آخرین اخبار از تجاوز روسیه به اوکراین؛ روسیه بمباران ماریوپل را تشدید کرد، تماس تلفنی بایدن و زلنسکی

دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر بریتانیا، روز یکشنبه گفت که درگیری در اوکراین ماه‌ها یا شاید سال‌ها طول بکشد..

او افزود که متحدان بین‌المللی باید برای اطمینان از شکست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، «استقامت راهبردی» نشان دهند.

دومینیک راب به شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت «مأموریت ما با متحدانمان این است که اطمینان حاصل کنیم پوتین در اوکراین شکست می‌خورد و این مدتی طول خواهد کشید.»

ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین، در ساعات گذشته، در یک نشست مجازی با اعضای کنگره آمریکا شرکت کرد و سپس با جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، تماس تلفنی داشت.

او در دیدار با اعضای کنگره درخواست خود برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را تکرار کرد. این درخواست قبلا توسط ناتو رد شده است.

رئيس‌جمهور اوکراین همچنین خواستار دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از جمله هواپیماهای جنگی شد.

​آقای زلنسکی در تماس تلفنی با جو بایدن نیز با تکرار درخواست کمک‌های بیشتر، خواستار اعمال تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرده است که برای تصویب کمک‌های بیشتر آمریکا در کنگره ایالات متحده تلاش می‌کند.

نشریه پولتیکو به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که ایالات متحده به لهستان پیشنهاد داده که جنگنده‌های ساخت شوروی سابق مانند میگ-۲۹ را به اوکراین تحویل دهد و آمریکا به جای آن جنگنده‌های ساخت آمریکا تحویل این کشور خواهد داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که مقامات ارشد ایالات متحده روز شنبه برای دیدار با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، به این کشور سفر کرده‌اند تا دریابند آیا کاراکاس آماده دوری گزیدن از روسیه به خاطر تهاجم به اوکراین هست یا نه.

رویترز می‌نویسد مقامات ایالات متحده که به این سفر رفته‌اند، عالی‌ترین مقامات آمریکایی هستند که از زمان قطع روابط دیپلماتیک دو کشور به خاطر تحریم‌های واشینگتن و فشار دیپلماتیک برای برکناری مادورو از ونزوئلا بازدید می‌کنند.

مادورو متحد قدیمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، محسوب می‌شود. با این حال ونزوئلا هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین رای ممتنع داد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که پکن مخالف هر اقدامی است که به منزله «بنزین روی آتش ریختن» در اوکراین باشد.

آقای بلینکن نیز گفت، جهان در حال نظاره است که کدام ملت‌ها از اصول آزادی و حق حاکمیت ملی دفاع می‌کنند.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که این دو دیپلمات عالی روز شنبه از طریق تلفن گفت‌وگو کردند. آقای وانگ در این گفت‌وگو خواستار مذاکره برای حل فوری بحران و نیز مذاکراه برای ایجاد توازن در مکانیسم امنیتی اروپا شد.

او افزود که ایالات متحده و اروپا باید به تاثیرات منفی گسترش ناتو بر امنیت روسیه توجه کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز اعلام کرد که آقای بلینکن تاکید داشته که واکنش جهان به تجاوز روسیه متحد بوده و مسکو به طور حتم بهای سنگینی خواهد پرداخت.

پکن با ایالات متحده، اروپا و دیگر کشورهایی که روسیه را به خاطر تهاجم به اوکراین تحریم کرده‌اند، اختلاف پیدا کرده است. چین می‌گوید که حق حاکمیت ملی هر کشوری باید محترم انگاشته شود، اما این تحریم‌ها به مشکلات جدیدی منجر می‌شود و فرایند حل و فصل سیاسی بحران را مختل می‌سازد.


در ادامه تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی علیه مسکو، دو شرکت بزرگ کارت‌های اعتباری «ویزا» و «مسترکارت» روز شنبه اعلام کردند که عملیات‌های خود در روسیه را متوقف می‌کنند.

مسترکارت «با اشاره به محیط نامطمئن اقتصادی و ماهیت بی‌سابقه جنگ کنونی» اعلام کرد که «تصمیم گرفته است تا خدمات شبکه خود را در روسیه به حالت تعلیق دربیاورد».

ویزا نیز گفت که «فورا با مشتریان و شرکای خود در روسیه همکاری خواهد کرد تا ظرف چند روز آینده تمام نقل و انتقالات بانکی با کارت ویزا متوقف شود».

طبق اعلام کاخ سفید جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی خود از این تصمیم استقبال کرده است.

انواع موسسات و شرکت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری غرب از زمان تهاجم روسیه به اوکراین فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کرده‌اند.

ویزا و مسترکارت نیز پیش از این گفته بودند که از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تبعیت خواهند کرد. هر دوی این شرکت‌ها روز شنبه اعلام کردند که از این پس کارت‌هایی نیز که در روسیه صادر کرده‌اند در خارج از این کشور کار نخواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد که با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، درباره حمایت‌های اقتصادی و امنیتی از اوکراین و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه صحبت کرده است.

آقای زلنسکی در توییتر نوشت: «من مکالمه دیگری با رئیس جمهور بایدن در ادامه گفت‌وگوی مستمرمان با یکدیگر داشتم.»

طبق اعلام کاخ سفید، این مکالمه نیم ساعت به طول انجامیده است.

شهردار ماریوپل روز شنبه گفت که نیروهای روسیه بمباران این شهر را از جمله با استفاده از هواپیماهای جنگی تشدید کرده‌اند.

وادیم بویچنکو به تلویزیون اوکراین گفت که «این شهر تحت محاصره بسیار بسیار شدید است» و «بمباران بی‌وقفه مناطق مسکونی همچنان ادامه دارد و هواپیماهای روسی بر روی مناطق مسکونی بمب می‌ریزند».

وی عنوان کرد که هزاران کودک، زن و افراد مسن در حالی که قصد دارند از کریدور امن ایجادشده به خارج شهر منتقل شوند زیر آتش قرار گرفته‌اند.

روسیه تعهد داده که بمباران ماریوپل، شهری با ۴۳۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اوکراین را متوقف کند تا مردم بتوانند از شهر خارج شوند، اما این آتش‌بس را نقض کرده است.

نیروهای روسیه تاکنون پیشروی بسیاری در جنوب اوکراین کرده‌اند و تلاش می‌کنند دسترسی اوکراین به دریا را قطع کنند. تصرف ماریوپل باعث می‌شود که روسیه بتواند کریدوری زمینی به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند، منطقه‌ای که سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد.


مقامات چرنیهیف در اوکراین روز شنبه اعلام کردند که نیروهای روسیه بمب‌های بسیار قدرتمندی را بر مناطق مسکونی این شهر پرتاب کرده‌اند.

رئیس منطقه‌ای با همین نام چرنیهیف در اوکراین تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که به گفته او یک بمب عمل‌نکرده اف‌ای‌بی-۵۰۰ است. این بمب که از هوا پرتاب می‌شود زمان اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده و ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

ویاچسلاو چاوس گفت: «این بمب معمولا برای تخریب تاسیسات نظامی – صنعتی و استحکامات نظامی کاربرد دارد.»

شهر چرنیهیف با ۲۹۰ هزار نفر جمعیت در شمال کی‌یف واقع است. این شهر طی روزهای اخیر زیر آتش سنگین نیروهای روسی قرار داشته است. به گفته مقامات چرنیهیف، تاکنون ۱۷ نفر نیز در این شهر بر اثر بمباران‌ها کشته شده‌اند.

دولت اوکراین روز شنبه ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌دهد مردم چرنیهیف از مشاهده سقوط یک هواپیمای روسی از آسمان ابراز شادی می‌کنند.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بامداد شنبه اعلام کرد که با ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس صحبت کرده و گفته است که اوکراین طی هفته آینده تعداد بیشتری پایانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را دریافت خواهد کرد.

آقای زلنسکی در توییتر نوشت: «با ایلان ماسک صحبت کردم. من از او به خاطر حمایت‌هایی که از اوکراین چه در حرف و چه در عمل کرده است، سپاسگزارم.»

ایلان ماسک روز پنج‌شنبه گفته بود که استارلینک تنها سیستم ارتباطاتی غیرروسی است که همچنان در برخی نواحی اوکراین کار می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از هموطنان خود خواست که نیروهای روسی را از این کشور بیرون کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی گفت: «ما باید از خانه‌ها بیرون بیاییم. ما باید بجنگیم، هر زمان که امکانش باشد.»

وی سپس اضافه کرد که اوکراینی‌ها باید از خانه‌هایشان در خرسون، بردیانسک یا ملیتوپل بیرون بیایند و «این اهریمن را از شهرهایمان بیرون کنند».

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده است حاکی از آن که مردم عادی غیرمسلح در این شهرها مقابل واحدهای روسی ایستاده‌اند و اشغال این شهرها موقتی می‌نماید.

آقای زلنسکی همچنین گفت که باید از تاسیس «جمهوری‌های خلق» نظیر مناطق دونتسک و لوهانسک جلوگیری کنیم.

وی سپس خطاب به مردم این دو منطقه گفت: «اگر روس‌ها با تبلیغات خود حافظه‌تان را پاک نکرده‌اند و اگر از سر ترس چشم‌های خودتان را نبسته‌اید، پس برای حقوق خود، برای آزادی‌تان و برای اوکراین بجنگید.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۶ مارس ۲۰۲۲