برگزاری تجمعات اعتراضی

دوشنبه ۱۶ اسفندماه، جمعی از کارگران رفت و روب شهرداری کوت عبدالله ابتدا در مقابل شهرداری این شهر و مقابل ساختمان فرمانداری کارون، شماری از بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران، در مقابل ساختمان شرکت مدیریت شبکه برق، گروهی از نیروهای راهداری استان چهارمحال و بختیاری در مقابل ساختمان استانداری این استان واقع در شهرکرد و تعدادی از صیادان شهرستان جاسک در مقابل دریابانی بخش لیردف واقع در این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. افزون بر این، کارکنان شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز اندیمشک، از امروز دوشنبه ۱۶ اسفندماه در محوطه این شرکت دست به اعتصاب زدند. همزمان کارگران شرکت پیمانکاری لیموچی در پتروشیمی بوشهر، برای دومین روز متوالی کماکان در اعتصاب به سر می‌برند.

این کارگران روز گذشته نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معوقه خود در مقابل فرمانداری کارون دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران می‌گویند: اول به شهرداری منطقه کوت عبدالله مراجعه کردیم و سپس به فرمانداری آمدیم اما هیچ پاسخ روشنی به ما ندادند؛ دو روز است که به تمام نهادهای ذیربط و مسئول مراجعه می‌کنیم. ما کارگران رفت و روب و کارگران حمل زباله‌ی شبکار، چند صد نفریم که سه ماه است بدون حقوق و بیمه کار می‌کنیم. عیدی و سنوات نیز برای ما پرداخت نشده است.

یکی از این کارگران با بیان اینکه «از برج نُه کارفرما برای ما حقوق واریز نکرده» می‌گوید: نه پیمانکار، نه شهردار و نه هیچ کدام از مقامات مسئول شهری و استانی، از ما حمایت نمی‌کنند. شب عید شرمنده خانواده‌هایمان هستیم؛ چرا صدها کارگر زحمتکش شهرداری که دشوارترین مشاغل را برعهده دارند، باید شب عید با جیب خالی بمانند و معوقات مزدی‌شان واریز نشود؟

یک کارگر دیگر می‌گوید: مدام به ما وعده و قول می‌دهند اما دریغ از ذره‌ای عمل! سفره‌های ما خالیست و کمرمان شکسته است؛ واقعاً باید ساختار حقوق و دستمزد شهرداری کوت عبدالله را درست کنند؛ هربار بعد از سه یا چهار ماه بی‌حقوقی، چند روز معترض می‌شویم و به نهادهای مختلف مراجعه می‌کنیم یا در نهایت، یک ماه حقوق و عیدی ما را واریز می‌کنند؛ این رویه تا کی می‌خواهد ادامه داشته باشد؛ دیگر خسته شده‌ایم!

تجمع بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران
به گزارش برق نیوز، امروز دوشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰، جمعی از بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران، در مقابل ساختمان شرکت مدیریت شبکه برق تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این افراد با خواست برقراری عدالت و رفع تبعیش بین بازنشستگان شرکت توزیع و سایر بازنشستگان مجموعه وزارت نیرو صورت گرفته است.

بنا بر گفته معترضان، در تمامی مناسبت‌ها انواع پاداش‌ها و مزایا به بازنشستگان شرکت توانیر تا حد ۴ ماه حقوق اختصاص می‌یابد و این مزایا و پاداش‌ها را که حق مسلم آن‌ها میدانند به بازنشستگان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اختصاص نمی‌دهند.

این بازنشستگان می‌گویند: مگر فرق بازنشسته‌های یک مجموعه در چیست؟ آیا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از وزارت نیرو متفک و جدا می‌باشد که اینگونه بین بازنشستگان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و مجموعه وزارت نیرو تبعیض قائل می‌شوند؛ در حالی که تمامی موسسات و ادارات دولتی شرکت توزیع را بعنوان یک سازمان دولتی می‌دانند.

آن‌ها از وزیر نیرو و سایر روسای دست اندر کار در مجموعه وزارت نیرو و توانیر و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، رسیدگی به مشکلات و تقاضای بازنشستگان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ را خواستارند.

تجمع نیروهای راهداری شهرکرد
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، شماری از نیروهای راهداری استان چهارمحال و بختیاری در مقابل ساختمان استانداری این استان واقع در شهرکرد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان نسبت به عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات شغلی و معیشتی خود شدند.

تجمع صیادان شهرستان جاسک
به گزارش کمپین فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰، شماری از صیادان شهرستان جاسک در مقابل دریابانی بخش لیردف واقع در این شهرستان تجمع کردند.

این صیادان که به تداوم صید کشتی های ترال که بصورت مستقیم به معیشت آنها آسیب رسانده اعتراض دارند، روز گذشته نیز در مقابل فرمانداری شهرستان جاسک و همچنین دفتر امام جمعه این شهرستان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده بودند.

اعتصاب پرسنل شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز
به گزارش، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، پرسنل شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز اندیمشک، دست به در محوطه این شرکت، دست به اعتصاب زدند.

بنابر این گزارش، پرسنل نیروگاه و سد دز نسبت به افزایش بیکاری ساکنین منطقه و استخدام نیرو از سایر مناطق در این مجتمع معترض هستند.

تداوم اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰، کارگران شرکت پیمانکاری لیموچی در پتروشیمی بوشهر در دومین روز متوالی کماکان در اعتصاب به سر می‌برند.

کارگران معترض خواهان پرداخت حقوق‌های برج ۱۰ و ۱۱ هستند.

گفته می‌شود پس از اعتصاب روز گذشته پیمانکاری ناچار به پرداخت حقوق دیماه کارگران شده و کارگران خواستار پرداخت حقوق بهمن ماه هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،  ۸ مارس ۲۰۲۲