تجاوز روسیه به اوکراین؛ مسکو برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل آتش‌بس اعلام کرد

حمله نظامی روسیه به اوکراین روز ۵ مارس (۱۴ اسفند) در حالی وارد دهمین روز خود شده که تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه دادن به جنگ همچنان بی‌نتیجه مانده است.

در شرایطی که حملات زمینی و هوایی نیروهای روسی به شهرهای اوکراین ادامه یافته است، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور از ناتو به دلیل عدم حمایت از ایده برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک اوکراین به شدت انتقاد کرده و گفته است اعضای این پیمان در قبال ادامه خونریزی‌ها مسئول هستند.

همزمان کشورهای غربی تحریم‌های خود علیه سازمان‌ها و الیگارش‌های روس را شدت بخشیده‌اند.

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با جنگ در اوکراین در تاریخ شنبه پنج مارس (۱۴ اسفند) را به صورت لحظه به لحظه دنبال کنید:

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، که به تازگی امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در اوکراین مهیا کرده است می‌گوید «برخی دولت‌ها (و نه اوکراین)» از او خواسته‌اند که منابع خبری روسی را در سرویس اینترنتی خود مسدود کند.وی با انتشار توییتی در حساب شخصی خود نوشت: «ما این کار را انجام نمی‌دهیم مگر اینکه اسلحه بالای سرمان باشد. متاسفم که به آزادی بیان به عنوان یک اصل مطلق اعتقاد دارم.»

در پی مذاکرات میان نمایندگان کی‌یف و مسکو، روسیه برای تخلیه غیرنظامیان از دو شهر در شرق اوکراین از جمله بندر استراتژیک ماریوپل آتش‌بس اعلام کرده است.وزارت دفاع روسیه گفته است از ساعت ۷ صبح شنبه کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از دو شهر ماریوپل و ولنوواخا باز خواهند بود.پیشتر وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل، اعلام کرده بود این بندر استراتژیک واقع در کرانه دریای آزوف در معرض «محاصره» قرار گرفته است.

نتایج یک نظرسنجی تازه که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد شهروندان این کشور معتقدند دولت جو بایدن باید خرید نفت و گاز از روسیه را متوقف کند.آمریکا به طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد می‌کند.  این در حالی است که نزدیک به ۲۰ درصد مصرف گاز آمریکا نیز از روسیه می‌آید.در این نظرسنجی همچنین ۷۴ درصد نیز اعتقاد داشته‌اند که آمریکا باید با ناتو برای ایجاد «مناطق پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین همکاری کند.روز گذشته ناتو برقراری منطقه پرواز ممنوع را به دلیل خطر پدید آمدن درگیری مستقیم نظامی میان اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه رد کرده بود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ مارس ۲۰۲۲