نمایندگی ولی فقیه در سپاه: مذاکره‌کنندگان ایران عقب‌نشینی نکنند

معاونت سیاسی نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در سپاه با اشاره به اخبار منتشره درباره توافق در وین هشدار داده است که باید «از هر اقدامی که شائبه عقب‌نشینی تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی را تلقی نماید»، جلوگیری شود.

این هشدار در یادداشتی که روز شنبه، ۳۰ بهمن در نشريه «اخبار و تحلیل‌ها» که توسط این معاونت منتشر می‌شود، مطرح شده و نویسنده با اشاره به انتشار پیش‌نویس توافق احیای برجام توسط خبرگزاری رویترز، نوشته است که دولت آمریکا «با روایت جعلی از روند مذاکرات، به دنبال دستاوردسازی» و «بسیج افکار عمومی در ایران» است و باید با این اقدام در فضای داخلی کشور مقابله شود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، در یک گزارش اختصاصی از قول «دیپلمات‌های غربی» خبر داد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام، اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته شده، ولی معافیت ایران از تحریم‌های نفتی شامل گام‌های اول نمی‌شود.

توقف غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بالاتر از پنج درصد از سوی ایران، آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی و آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران، از دیگر نتایجی است که قرار است پس از احیای برجام عملی شوند.

در واکنش به گزارش اختصاصی رویترز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در توییتر نوشت: «توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته است، دیروز در دیدار با وزیر خارجه آلمان گفت: «ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند».

در گزارش نشریه سپاه پاسداران همچنین دولت آمریکا متهم به «فرسایشی کردن» مذاکرات است و آمده است اگر آمریکا در شرایط کنونی « امتیاز ندهند و توافق در این مقطع صورت نگیرد، در آینده باید مابه‌ازای بیشتری برای توافق پرداخت کنند».

در روزهای اخیر، مقام‌های اروپایی از جمله اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توافق چند روز بیشتر وقت نمانده است، گفته‌اند که اکنون وقت تصمیم‌گیری از سوی تهران است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز روز شنبه ۳۰ بهمن با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی تلفنی صحبت کرد و از او خواسته است که با از سرگیری توافق هسته‌ای وین، موسوم به برجام، موافقت کند تا از وقوع یک بحران بزرگ جلوگیری شود.

ابراهیم رئيسی، رئيس‌جمهوری اسلامی ، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز گذشته در اظهاراتی جداگانه بار دیگر شروط ایران برای توافق را اعلام کردند و گفتند « لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، شروط یک توافق خوب است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند در این مرحله از مذاکرات، طرف‌های غربی به ویژه آمریکا باید تصمیم‌های سیاسی برای نهایی کردن توافق احیای برجام بگیرند.

دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین ادامه دارد.

هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های مهم صنایع و صادرات نفت در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته ای تهران و طولانی کردن زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ فوریه ۲۰۲۲