دستکم ۸۲ تجمع اعتراضی برگزار شد

روز سه شنبه ۳ اسفندماه، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در بسیاری از شهرهای کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند. همچنین شماری از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در مقابل ساختمان صندوق بیمه کشاورزی واقع در تهران، جمعی از نیروهای شرکتی مخابرات گیلان، برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان استانداری گیلان، گروهی از لوکوموتیورانان خراسان رضوی در مقابل راه‌ آهن مشهد، شماری از آتش‌نشانان در مقابل ساختمان شهرداری تهران، جمعی از کارگران شهرداری یاسوج در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گروهی از معلمان کارنامه سبز در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در تهران و شماری از کارکنان رسمی مخابرات استان آذربایجان شرقی در محوطه ساختمان مرکزی مخابرات استان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطلباتشان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله کرج، ممسنی، تبریز، اصفهان، لاهیجان، اراک، شیراز، کرمانشاه، همدان، خرم آباد، گرگان، اردبیل، مریوان، بانه، سردشت، بوکان، سنقروکلیایی، اندیمشک، شهرضا، شوش دانیال، دیواندره، شیروان، بهبهان، ازنا، یزد، رشت، شهرکرد، زنجان، بندرانزلی، قزوین، رضوانشهر، مشکین شهر، خرمدشت، رزن، بیجار، فسا، دلفان، کازرون، ایذه، کوهدشت، قروه، تاکستان، کامیاران، میاندوآب، سقز، آران و بیدگل، الیگودرز، آباده، نیشابور، اهواز، مشهد، بروجرد، تربت حیدریه، یاسوج، قم، نهاوند، بندرماهشهر، زیویه، گچساران، هرسین، بوشهر، ابهر، بجنورد، بندرعباس، اسلام آباد غرب، بافق، سجاسرود، ایوان، ایلام، بناب، جلفا، سنندج، شاهرود و بشاگرد در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان تهران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در جریان این تجمعات سولماز فیض اله زاده ، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان این استان البرز بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.

همچنین حسن بهامین معلم و فعال صنفی ساکن یاسوج بازداشت شد و تا لحظه تنظیم این گزارش از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

معلمان معترض مطالبات خود را «اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «پرداخت بیمه دانش آموزان» و همچنین «تشکیل کلاسهای درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» عنوان کردند.

طی روز جاری، هرانا در گزارشی جامع، به جزئیات تجمع سراسری فرهنگیان شاغل و بازنشسته و انتشار تصاویر این تجمعات پرداخته است. جهت مطالعه این گزارش، بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

تجمع کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی
به گزارش ایلنا، روز سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، شماری از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان صندوق بیمه کشاورزی واقع در تهران، دست به تجمع زدند.

آن ها دلیل تجمع خود را اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت حقوق و بیمه خود عنوان کردند.

کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در این خصوص عنوان کردند: “ما کارگزاران بیمه هستیم اما بعد از سال‌ها کار خودمان هنوز بیمه نیستیم. سالهاست با این وضعیت کار می‌کنیم و مشکلات معیشتی بسیار داریم. دستمزد کارگزاران بیمه به هیچ وجه عادلانه نیست و این دستمزد هرساله به سلیقه‌ی مسئولین تغییر می‌کند و هیچ مبنایی پشت آن نیست”.

آن ها ادامه دادند: “به ما گفته‌اند امسال ده درصد به حقوق کارگزاران اضافه می‌شود درحالیکه کار ما عملیاتی است و نه اداری. ما مجبوریم با ماشین شخصی خودمان به بازدید برویم و این حقوقی که به ما پرداخت می‌شود حتی هزینه‌ی استهلاک ماشین هم نمی‌شود”.

این کارگران افزودند: “طرح «تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی» بعد از گذشت حدود ۷ سال همچنان بلاتکلیف مانده است”.

لازم به ذکر است؛ این طرح در مجلس نهم مطرح و در مجلس دهم مصوب شد اما بارها به شورای نگهبان رفت و مجدد به مجلس برگشت و این روند همچنان در مجلس یازدهم ادامه دارد. در صورت تصویب این طرح حدود سه هزار و پانصد کارگزار بانک کشاورزی در بدنه‌ دولت جذب می‌شوند.

تجمع نیروهای شرکتی مخابرات گیلان
به گزارش، روز سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، جمعی از نیروهای شرکتی مخابرات گیلان، برای دومین روز متوالی، در اعتراض به‌ عدم اصلاح قراردادهای کاری، مشکلات بیمه ای موجود و همچنین عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، در مقابل ساختمان استانداری گیلان واقع در رشت تجمع کردند.

از جمله مطالبات این نیروها، حذف پیمانکاران و بستن قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت کامل حق بیمه نیروها است.

این نیروها مدتهاست پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و علیرغم اینکه قول مساعدت از مسئولین مختلف گرفته‌اند اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها؛ سالهاست که شرکت برای نیروها، رده‌های پایین و شغل‌های غیرمرتبط رد کرده تا حقوق پایینی به آن‌ها تعلق بگیرد.

این شهروندان روز گذشته نیز در مقابل ساختمان مرکزی مخابرات این استان واقع در رشت تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

تجمع لوکوموتیورانان خراسان رضوی
به گزارش ایسنا، روز سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، گروهی از لوکوموتیورانان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل راه‌ آهن مشهد، دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، عدم تغییر طبقه‌بندی شغل لوکوموتیوران، ارتقاء جایگاه شغلی، تغییر وضع آیین‌نامه جدید کیلومتراژ در راه‌آهن برای کارکنان این ارگان به جای پرداخت فوق‌العاده روزانه، عدم پیگیری سخت و زیان‌آوری شغل لوکوموتیورانی باوجود تایید و نامه‌نگاری سازمان راه‌آهن کشور و اجبار به اضافه کار برای لوکوموتیورانان بیش از سقف تعیین شده از جمله مشکلات مطرح شده آن ها است.

تجمع آتش‌نشانان تهران
به گزارش صداوسیما، سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، شماری از آتش‌نشانان معترض، در مقابل ساختمان شهرداری تهران دست به تجمع زدند.

این شهروندان با سردادن شعارهایی از قبیل “چهارشنبه سوری امسال، اعتصاب، اعتصاب”، “وعده ها پوشالیه، سفره ما خالیه” و همچنین “مشکل ما حل نشه، ایستگاه ها تعطیل میشه” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

مطالبات این معترضان در زمینه های معیشت، مسکن و سختی کار عنوان شده است.

تجمع کارگران شهرداری یاسوج
به گزارش فارس، روز سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، جمعی از کارگران شهرداری یاسوج در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از کارگران گفت: “حدود ۵ ماه است که شهرداری حقوق ما را پرداخت نکرده و علاوه بر این عیدی و سنوات سال گذشته را از شهرداری طلبکارم، از شهرداری به اداره کار شکایت کردم و شهرداری به پرداخت ۱۵ میلیون محکوم شده اما آن را پرداخت نمی‌کند”.

این نیروی خدماتی شهرداری یاسوج بیان کرد: “زندگی برای کارگران شهرداری به سختی می‌گذرد، دختری دارم که به دلیل عقب ماندگی ذهنی در بهزیستی است هزینه نگهداری او ماهی یک میلیون است که ندارم این پول را پرداخت کنم حتی به من گفتند بیا فرزندت را به خانه ببر”.

تجمع معلمان کارنامه سبز در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، گروهی از معلمان کارنامه سبز، در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این شهروندان با سردادن شعارهایی از قبیل “وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

کارنامه سبزها نفرات اول تا سوم پذیرفته شده آزمون استخدامی ماده ۲۸ هستند که به گفته این شهروندان آموزش و پرورش علیرغم کمبود نیروی شدید، از جذب آن‌ها سرباز زده و همچنان از نیروهای بازنشسته استفاده می کند.

تجمع کارکنان مخابرات آذربایجان شرقی
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، شماری از کارکنان رسمی مخابرات استان آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم رسیدی به مطالباتشان دست از کار کشده و در محوطه ساختمان مرکزی مخابرات استان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آن ها دلیل این تجمع خود را اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق، عیدی، پاداش و سایر مطالبات معوق مزدی خود عنوان کردند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۳ فوریه ۲۰۲۲