رافائل گروسی وارد تهران شد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز شنبه با استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد.

گروسی در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده به تهران سفر کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران در آستانه دو دور قبلی نشست شورای حکام با ملاقات دقیقه نودی با گروسی مانع صدور قطعنامه توبیخی در این نشست شدند و انتظار می‌رود بار دیگر نیز موفق شوند.

این در حالی است که مذاکرات وین برای احیای برجام نیز به گفته نمایندگان حاضر در مذاکرات به مراحل پایانی رسیده است و دولت جو بایدن آماده لغو تحریم‌های مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و سپاه است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفر به تهران در توییتر نوشت: «زمان حساسی است اما نتیجه مثبت برای همه ممکن است.» او هدف از سفر خود را حل مسائل باقی‌مانده اعلام کرد.

از جمله این موضوعات پاسخ به پرسش‌های مطرح آژانس درباره سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای و پیدا شدن رد اورانیوم غنی نشده در آنها است. موضوعاتی که به طور کلی جمهوری اسلامی ایران خواستار مختومه شدن آن است. علی باقی کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در آخرین بازگشت از تهران به وین به طرف‌های مذاکرات اطلاع داد که جمهوری اسلامی خواستار بسته شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته است.

سفر گروسی به تهران در حالی انجام می‌شود که گزارش اخیر آژانس حاکی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده نزدیک به ذخیره کافی برای تولید سلاح هسته‌ای است.

ایران در حال حاضر با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،  ۵ مارس ۲۰۲۲