومی» اعلام کرد.

وی در این پیام ویدئویی که همزمان با افزایش تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین منتشر شد از نیروهای ذخیره هوادار روسیه در دونتسک خواست تا خود را به دفاتر وظیفه عمومی و مراکز نظامی معرفی کنند.

رهبر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک افزود که فرمان «بسیج عمومی» را امضاء کرده است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفتگو کند.

او سپس در نظر دارد روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین تلفنی مذاکره کند. پاریس اعلام کرده است که این گفتگوها برای «جلوگیری از وقوع بدترین سناریو» انجام خواهد شد.

کاخ کرملین نیز روز شنبه تائید کرد که ولادیمیر پوتین روز یکشنبه با رئیس‌‌جمهوری فرانسه تلفنی گفتگو خواهد کرد

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زباان فارسی، ۱۹ فوریه ۲۰۲۲