خودداری از اعطای مرخصی استعلاجی به سپیده قلیان؛ «می‌خواهند از او انتقام بگیرند»

شماری از فعالان سیاسی از «محرومیت عمدی» سپیده قلیان از مرخصی استعلاجی با وجود «علائم حاد کرونا و مشکلات شدید گوارشی ناشی از اعتصاب غذا» خبر می‌دهند.

آرش صادقی، فعال مدنی و سیاسی، در توییتر با انتشار این خبر هشدار داد که ممانعت از اعطای مرخصی به خانم قلیان با وجود شرایط جسمی نامناسب وی، «مقدمه‌ای برای یک جنایت عمدی دیگر است.»

اشاره وی به جان‌ باختن بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده است که در حبس دو بار به کرونا مبتلا شد و سرانجام پس از بی‌توجهی مسئولان زندان اوین به درمان او با وجود وخامت اوضاع جسمانی‌اش روز ۱۸ دی سال جاری در بیمارستانی در تهران جان باخت.

پیش از این شماری از کاربران توییتر نوشته بودند که سپیده قلیان، علاوه بر «علائم حاد کرونا»، به دلیل مشکلات گوارشی، «چرک و خون» بالا می‌آورد.

فعالان نزدیک به خانواده قلیان می‌گویند مقام‌های زندان با مرخصی ندادن به سپیده قلیان، قصد دارند از او «انتقام» بگیرند.

خانواده وی نیز در روزهای اخیر گفته بودند این فعال مدنی بار دیگر به بیماری کرونا مبتلا شده و «علیرغم بروز نشانه‌های حاد» مسئولان زندان اوین از دادن مرخصی استعلاجی به او خودداری می‌کنند.

سپیده قلیان که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده است، خردادماه امسال نیز به کرونا مبتلا شده بود.

خانم قلیان پس از تبعید به زندان بوشهر در گزارشی با عنوان «جایی که نزدیک آخر دنیاست» نوشته بود که در این زندان موضوعاتی از جمله «صیغه موقت برخی زنان نیازمند از سوی زندانی‌های مرد بند مالی با هماهنگی مسئول بند»، «اجباری بودن حجاب جز در تخت‌خواب» مطرح بوده و موارد متعددی از شکنجه زندانیان رخ داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۲ مارس ۲۰۲۲