اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ ورود نیروهای روسیه به دو شهر خارکیف و خِرسون

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، یک مسئول صنفی در ایران با اعلام این‌که اوکراین یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان روغن آفتابگردان ایران است، گفت که «می‌توانیم به امکانات روسیه در تأمین روغن آفتابگردان بیشتر توجه کنیم».

ابوالحسن خلیلی، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی روغن نباتی ایران، روز چهارشنبه ۱۱ اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر قیمت‌ جهانی دانه‌های روغنی و سایر غلات افزایش پیدا کرده و این مسئله تنها بازار ما را با را چالش مواجه نخواهد و یک موضوع جهانی است.»

به‌گفته مسئولان صنفی، کمتر از ۱۰ درصد از نیاز ایران در زمینه روغن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی نیاز کشور از دیگر کشورها از جمله اوکراین و روسیه وارد می‌شود. در ادامه تحریم گسترده روسیه به دلیل تهاجم به خاک اوکراین، روز چهارشنبه کمپانی‌های فورد، اپل، بوئینگ و اکسان‌موبیل نیز به این موج پیوستند.

کمپانی خودروسازی فورد اعلام کرد که تمام فعالیت‌های خود را در روسیه به حال تعلیق درمی‌آورد و اپل گفت که فروش گوشی‌های آیفون در روسیه متوقف می‌شود.

همزمان کمپانی هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد که خدمات تعمیرات و فنی خود برای خطوط هوایی روسیه را متوقف می‌کند و کمپانی نفتی اکسان‌موبیل می‌گوید که از روسیه خارج می‌شود.

پیش از اکسان‌موبیل، دو کمپانی عظیم شِل و بی‌پی، بریتیش پترولیوم، نیز از قصد خود برای عدم فعالیت در روسیه خبر داده بودند.

کشورهای غربی در یک هفته گذشته هر روز خبر از تحریمی تازه علیه روسیه داده‌اند و حتی چند بانک روسی را از دسترسی به سیستم انتقال پول سوئیفت محروم کرده‌اند.

حتی تولیدکننده موتورسیکلت‌های لوکس هارلی دیویدسون در آمریکا نیز اعلام کرده است که از این پس کالاهای خود را به روسیه نخواهد فرستاد.

رئیس امنیت ملی اوکراین سه‌شنبه شب خبر داد که نیروهای ارتش این کشور توطئه برای سوء قصد به جان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، را کشف و ناکام کرده‌اند.

اما مهم‌ترین نکته اینجاست که، به گفته این مقام عالی‌رتبه اوکراینی، خبر وجود این توطئه از داخل دستگاه امنیتی روسیه، اف‌اس‌بی، به دست اوکراینی‌ها رسیده است. به گفته اُلکسی دانیلوف، اف‌اس‌بیِ روسیه «حامی جنگ نیست».

مقام دفاعی و امنیتی اوکراین در یک کانال تلگرامی متعلق به دولت این کشور خبر داد که یک گروه از نیروهای چچنی ملقب به «قدیروفی‌ها» برای ترور آقای زلنسکی وارد خاک اوکراین شده بودند، اما ارتش اوکراین آنها را «از بین برده است».

رمضان قدیروف رهبر خودکامه چچن و از حامیان سرسخت ولادیمیر پوتین است.

پنج‌شنبه گذشته در آغاز تهاجم روسیه، ولودیمیر زلنسکی خبر داده بود که او «هدف شماره یک» روسیه و خانواده‌اش «هدف شماره دو» عملیات نظامی در این کشور است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پوتین تلاش می‌کند با تصرف کی‌یف، پایتخت، دولتی دست‌نشانده را در اوکراین بر سر کار بگذارد.

شهر خِرسون در جنوب اوکراین که تحت محاصره نیروهای روسی قرار گرفته بود اکنون شاهد پیشروی این نیروها به داخل شهر است.

به گفته شهردار خرسون، بندر و راه‌آهن این شهر اکنون در دست روسیه است.

در همین حال در پی حمله روسیه به شهر ماریوپل، برق این شهر از دیروز هم‌چنان قطع است.

در پی فشار تحریم‌های غرب، اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک رهنی روسیه، روز چهارشنبه اعلام کرد که کلا از بازار اروپا خواهد رفت.

در بیانیه این بانک در رسانه‌های روسیه منتشر شده آمده است که از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین شعبه‌های این بانک در کشورهای اروپایی با خروج «غیرطبیعی» پول نقد و «تهدید برای امنیت» کارمندان خود روبه‌رو بوده‌اند.

هنوز هیچ گزارشی از تهدید برای کارمندان بانک‌های روسی منتشر نشده، اما در چند روز گذشته بسیاری از مردم برای بیرون کشیدن پول خود از این بانک‌ها صف کشیده‌اند.

روسیه، از جمله بانک‌های این کشور، در چند روز گذشته هدف بزرگ‌ترین رژیم تحریمی از طرف کشورهای غربی حامی دولت اوکراین بوده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه قطعنامه محکومیت روسیه برای تهاجم به اوکراین و درخواست خروج فوری نیروهای روسیه از این کشور را به رای خواهد گذاشت.

در دو روز گذشته نمایندگان بیش از صد کشور در این باره در صحن مجمع سخن گفته‌اند.

نزدیک به یک هفته پس از آغاز تهاجم روسیه، قطعنامه‌ای در مجمع عمومی به رای گذاشته خواهد شد که الزام‌آور نیست، اما در صورت تصویب حکم انتقادی سخت از مسکو در صحنه جهانی را خواهد داشت.

این قطعنامه برای تصویب شدن نیاز به رای دو سوم نزدیک به ۲۰۰ عضو مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

اعتراضات مردمی در روسیه به حمله این کشور به خاک اوکراین ادامه دارد.

این اعتراضات روز سه‌شنبه از جمله در شهر سن پترزبورگ انجام شد که با واکنش خشن پلیس و بازداشت جمعی از معترضان روبه‌رو شد.

خبرگزاری فرانسه عکس‌هایی را از برخورد پلیس روسیه با این معترضان منتشر کرده است.

نیروهای هوابرد روسیه ساعتی پیش در صبح چهارشنبه در شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، به زمین نشستند.

بیانیه ارتش اوکراین می‌گوید که این نیروها بلافاصله پس از فرود در خارکیف «به یک بیمارستان محلی حمله کردند».

بر اساس این بیانیه، اکنون جنگ به خیابان‌های شهر خارکیف کشیده شده است.

خارکیف روز سه‌شنبه هدف حمله‌ موشکی مهیبی قرار گرفت که به مقر دولت در این شهر آسیب فراوان زد و دست‌کم ده نفر را کشت.

یک رسانه اوکراینی از این شهر گزارش می‌دهد که هم‌اکنون صدای انفجارهای بزرگ شنیده می‌شود.

دولت کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد وضعیت اوکراین را به دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع دهد تا درباره اتهامات نیروهای روسیه مبنی بر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تحقیق شود.

یک روز قبل از این، دفتر دادستانی دیوان بین‌المللی کیفری گفته بود که از دادگاه خواهد خواست تا با گشودن پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهام جنایات جنگی در اوکراین موافقت کند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، گفت: «با توجه به اتهامات متعددی که در مورد ارتکاب جرایم بین‌المللی جدی توسط نیروهای روسیه در اوکراین وجود دارد، ما قصد داریم که با همکاری دیگر اعضای دیوان بین‌المللی دست به این اقدام مهم بزنیم.»

وی افزود: «دیوان عالی بین‌المللی از حمایت و اعتماد کامل ما برخوردار است. ما از روسیه می‌خواهیم که با دادگاه همکاری کند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، شامگاه سه‌شنبه در نخستین سخنرانی سالیانه خود برای کنگره آمریکا، به سیاست‌های دولت خود در قبال تهاجم روسیه به اوکراین پرداخت و تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تاوان این کار را پس خواهد داد.

آقای بایدن در آغاز این سخنرانی از اعضای کنگره خواست به احترام مردم اوکراین از جا برخیزند و گفت: «بله، ما ایالات متحده آمریکا در کنار مردم اوکراین می‌ایستیم.»

وی در این سخنرانی خبر داد که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تشکیل گروه ویژه‌ای برای پیگرد قانونی جنایت‌های اولیگارش‌های روسیه است.

آقای بایدن اظهار داشت که ایالات متحده به همراه اتحادیه اروپا قایق‌های تفریحی، آپارتمان‌های لوکس، جت‌های شخصی و هر آن‌چه را که اولیگارش‌های روس از طریق نامشروع به دست آورده‌اند ضبط خواهد کرد.

او همچنین از تصمیم دولت خود برای بستن حریم هوایی ایالات متحده به روی هواپیماهای روسی خبر داد.

رئیس جمهوری آمریکا سپس با اشاره به ولادیمیر پوتین گفت: «او اگرچه ممکن است در میدان جنگ به موفقیت‌هایی دست پیدا کند، اما در بلندمدت تاوان سنگینی پرداخت خواهد کرد.»

وی افزود که اکنون در نبرد بین دمکراسی و خودکامگی، دمکراسی‌ها در حال به پا خاستن هستند و این نبردی زمان‌بر است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۲ مارس ۲۰۲۲