اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ کریدور امن سومی باز می‌ماند؛ ارسال سامانه موشکی پاتریوت از آمریکا به لهستان

گزارش اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا در روز چهارشنبه حاکی از «موفقیت قابل توجه» دفاع هوایی اوکراین در برابر جنگنده‌های روسیه است.

در همین حال نبرد در شمال غربی کی‌یف میان نیروهای اوکراینی با مهاجمان روس ادامه دارد و روسیه نتوانسته است موفقیت «چشمگیری» داشته باشد.

این برآورد اطلاعاتی همچنین می‌گوید که شهرهای خارکیف، سومی، چرنیهیف و ماریوپل هم‌چنان در محاصره نیروهای روسیه است.

آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو سامانه دفاع موشکی پاتریوت خود را به لهستان ارسال می‌کند.

در همین حال وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که طرح لهستان برای ارسال جت‌های جنگنده میگ ۲۹ خود به پایگاه آمریکایی رامشتاین در آلمان را «قابل اجرا» نمی‌داند.

لهستان قصد داشت این جت‌های جنگنده را به آمریکا بسپارد تا از طریق آمریکا به اوکراین ارسال شود و به این ترتیب لهستان مستقیما در ارسال جنگنده به اوکراین نقش نداشته باشد.

روسیه هشدار داده است که هر گونه اقدام این‌چنینی از سوی همسایگان اوکراین را خصمانه تلقی خواهد کرد.

به گفته مقامات اوکراین، کریدور امن از شهر سومی در شمال شرقی این کشور روز چهارشنبه هم فعلا باز است.

طبق آمار، روز سه‌شنبه حدود پنج هزار تن توانستند از این شهر خارج شوند. با این حال روند خروج غیرنظامیان با اضطراب فراوان همراه بود.

در همین روز، به گفته مقام‌های اوکراینی، ۲۱ نفر در حمله هوایی روسیه جان باختند.

به گفته مقام‌های هند، ۷۰۰ دانشجوی هندی هم از این شهر خارج شده‌اند.

بانک مرکزی روسیه برای مقابله با آثار تحریم‌های اقتصادی غرب دستورالعمل تازه‌ای وضع کرد که بر اساس آن تجارت با پول خارجی ممنوع می‌شود.

بانک روسیه اعلام کرد که بانک‌های این کشور از این پس اجازه فروش پول خارجی به شهروندان ندارند.

دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی از روز چهارشنبه در این کشور به مدت شش ماه لازم الاجراست.

طبق این دستورالعمل، پول نقد خارجی از یک حساب ارزی تنها تا سقف ۱۰ هزار دلار قابل برداشت است و مقادیر بالاتر از این تنها با روبل پرداخت می‌شود. هیچ محدودیتی نیز در تعویض پول خارجی شهروندان با روبل وجود ندارد.

یک مقام ارشد حزب حاکم روسیه پیشنهاد ملی کردن آن دسته از کارخانه‌های خارجی در روسیه را مطرح کرد که در واکنش به تهاجم مسکو به اوکراین فعالیت خود را متوقف ساخته‌اند.

شماری بسیاری از شرکت‌های خارجی نظیر فورد و نایکی به منظور فشار بر کرملین برای توقف تهاجم به اوکراین اعلام کرده‌اند که فروشگاه‌ها و کارخانجات خود در روسیه را به‌طور موقت تعطیل می‌کنند.

آندری تورچاک، دبیر حزب حاکم روسیه، روز دوشنبه در یادداشتی این اقدام شرکت‌های خارجی را به مثابه «جنگ» علیه شهروندان روسی عنوان کرد.

وی در این یادداشت به شرکت‌های خصوصی فنلاندی نظیر فاور، والیو و پاولیگ اشاره کرد که در عرصه تولیدات غذایی فعالیت می‌کنند و جزو آخرین شرکت‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند فروشگاه‌ها و کارخانجات خود را در روسیه خواهند بست.

آقای تورچاک از ملی کردن این شرکت‌ها و کارخانجات به عنوان اقدامی افراطی نام برد اما در عین حال تاکید کرد که روسیه نمی‌تواند تحمل کند کسی به آن «از پشت خنجر بزند».

وی افزود: «اقدامات تلافی‌جویانه ما بسیار سخت خواهد بود و ما طبق قوانین جنگی رفتار می‌کنیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که سامانه‌های نظارت بر مواد هسته‌ای در تاسیسات پس‌ماند رادیواکتیو چرنوبیل ارسال اطلاعات به این نهاد متلق به سازمان ملل را متوقف کرده است.

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در پی تهاجم روسیه به اوکراین به دست نیروهای روسی افتاده است و جنگ بر سر این نیروگاه در هفته گذشته بار دیگر چرنوبیل را به سرخط خطرها تبدیل کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطلاعیه خود گفت: «مدیرکل [آژانس] عنوان کرد که اطلاعات سامانه‌های نظارتی نصب شده در چرنوبیل گم شده است.»

هم‌اکنون ۲۰۰ کارمند اوکراینی در این نیروگاه چرنوبیل حضور دارند. انفجار در این نیروگاه در سال ۱۹۸۶، زمانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به یک فاجعه تمام‌عیار منجر شد. این نیروگاه همراه با مناطق اطراف آن از زمان فاجعه هسته‌ای خالی از سکنه است.

شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس روز سه‌شنبه اعلام کرد که تجارت خود را در روسیه متوقف می‌کند.

این شرکت بزرگ آمریکایی در بیانیه خود گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که تمام فعالیت‌های تجاری خود در روسیه را به حالت تعلیق دربیاوریم، از جمله ارسال محصولات استارباکس به روسیه.»

استارباکس پیش از این گفته بود ۱۳۰ فروشگاه در روسیه دارد که تحت مالکیت کامل شریکی دارای مجوز است.

فرانسه و ایالات متحده آمریکا توافق کردند که فشارها بر دولت روسیه به امید توقف تهاجم نظامی این کشور به اوکراین را افزایش دهند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند از دیدار آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس خبر داد و اعلام کرد دو کشور تاکید کردند مادامی که ولادیمیر پوتین گزینه تهاجم به اوکراین را ادامه دهد، هزینه‌های این تصمیم بر کرملین را به شدت افزایش دهند.

وی گفت دو کشور همچنین بر ادامه دیپلماسی برای کاهش خشونت‌ها و نهایتا توقف تهاجم روسیه تصریح کردند.

آقای بلینکن سفر به هفت کشور اروپایی را با محوریت تهاجم روسیه به اوکراین آغاز کرده است. قرار است سران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای اضطراری موضوع اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه را مذاکره کنند.

لهستان اعلام کرد که تمام جت‌های جنگنده میگ-۲۹ خود را به ایالات متحده می‌دهد و ظاهراً با توافقی موافقت کرده است که این هواپیماها توسط ارتش اوکراین استفاده شوند.

وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که لهستان آماده تحویل این جت‌ها به پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در آلمان است.

بنابر گزارش‌ها، واشینگتن در حال بررسی تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به لهستان در ازای جت‌های میگ-۲۹ یادشده است. خلبانان اوکراینی برای پرواز با هواپیماهای جنگنده دوران شوروی آموزش دیده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۹ مارس ۲۰۲۲