اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ «۳۵۲ شهروند غیرنظامی کشته و ۱۶۸۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» روز یک‌شنبه، ۸ اسفند با انتشار بیانیه‌ای تهاجم نظامی اخیر روسیه به اوکراین و «حمایت حکومت‌های فاسد و جنایتکاری چون جمهوری اسلامی و سوریه» از این حمله را محکوم کرد.

در بیانیه این انجمن آمده است: «ما خانواده‌های پرواز PS752 که متعلق به خطوط هوایی اوکراین بود و به دست جمهوری اسلامی و با شلیک موشک‌های روسی سرنگون شد، بیش از همه طعم زهرآگین تجاوز، جنایت و خیانت را چشیده‌ایم».

در ادامه این بیانیه، خطاب به مردم اوکراین از پوتین، علی خامنه‌ای و بشار اسد با عنوان «دشمنان مشترک ما» نام برده شده و آمده است که «این جنایتکاران روزی به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه خواهند شد».

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز «پی اس ۷۵۲» در پایان این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که «سیاستمداران دنیای آزاد» در حمله اخیر روسیه به اوکراین «به جای تعلل، با اتخاذ تصمیمات درست در سمت درست تاریخ بایستند».

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

یک مقام آمریکایی پیش‌بینی می‌کند بلاروس به کارزار اشغال اوکراین بپیوندد

یک مقام بلندپایه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد، انتظار می‌رود بلاروس از امروز دوشنبه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند تا در کنار نیروهای روسی که هفته گذشته اوکراین را به اشغال درآوردند، با نیروهای اوکراینی مبارزه کنند.

بلاروس از ابتدای تهاجم روسیه از آن پشتیبانی کرده اما مستقیماً در نبردها شرکت نداشته است.

این مقام آمریکایی که تحولات کنونی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را از نزدیک دنبال می‌کند، با محفوظ نگهداشتن نام خود اعلام کرد، تصمیم رهبر بلاروس در ورود کشورش به جنگ به مذاکرات روسیه و اوکراین بستگی دارد که در روزهای آینده برگزار می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای روسیه با مقاومت شدید مدافعان اوکراینی مواجه شده‌اند و اشغال اوکراین از آنچه کرملین پیش‌بینی می‌کرد، دشوارتر شده است اما ممکن است اوضاع تغییر کند.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه با متحدان و شرکای واشینگتن در رابطه با تحولات اوکراین گفت‌وگویی خواهد داشت.

به گفته کاخ سفید، هدف آقای بایدن از این تماس‌ها «همکاری» با کشورها برای «واکنش متحد» به تجاورگری روسیه در قبال اوکراین است.

این نهاد اما اشاره‌ای به جزئیات برنامه آقای بایدن در روز دوشنبه نکرد و مشخص نیست رهبران کدام کشورها در این مکالمه که ساعت ۱۱:۱۵ انجام می‌شود، حضور خواهند داشت.

روسیه در حالی که تلاش می‌کند شهرهای اوکراین را تصرف کند از نظر بین‌المللی با واکنش منفی گسترده‌ای مواجه شده و موج تحریم‌هاست که علیه مسکو وضع می‌شود.

روز یکشنبه گروه هفت، روسیه را به تهدیدهای بیشتر تهدید کرد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز اطمینان داد که کشورهای عضو این گروه در برابر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، موضعی متحد دارند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه در تماسی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که ریاض به توافق خود با اوپک پلاس و روسیه پایبند می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی، گفت‌وگوی محمد بن سلمان و امانوئل مکرون در رابطه با وضعیت اوکراین و تاثیر این شرایط بر بازار انرژی بوده است.

اوپک پلاس اواسط بهمن ماه توافق کرد که تولید نفت اعضای این نهاد روند افزایشی متوسطی داشته باشد. این در حالی است که مصرف‌کنندگان بزرگ نفت خواستار تولید بیشتر به منظور مهار قیمت‌ها هستند.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در مکالمه‌ای تلفنی با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، به وی گفته که بیست و چهار ساعت آینده برای اوکراین تعیین‌کننده است.

آقای جانسون در این مکالمه تلفنی اظهار داشت که بریتانیا و متحدانش هر آن‌چه بتوانند انجام می‌دهند تا اطمینان یابند کمک‌های دفاعی به اوکراین خواهد رسید.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که تحریم‌های اقتصادی ژاپن علیه روسیه به همراه تحریم‌های دیگر متحدان و شرکای واشینگتن، کمک می‌کند که هزینه هنگفتی به مسکو تحمیل شود و توانایی آن را در جنگ با اوکراین تحلیل ببرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده، آقای بلینکن گفت: «بار دیگر تصریح می‌کنم که ما هیچ گاه در سراسر جهان برای دفاع و حفظ آزادی و حق حاکمیت اوکراین و همه کشورهای دیگر به اندازه امروز متحد نبوده‌ایم.»

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده بود کشورش تصمیم گرفته است تا به ایالات متحده و کشورهای اروپایی در زمینه قطع دسترسی روسیه به سوئیفت بپیوندد.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که دولت او در رابطه با حمله روسیه به اوکراین موضعی بی‌طرف دارد.

آقای بولسونارو گفت که او روز یکشنبه مکالمه‌ای دوساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره این جنگ داشت و به رهبر روسیه اطمینان داده که برزیل موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهور فوق محافظه‌کار برزیل چندی پیش از این نبرد از مسکو بازدید کرده و گفته بود که او نمی‌خواهد عواقب این جنگ را کشورش متحمل شود.

بولسونارو ادعا کرد که روسیه به هیچ وجه نمی‌خواهد مرتکب کشتار بشود و در برخی از مناطق اوکراین تا ۹۰ درصد مردم خواستار نزدیک شدن به روسیه هستند.

او هچنین به انتقاد از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پرداخت و گفت که مردم این کشور «سرنوشت خود را به دست یک کمدین سپردند».

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا روز یکشنبه حمایت صریح خود از اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه را اعلام کرد و این کشور را که اکنون تحت حملات روسیه است، «یکی از ما» نامید.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، در مصاحبه‌ای با شبکه یورونیوز گفت: «در واقع در طول زمان حساب بکنیم، آنها به ما تعلق دارند. آنها یکی از ما هستند و ما می‌خواهیم که آنها جزوی از ما باشند.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای اولین بار در تاریخ تصمیم گرفت که به کشوری در حال جنگ تسلیحات نظامی بدهد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده که اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیون یورو اسلحه به اوکراین خواهد داد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه را «روزی سخت» برای ارتش این کشور توصیف کرد و گفت که نیروهای روسی تقریبا همه جا را بمباران می‌کنند.

این نهاد در پستی فیسبوکی اعلام کرد که نیروهای دفاعی اوکراین در پایگاه هوایی واسیلکیف، واقع در جنوب غرب کی‌یف، در برابر آتش توپخانه و حملات روس‌ها مقاومت می‌کنند.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که از آغاز حمله همه‌جانبه روسیه به این کشور تاکنون ۳۵۲ شهروند غیرنظامی، از جمله ۱۴ کودک کشته شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین شمار مجروحان غیرنظامی را نیز هزار و ۶۸۴ نفر عنوان کرد که ۱۱۶ نفر آنها کودک هستند.

آمار روز یکشنبه وزارت خارجه اوکراین اما شامل تلفات نیروهای مسلح این کشور نمی‌شود و ممشخص نیست نظامیان اوکراینی تاکنون چقدر تلفات داده‌اند.

روسیه ادعا دارد که نیروهای آن تنها تاسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند و می‌گوید که شهروندان غیرنظامی اوکراینی در خطر نیستند.

روسیه تاکنون آمار تلفات نیروهای خود را منتشر نکرده است. وزارت دفاع این کشور روز یکشنبه صرفا گفت که شماری از سربازان روسی کشته و زخمی شده‌اند، اما جزییاتی دراین باره به دست نداد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ فوریه ۲۰۲۲