اصابت موشک به پایانه نفتی، قطع دسترسی بانک‌های روسی به سوئیفت

پیشروی نیروهای روسیه در مناطق شمالی اوکراین به دلیل مقاومت‌ها کندتر است. اروپا، آمریکا و کانادا با قطع دسترسی بانک‌های روسی به شبکه سوئیفت موافقت کردند. روسیه حریم هوایی خود را در تلافی‌جویی، به روی کشورهای بالتیک بست.

● تاکید چین بر مخالفت با تحریم روسیه
وانگ یی، وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن از ابزار تحریم برای حل مشکلات حمایت نمی‌کند و با تحریم‌های یکجانبه که مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارند، مخالفت است. وانگ یی، در گفت‌وگویی تلفنی با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفته است: «شورای امنیت باید به حل بحران کنونی کمک کند، نه به ایجاد رویارویی‌های جدید.» بربوک در این تماس به مسئولیت ویژه چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت اشاره داشت. چین به قطعنامه محکومیت روسیه در شورای امنیت رای ممتنع داد.

● ۱۶۰هزار اوکراینی به کشورهای همسایه گریخته‌اند
سازمان ملل برآورد می‌کند که ۳۰۰هزار اوکراینی در سه روز جنگ آواره شده باشند. دفتر امدادهای اضطراری این نهاد به نقل از کمیساریای عالی پناهندگان می‌گوید از این تعداد، ۱۴۰ هزار نفر در داخل کشور در به‌در شده‌‌اند و باقی به کشورهای همسایه و بیش از همه به لهستان و مولداوی گریخته‌اند. مقامات اوکراینی بیم دارند که شمار پناهندگان و آوارگان به پنج میلیون نفر برسد. سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش‌تر نسبت به بروز یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های پناهندگی هشدار داده بود.

صف طویل سکنه شهرغربی در ایستگاه قطار لویو برای فرار به مناطق امن‌تر

● پنتاگون: روس‌ها با مقاومت غیرمنتظره روبرو شده‌اند
دولت آمریکا می‌گوید پیشروی نیروهای روسی در اوکراین به دلیل ایستادگی مردم و ارتش کند شده است. یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده که مقاومت بیش از حد انتظار روس‌ها بوده و آنها به ویژه از عدم پیشرفت در بخش‌های شمالی نومید شده‌اند. پنتاگون می‌گوید، نیروهای مسلح روسیه تاکنون در پیشروی در جنوب، از کریمه و دریای سیاه موفق‌تر بوده‌اند: «سخت‌ترین مقاومت در شمال است و نبردهای شدید همچنان در خارکف و حومه شمالی کی‌یف جریان دارد.»

● اصابت موشک روسی به پایانه نفتی واسیلی،کف
شهردار شهر واسیلیکف در جنوب غربی کی‌یف از آتش گرفتن یک پایانه نفتی بر اثر اصابت موشک خبر داد. تصاویر و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده‌اند، شعله‌های آتش را نشان می‌دهند که زبانه می‌کشند. مقامات به ساکنان در باره بخارهای سمی هشدار داده‌اند. هم‌زمان ، جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در لوهانسک گفته‌اند که یک موشک اوکراینی، پایانه نفتی در شهر روونکی را منفجر کرده است.

● اتصال بانک مرکزی روسیه به شبکه بانکی جهانی محدود می‌شود
آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و چند کشور غربی برای قطع دسترسی بانک‌های روسی به شبکه سوئیفت توافق کردند. در بیانیه این کشورها آمده که این تصمیم برای متوقف کردن تلاش‌های مسکو در راستای کم کردن اثر تحریم‌ها اتخاذ می‌شود.

● روسیه حریم هوایی خود را روی هواپیماهای تعدادی از همسایگان بست

طبق بیانیه اداره هوانوردی روسیه، هواپیماهای لتونی، استونی، لیتوانی و اسلوونی حق پرواز به روسیه یا عبور از حریم این کشور را ندارند. به گزارش خبرگزاری تاس، این واکنشی است تلافی‌جویانه علیه اقدام مشابه این کشورها.

● ۴۶۰نفر در تجمعات ضد جنگ در روسیه دستگیر شدند
تشکل‌های حقوق بشری در روسیه از بازداشت‌های گسترده معترضان حمله به اوکراین در ۳۴ شهر خبر می‌دهند. پورتال خبری Owd-Info می‌نویسد از بین ۴۶۰ دستگیری، ۲۰۰ مورد در مسکو بوده است. جنبش خودجوش ضد جنگ در روسیه، طوماری علیه حمله به اوکراین تهیه کرده که تا روز شنبه به امضای ۷۸۰هزار نفر رسیده و بزرگ‌ترین طومار آنلاین در سال‌های اخیر در روسیه است.

● اتحادیه اروپا حریم خود را به روی هواپیماهای روسی می‌بندد
کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده‌شده‌اند تا ممنوعیت عبور و مرور هواپیماهای روسی در آسمان‌های خود را به اجرا بگذارند. وزارت حمل و نقل آلمان نیز از این تصمیم خبر داد. سه کشور حوزه بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی حریم هوایی خود را از نیمه شب یکشنبه به روی کلیه هواپیماهای فدراسیون روسیه مسدود کرده‌اند و تنها برای فرودهای اضطراری و پروازهای بشردوستانه استثنا قائل می‌شوند. لهستان، جمهوری چک و بلغارستان پیش‌تر چنین اقدامی کرده‌اند. هواپیمایی لوفت‌هانزا اعلام کرده که عجالتا هیچ پروازی را به مقصد روسیه یا از طریق حریم روسیه انجام نخواهد داد. مدیریت لوفت‌هانزا گفته است: «ایمنی مسافران و خدمه اولویت اصلی و همیشگی ماست.»

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۷ فوریه ۲۰۲۲