دستکم ۷۲ تجمع اعتراضی برگزار شد

روز شنبه ۳۰ بهمن، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در بسیاری از شهرهای کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند. همچنین شماری از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق در مقابل ساختمان مجلس، جمعی از کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مقابل ساختمان محل کار خود واقع در تهران، گروهی از رانندگان‌ بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مقابل درب ورودی سامانه سوم، جمعی از کارگران بازنشسته سال ۹۹ شرکت هفت تپه در محوطه این شرکت و همچنین شماری از معلمان کارنامه سبز، در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در تهران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطلباتشان شدند.

روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله یزد، اراک، کرمانشاه، شازند، خنداب، سنندج، لنگرود، همدان، اهواز، شوشتر، سمیرم، زرین دشت، قیر و کارزین، کوهدشت، کرمان، لنده، سقز، جوانرود، ایلام، اصفهان، اردبیل، شهر کرد، کرج، مریوان، شوش، بابلسر، خرم آباد، مشهد، شیروان، آبادان، تاکستان، ایذه، بروجرد، رزن، اندیمشک، اسلام آباد غرب، اقلید، قصر شیرین، رشت، نیشابور، قم، سقز، ثلاث باباجانی، سردشت، لامرد، داراب، فیروزآباد، بهشهر، ممسنی، کازرون، هرسین، بندر ماهشهر، ارومیه، بوکان، الیگودرز، ازنا، بهبهان، الشتر، بناب، مرند، شیراز، باغملک، طارم، دلفان، ساری، جلفا و یاسوج در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان تهران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در جریان تجمع فرهنگیان استان البرز و شهرستان دلفان دستکم ۷ شهروند توسط ماموران انتظامی بازداشت شدند.

معلمان معترض مطالبات خود را «اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «پرداخت بیمه دانش آموزان» و همچنین «تشکیل کلاسهای درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» عنوان کردند.

طی روز جاری، هرانا در گزارشی جامع، به جزئیات تجمع سراسری فرهنگیان شاغل و بازنشسته و انتشار تصاویر این تجمعات پرداخته است. جهت مطالعه این گزارش، اینجا و یا بر روی عکس زیر کلیک کنید.

تجمع آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق در تهران
به گزارش هرانا، روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، همزمان با تجمع فرهنگیان شاغل و بازنشسته، شماری از آسیب دیدگان جنگ ایران و عراق نیز در مقابل ساختمان مجلس واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

شهروندان معترض “وضعیت نابسامان معیشتی” خود را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

تجمع کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران
به گزارش رویداد ۲۴، روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، جمعی از کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان محل کار خود واقع در تهران، دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان نسبت به قطع شدن بخشی از مزایای حقوقی خود اعتراض دارند خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

در این گزارش آمده است: “به تازگی بخشی از مزایای حقوقی و مزدی کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قطع شده است و دلیل این اتفاق با رویکرد جدید مدیران این وزارتخانه و شخص وزیر کار ارتباط مستقیم دارد؛ از قرار معلوم این تعدیل حقوقی شامل شمار زیادی از کارکنان وزارت کار شده است که تعدادشان دست کم بالغ بر هزار نفر است و از درآمد هر نفر به نسبت موقعیت سازمانی مبلغی بیش از یک میلیون تومان به بالا کاسته شده است”.

تجمع رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، گروهی از رانندگان‌ بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در مقابل درب ورودی سامانه سه، جنب اداره مرکزی شرکت واحد دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این رانندگان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی ناشی از حقوق و دستمزد ناکافی و همچنین عدم رسیدگی به اوضاع نامطلوب اتوبوس ها صورت گرفته است و رانندگان معترض با پهن کردن سفره خالی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع معلمان کارنامه سبز در تهران
به گزارش شورای بازنشستنگان ایران، روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، گروهی از معلمان کارنامه سبز، در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان با سردادن شعارهایی از قبیل “باز جیباتون بی پول شد، آزموناتون شروع شد” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

کارنامه سبزها نفرات اول تا سوم پذیرفته شده آزمون استخدامی ماده ۲۸ هستند که به گفته این شهروندان آموزش و پرورش علیرغم کمبود نیروی شدید، از جذب آن‌ها سرباز زده و همچنان از نیروهای بازنشسته استفاده می کند.

تجمع کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه
به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، روز شنبه ۳۰ بهمن، جمعی از کارگران بازنشسته سال ۹۹ شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در محوطه این شرکت، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع بازنشستگان این شرکت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات آنها صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۰ فوریه ۲۰۲۲