روسیه‌ نیروگاه هسته‌ا‌ی چرنوبیل را تصرف کرد

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه به نقل از مشاور دفتر رئیس جمهوری اوکراین از تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به دست نیروهای نظامی روسیه خبر داد.

ساعاتی پیش، ولودیمیر زلنسکی وقوع درگیری در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تایید کرده بود.

شهردار کی‌یف شامگاه پنج‌شنبه در واکنش به تهاجم روسیه دستور منع آمد و شد در پایتخت اوکراین را صادر کرد.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تلاش برخی شهروندان برای فرار از پایتخت به مسدود شدن راه‌های خروج اصلی کی‌یف منجر شده است.

شهردار کی‌یف و قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان، گفت که مقررات منع آمد و شد از ساعت ده شب تا هفت صبح به وقت محلی ادامه خواهد یافت و حمل و نقل عمومی در این مدت کار نخواهد کرد.

پلیس روسیه حداقل ۱۶۷ معترض به جنگ با اوکراین را طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای مختلف روسیه بازداشت کرد.

به گزارش پایگاه حقوق بشری غیردولتی «او وی دی اینفو» روسیه که در زمینه مبارزه با سرکوب دولتی فعالیت می‌کند، فعالان ضدجنگ و معترضان به تهاجم روسیه به اوکراین با ورود به خیابان‌ها و حمل پلاکاردهایی نسبت به جنگ با اوکراین اعتراض کردند.

حدود صد تن از این افراد در اعتراضات خیابانی شهر تولیاتی روسیه بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌گوید بیش از ۲۰ شهر روسیه شاهد اعتراضات بوده است. برخی از معترضان حتی به‌صورت انفرادی با در دست گرفتن پلاکاردهایی وارد خیابان شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که معترضان توسط نیروهای امنیتی ضرب‌وشتم شده‌اند.

دولت روسیه پیشتر به شهروندان این کشور هشدار داده بود که از اعتراض خودداری کنند و تهدید کرده بود که معترضان را بازداشت خواهد کرد.

رهبران هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» روز پنج‌شنبه تهاجم روسیه به اوکراین را «قویا» محکوم و تاکید کردند که تحریم‌های سنگین و هماهنگ‌شده اقتصادی و مالی علیه مسکو را به جریان خواهند انداخت.

در بیانیه مشترک رهبران جی‌۷ آمده است که این بحران، «تهدیدی جدی» برای نظم و مقررات بین‌المللی است و پیامدهایی فراتر از اروپا به‌دنبال خواهد داشت.

این بیانیه با اشاره به این‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بار دیگر جنگ را به قاره اروپا آورده است می‌افزاید: «او (پوتین) خودش را در سمت غلط تاریخ قرار داده است».

رهبران یاد شده همچنین تصریح کردند که از تعامل و هماهنگی مداوم و سازنده میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده انرژی در راستای تامین پایدار انرژی جهانی حمایت می‌کنند و آماده هستند تا برای رفع اختلالات احتمالی اقدام کنند.

یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرد شواهد اولیه نشان می‌دهد که روسیه در صدد ساقط کردن دولت اوکراین است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز پنج‌شنبه گفت شواهد طی ۱۲ ساعت گذشته نشان می‌دهد که پیش‌بینی قبلی آمریکا از قصد روسیه برای ساقط کردن دولت اوکراین درست است.

او گفت حملات گسترده از سه جبهه انجام شده که هدف یکی از آنها کی‌یف پایتخت اوکراین است.

این مقام آمریکایی افزوده است به نظر می‌رسد این حملات، مرحله مقدماتی است که شامل پرتاب بیش از صد موشک به اهدافی در خاک اوکراین بوده است: «هنوز حملات از طریق دریا و خاکی به اوکراین دیده نمی‌شود، اما ۷۵ جنگنده روسی در مرحله ابتدایی تهاجم شرکت کرده و تاکنون تمرکز حملات بر پایگاه‌های دفاع هوایی و نظامی این کشور بوده است».

به‌گفته وی، تا کنون بسیاری از پادگان‌ها، انبارهای تسلیحاتی و ۱۰ پایگاه هوایی مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما هنوز برای برآورد خسارت‌ها زود است.

رئیس‌جمهوری اوکراین وقوع درگیری در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای نظامی روسیه و اوکراین هم‌اکنون در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در حال تبادل آتش هستند.

ولودیمیر زلنسکی در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت که «نیروهای اشغالگر روسیه» تلاش دارند نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین، تهاجم روسیه را «اعلان جنگ علیه کل اروپا» خواند.

او افزود که «مدافعان ما جان خود را فدا می‌کنند تا از تکرار فاجعه ۱۹۸۶ جلوگیری کنند».

چرنوبیل در ۱۳۴ کیلومتری شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین، قرار دارد.

فاجعه چرنوبيل حدود يک سال پس از آن‌که گورباچف به قدرت رسيد، اتفاق افتاد. وقوع انفجار در این نیروگاه اتمی در سال ۱۹۸۶ منجر به آلوده شدن مناطق گسترده‌ای در اطراف نیروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراینی شد.

پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشورِ عضو اتحادیه اروپا صدور روادید برای شهروندان روسیه را متوقف کرده است.

آقای فیالا به خبرنگاران گفت که به جز موارد بشردوستانه، روند صدور انواع روادید برای اتباع روس در دفاتر کنسولی جمهوری چک به حالت تعلیق درآمده است.

او همچنین از تعطیلی کنسولگری‌های جمهوری چک در شهرهای سن پترزبورگ و یکاترینبورگ خبر داد و افزود که مجوز فعالیت دفاتر کنسولی روسیه در شهرهای کارلووی ویواری و برنو در جمهوری چک لغو شده است.

پیشتر در اوایل روز پنج‌شنبه، میلوش زمان، رئیس‌جمهوری چک، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و آن را «تجاوز بی‌جهت» خوانده بود.

او همچنین بدون اشاره مستقیم به نام همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، خواستار اعمال تحریم‌های سنگین با هدف منزوی کردن «آن فرد دیوانه» شد.

حمله نظامی روسیه به اوکراین در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه با واکنش شدید جامعه جهانی روبرو شد. نشست مجازی رهبران کشورهای گروه هفت نیز روز پنجشنبه برای بررسی آخرین تحولات اوکراین و اتخاذ سیاست واحد علیه روسیه تشکیل شد.

دبیرکل ناتو هم تاکید کرده است که نیروهای ناتو وارد اوکراین نخواهند شد ولی این نهاد نظامی تعداد سربازانش در شرق اروپا را افزایش می‌دهد.

رادیو فردا در میزگرد ویژه‌ای با حضور تورج اتابکی، پژوهشگر ارشد پژوهشکده بین‌المللی تاریخ در آمستردام و تحیلگر امور روسیه، احمد وخشیته، استاد علوم سیاسی در دانشگاه اوراسیای مسکو، و طارق فرهادی، تحلیگر امور بین‌الملل در سوئیس به بررسی جوانب مختلف این اقدام ولادیمیر پوتین پرداخته است.

ساعاتی پس از ورود نیروهای ارتش روسیه به خاک اوکراین بازار بورس مسکو با کم‌سابقه‌ترین تلاطم مالی خود روبرو شد.

ارزش سهام این بازار بیش از ۳۵ درصد سقوط کرد و برای چند ساعت خریدوفروش سهام متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در چند ساعت اولیه این حمله نظامی، ارزش بورس مسکو حدود ۲۵۰ میلیارد دلار سقوط کرد.

فریدون خاوند، اقتصاددان مقیم پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید پیامدهای اقتصادی این حمله برای روسیه شدید خواهد بود.

اداره نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی دولت فدرال روسیه (روسکماندزور) که به «اداره سانسور» نیز مشهور است، در اطلاعیه‌ای از رسانه‌های این کشور خواست تا در پوشش حوادث شرق اوکراین، تنها اطلاعات رسمی منابع دولتی روسیه را منتشر کنند.

روسکماندزور روز پنج‌شنبه هشدار داد که انتشار آنلاین «اطلاعات غلط» منجر به اعمال محدودیت‌های فوری بر رسانه‌ها خواهد شد.

نهاد مسئول سانسور رسانه‌ها در روسیه گفته است: ما تاکید می‌کنیم که تنها منابع رسمی روسیه، منبع اطلاعات «قابل اعتماد» در رابطه با وضعیت اوکراین است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفته جاری، پس از به‌رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق لوهانتسک و دونتسک اوکراین توسط کرملین، تحریم‌هایی بر بخش رسانه‌ای دولت روسیه اعمال کرد.

غرب می‌گوید روسیه از رسانه‌های دولتی، خصوصا شبکه «راشا تودی» برای انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده استفاده می‌کند.

دولت روسیه طی سال‌های گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای در زمینه رسانه‌ها وضع کرده و فعالیت برخی رسانه‌های غربی در این کشور، از جمله رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و صدای آمریکا را ممنوع کرده است.

گزارشگران بدون مرز، روسیه را از نظر آزادی رسانه‌ها در رده ۱۵۰ از میان ۱۸۰ کشور جهان و بعد از کشورهایی نظیر ونزوئلا و جمهوری کنگو قرار داده است.

برکرفته از سایت رادیو فردا، ۲۴ فوریه ۲۰۲۲