شهرداری مشهد سیب‌زمینی‌های دورریز را کیلویی شش هزار تومان به مردم فروخت

در پی افزایش قیمت سیب‌زمینی، شهرداری مشهد ادعا کرد با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، غرفه‌هایی را برای عرضه مستقیم این محصول راه‌اندازی کرده است. قرار بود سیب‌زمینی‌های عرضه شده در این غرفه‌ها با قیمت کمتری از قیمت فروشگاه‌های سطح شهر عرضه شود، اما مشاهده‌های میدانی خبرنگاران آشکار کرد که سیب‌زمینی‌های نامرغوب و دورریختنی در این غرفه‌ها کیلویی شش هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

قیمت سیب‌زمینی درهم در این مراکز ۸ هزار و ۹۰۰ تومان است. سیب‌زمینی دست‌چین هم کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. حال ‌آن که قیمت سیب‌زمینی دست‌چین در بازارهای میوه‌ و تره‌بار کیلویی ۹ هزار تومان است.

با وجود این که شهرداری مشهد ادعا می‌کند غرفه‌های جدید برای عرضه مستقیم سیب‌زمینی راه‌اندازی شده است تا مردم بتوانند با قیمت مناسب‌تری این محصول را تهیه کنند، مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که سیب‌زمینی‌های مرغوب این غرفه‌ها از دیگر مراکز گران‌ترند و آنچه با ادعای «قیمت ارزان» عرضه می‌شود، سیب‌زمینی‌های دورریز است.

مسعود رضوی، مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد، در گفت‌وگو با روزنامه خراسان، عرضه سیب‌زمینی دورریز شش هزار تومانی در غرفه‌های شهرداری را انکار کرد و گفت که این نوع سیب‌زمینی با قیمت سه هزار تومان عرضه شده است. سپس به دنبال پیگیری خبرنگاران، او دستور داد این سیب‌زمینی‌ها جمع‌آوری شود اما در عین ‌حال اذعان کرد که «برخی اقشار خیلی ضعیف هم هستند که این سیب‌زمینی‌ها را برای مصرف خریداری می‌کنند.»

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و گسترش فقر در جامعه به حذف تدریجی اقلام غذایی از سبد خرید ایرانیان منجر شده است. بعد از گوشت، مرغ، برنج، لبنیات، و میوه، حالا دیگر سیب‌زمینی هم در حال حذف شدن از سفره شهروندان است. برخی از شهروندان هم چاره‌ای ندارند جز این که محصولات نامرغوب و دورریز بخرند.

پیش‌تر، مصطفی دارابی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، با انتقاد از نحوه توزیع سیب‌زمینی در بازار گفته بود: «مسئولان حداقل راضی باشند که مردم سیب‌زمینی بخورند.» به گفته او، دپوی سیب‌زمینی در انبارهای برخی استان‌ها افزایش قیمت آن را به دنبال داشته است.

برخی دیگر از فعالان صنفی نیز کاهش تولید سیب‌زمینی را عامل اصلی گرانی آن دانسته‌اند. علی مهرکش، نایب‌رئیس اتحادیه میدان‌های میوه و تره‌بار اصفهان، در بهمن‌ ماه گفته بود که احتمال دارد قیمت سیب‌زمینی در آستانه سال جدید به کیلویی ۵۰ هزار تومان هم برسد.

نایب‌رئیس اتحادیه میدان‌های میوه و تره‌بار اصفهان با بیان این که اصفهان پیش‌تر به میزان سه ماه سیب‌زمینی مورد نیاز کشور را تامین می‌کرد، گفت: «متاسفانه طی چند سال گذشته به دلیل مشکل بی‌آبی و کم‌آبی اصفهان، میزان تولید سیب‌زمینی در اصفهان بسیار کم شده و حتی به صفر رسیده است.»

مشکلات ناشی از خشکسالی و ناتوانی حکومت در توزیع اصولی منابع آبی، نابودی بسیاری از زمین‌های زراعی اصفهان و ورشکستگی کشاورزان را در پی داشته است. کشاورزان اصفهانی در ماه آذر امسال در اعتراض به تامین نشدن آب مورد نیاز زمین‌های زراعی دست به تحصن زدند، اما حکومت ایران پاسخ اعتراض آنان را با سرکوب، خشونت، و دستگیری داد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،  ۱۳ مارس ۲۰۲۲