اسرائيل می‌گوید آژانس نباید درخواست ایران برای بستن پرونده‌هایش را بپذیرد

چند ساعت مانده به دیدار حساس مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران، نخست‌وزیر اسرائیل در تماس تلفنی با رافائل گروسی، خواهان «بی‌طرفی» آژانس در پرونده‌های همچنان گشوده فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران شد.

نفتالی بنت تاکید کرده است که آژانس نباید درخواست‌ ایران را برای بستن پرونده‌های باز ایران در آژانس بپذیرد و باید «به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و بی‌طرف عمل کند».

بستن پرونده‌های باز ایران در آژانس تهران یکی از سه شرط اکید اخیر تهران برای احیای برجام بوده است. نقاط مشکوکی که آژانس خواهان روشن شدن حقیقت فعالیت ایران در آن است، شامل تورقوزآباد در نزدیکی شهرری و آباده در استان فارس است. دولت اسرائیل عامل افشای این نقاط بود.

در ادامه گفت‌وگوهای فشرده هفته‌های اخیر در وین میان ایران و کشورهای ۱+۴، که آمریکا نیز در آن حضور غیرمستقیم دارد، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که روز شنبه، ۱۴ اسفند، یک دیدار یک‌روزه از تهران خواهد داشت.

آژانس گفته که آقای گروسی برای بررسی آخرین احتمالات جهت حل و فصل اختلافات با ایران در خصوص پرونده‌های همچنان گشوده ایران در آژانس، راهی این سفر می‌شود.

رافائل گروسی در روزهای گذشته تاکید کرد که او و هیچ مقام دیگر آژانس هرگز نخواهند توانست بدون رسیدن به حقایق، پرونده‌های فعالیت احتمالی هسته‌ای در نقاطی مشکوک در ایران را مختومه اعلام کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ مارس ۲۰۲۲