عفو بین‌الملل: جمشید شارمهد با خطر اعدام روبروست

عفو بین‌الملل یک بار دیگر به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی یادآوری کرد که محاکمه شارمهد مطابق استانداردهای بین‌المللی دادرسی عادلانه و بدون خطر صدور مجازات اعدام نبوده است.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای نسبت به نقض حقوق قانونی جمشید شارمهد و خطر اعدام او هشدار داد.

جمشید شارمهد، رئیس «گروه تندر» در مرداد ماه ۱۳۹۹ توسط وزارت اطلاعات در خارج از ایران ربوده و سپس به داخل کشور منتقل شد. ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ با انتساب اتهام «اقدامات تروریستی» به جمشید شارمهد و حبیب فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، اعلام کرد جلسات دادگاه این دو زندانی سیاسی به‌صورت علنی برگزار خواهد شد. قوه قضائیه شارمهد را به مشارکت در انفجار حسینیه ره پویان شیراز، انفجار در کفشداری مزار روح‌الله خمینی و آتش‌سوزی در یکی از هتل‌های تهران هنگامی که افراد وابسته به گروه او در حال ساخت بمب بوده‌اند متهم کرده است.

خانواده جمشید شارمهد از زمان ربایش او به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و انتقالش به ایران، به طور پیوسته این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هشدار داد که این زندانی سیاسی اکنون در خطر محکوم شدن به اعدام است.

عفو بین‌الملل در ادامه این نامه، به رئیس قوه قضائیه یادآوری کرده است که جمشید شارمهد تا پیش از این اجازه داشت با حضور مأموران اطلاعاتی با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته باشد اما از شهریور سال جاری تاکنون این اجازه از او سلب شده است.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، چند ساعت قبل از انتشار خبر آغاز محاکمه پدرش در اواسط بهمن سال جاری در توییتر نوشته بود: «من تازه از طریق شبکه‌ها فهمیدم که امشب روز دادگاه پدرم است! او از سپتامبر هیچ تماسی با ما نداشته، نمی‌دانیم کجاست، به وکیل دسترسی ندارد، به پرونده‌اش دسترسی نداریم، وکیل تسخیری که می‌خواست از ما باج گیری کند، ممکن است همچنان روی پرونده باشد و او دلیل نداشتن حق تلفن با ما باشد.»

عفو بین‌الملل در ادامه نامه خود به رئیس قوه قضائیه یادآوری می‌کند که وکیل شارمهد تنها ۲۴ ساعت قبل از اولین جلسه دادگاه از آغاز محاکمه موکلش مطلع شده و فقط دو بار با موکلش دیدار کرده و به همین سبب هم از زمان و امکانات کافی برای دفاع از موکلش برخوردار نبوده است.

عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید مقامات قوه قضائیه از افشای محل بازداشت شارمهد به وکیل و خانواده او خودداری می‌کنند و لذا این احتمال وجود دارد که او در خطر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، از جمله محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و دسترسی به دارو باشد.

شارمهد به بیماری دیابت، بیماری پارکینسون و بیماری قلبی مبتلاست.

عفو بین‌الملل در ادامه این نامه یادآوری کرده است که این زندانی سیاسی وادار به اعتراف تلویزیونی شده است.

فروردین سال جاری سازمان عفو بین الملل در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه نسبت به نگهداری شارمهد در سلول انفرادی و محرومیت او از خدمات درمانی ابراز نگرانی کرده بود.

مقام‌های امنیتی ایران ۱۳ بهمن سال جاری ادعا کردند که یک عضو دیگر گروه «انجمن پادشاهی ایران» به نام «ماسماتوس» را دستگیر کرده‌اند. تا به حال اما جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرده‌اند.

«انجمن پادشاهی ایران» یک گروه مخالف جمهوری اسلامی مستقر در کالیفرنیای جنوبی آمریکا است که یک شبکه رادیو به نام تندر داشت. فرود فولادوند، بنیانگذار و رهبر پیشین انجمن پادشاهی ایران حدود ۱۵ سال قبل در ترکیه ناپدید شد. فرزند او مدعی است که جمهوری اسلامی پدرش را ربوده و ناپدید کرده است.

نام انجمن پادشاهی ایران در جلسات دادگاه «متهمان اعتراضات خرداد ۸۸» نیز مطرح شد و آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، به اتهام عضویت در این گروه و «اقدامات خرابکارانه» اعدام شدند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۲ مارس ۲۰۲۲