مرکز آمار ایران افزایش ۹۵ درصدی قیمت برنج را تأیید کرد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درباره متوسط قیمت کالاهای خوراکی در بهمن نشان می‌دهد برنج ایرانی نسبت به سال گذشته ۹۵.۳ درصد گران شده است. مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر کیلو برنج در بهمن‌ماه سال گذشته را ۳۴هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده و گزارش داده متوسط قیمت برنج در دی‌ماه امسال به حدود ۵۷ هزار تومان و در بهمن‌ماه امسال به ۶۷ هزار و ۳۰۰ رسیده است.

همچنین قیمت سیب‌زمینی، موز، پیاز و گوجه فرنگی و انواع برنج ایرانی نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته، بطوری که در اول اسفندماه انواع قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با ۱۶ و ۱۷ درصد افزایش نسبت به اوایل بهمن‌ماه روبرو بوده است.

در روزهای گذشته نیز انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌‌کنندگان اعلام کرده که «️بر اساس گزارش رصد و پایش قیمت اقلام اساسی بازار کشور منتهی به ۱ اسفند ۱۴۰۰، قیمت برنج طارم، برنج هاشمی، نخود، سیب‌زمینی، آب آشامیدنی بطری و رب گوجه فرنگی نسبت به یک سال گذشته افزایش قیمت بیشتر از ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.»

برنج ایرانی در بازار ایران این روزها به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده و برخی انواع برنج مانند برنج هاشمی اکنون قیمتی بالای ۱۲۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم دارد.

قیمت برنج خارجی نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. متوسط قیمت از بهمن سال گذشته با ۲۴ هزار به مرز ۳۰ هزار در دی‌ماه امسال رسید و در بهمن‌ماه تا بیش از ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

بر اساس گزارش گمرک ایران در ۱۰ ماهه امسال بیش از یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن به ارزش بالغ بر ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار از گمرک ترخیص و وارد ایران شده است، این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد وزن و ۲۷ درصد ارزش افزایش داشته است. در ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۵۲.۵ میلیون تن به ارزش ۷۷۱.۱ میلیون دلار برنج وارد ایران شده بود. این در حالیست که قیمت برنج همچنان افزایش می‌یابد و با وجود واردات، قیمت این کالا تنظیم نشده است.

در روزهای گذشته خبری درباره فروش برنج پاکستانی در بسته‌بندی برنج ایرانی منتشر شد. رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل از فروش برنج پاکستانی به اسم برنج ایرانی خبر داده و گفته که «معمولا در واحدهای زیرزمینی برنج‌های پاکستانی را در کیسه‌های برنج فجر می‌کنند. افرادی که سال‌ها در حوزه تولید و توزیع برنج کار می‌کنند گاهی در تشخیص این برنج‌ها اشتباه می‌کنند. برنج پاکستانی کیلویی ۲۵ هزار تومان است، در حالی که برنج فجر کیلویی ۵۵ هزار تومان و اینگونه سودهای قابل توجهی کسب می‌کنند.»

با وجود آنکه ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی او وعده‌های زیادی در رابطه با تنظیم قیمت‌ها داده بودند اما در ماه‌های گذشته بازارها به ویژه بازار مواد غذایی با افزایش قیمت روبرو بودند. به نظر می‌رسد دولت رئیسی بجای اینکه اقدام موثری برای تنظیم بازار انجام دهد، با «دستور» دادن به دنبال کنترل تورم است!

برای نمونه محمد مخبر دزفولی معاون اول ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه دهم اسفند در جلسه ستاد تنظیم بازار گفته که «نباید اجازه دهیم گرانفروشی و نوسان قیمت‌ها، کام مردم را در این ایام تلخ کند. باید محکم و با جدیت پای نظارت و کنترل قیمت اقلام و کالاهای موثر در سبد خانوار بایستیم.»

در این جلسه که وزیران صنعت معدن وتجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، اقتصاد و راه و شهرسازی نیز حضور داشتند، تصمیم‌هایی برای «کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان» گرفته شد. این در صورتیست که بازار و اقتصاد با «دستور» و «اجازه» کنترل نمی‌شود!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲ مارس ۲۰۲۲