پوتین: کشورهای غیردوست باید پول گاز را به روبل پرداخت کنند؛ بایدن به اروپا می‌رود

همزمان با پیشروی کند نیروهای روسی در خاک اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش از این پس برای فروش گاز به کشورهای «غیردوست» فقط روبل، واحد پول روسیه، را قبول می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه در یک نشست خبری تصریح کرد که این تصمیم جدید از «همین هفته» اجرایی خواهد شد.

او در عین حال وعده داد که انتقال گاز به مشتری‌های این کشور بر اساس قراردادهای پیشین ادامه یابد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داد که موضوع پرداخت روبل در ازای دریافت گاز از روسیه، قابل مذاکره و بحث است.

در واکنشی دیگر، وزیر اقتصاد آلمان گفت که این درخواست پوتین به معنای «نقض قرارداد» است. روبرت هابک افزود با شرکای اروپایی در مورد پاسخ احتمالی به تصمیم روسیه گفت‌وگو خواهد کرد. بر اساس قراردادهای جاری، پول گاز وارداتی از روسیه به دلار پرداخت می‌شود.

روسیه بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را دارد و بسیاری از کشورها از جمله بخش اعظم کشورهای اروپایی برای تامین گاز خود به‌ویژه در فصل زمستان به این گاز نیاز دارند.

ولادیمیر پوتین بامداد پنجم اسفند (۲۴ فوریه) فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی ارتش روسیه بوده است.

در چند هفته‌ای که از تهاجم روسیه می‌گذرد، بسیاری از کشورهای اروپایی در تحریم گسترده روسیه مشارکت فعال داشته‌اند.

با این حال، هیچ کشوری تاکنون در مورد قطع کامل واردات گاز از روسیه تصمیم جدی و فوری نگرفته است.

شهر ماریوپل در جنوب اوکراین و حاشیه دریای آزوف در هفته‌های اخیر هدف گلوله‌باران سنگین و بمباران هوايی روسیه بوده است.
همزمان با اعمال تحریم‌های گسترده از سوی قدرت‌های غربی، کرملین روز چهارشنبه به ناتو درباره اعزام هر گونه نیروی حافظ صلح به خاک اوکراین هشدار داد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هشدار داد که اعزام نیرو به خاک اوکراین کاری «بسیار خطرناک» است و «عواقب سختی» در پی خواهد داشت.

به گفته آقای پسکوف، هر گونه برخورد میان نیروهای روسی و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، «می‌تواند عواقبی آشکار و ترمیم‌ناپذیر داشته باشد».

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که لهستان جمعه گذشته اعلام کرد در نشست آینده ناتو، پیشنهاد اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین را رسما ارائه خواهد کرد.

نشست اضطراری ناتو قرار است روز پنج‌شنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک، با حضور جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، برگزار شود.

آقای بایدن پیشتر گفته است که ورود ناتو به درگیری بین روسیه و اوکراین به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد. ناتو علاوه‌بر ایالات متحده و کانادا، ۲۸ عضو اروپایی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در آستانه سفر آقای بایدن به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال «تقویت اتحاد باورنکردنی است که ما توانسته‌ایم با متحدان و شرکای خود ایجاد کنیم».

آقای سالیوان همچنین خبر داد که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در جریان این سفر تشدید خواهد شد.

به گفته او، بسته جدیدی در روز پنج‌شنبه به متحدان واشینگتن ارائه خواهد شد که این بسته نه تنها بر تحریم‌های جدید تمرکز دارد بلکه راه‌حل‌هایی برای برخورد با فرار از تحریم‌ها ارائه می‌کند.

پنتاگون،‌ وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ارشد که نامش فاش نشده است، ارزیابی کرد که قدرت نبرد روسیه نسبت به یک ماه پیش – در آغاز تهاجم به خاک اوکراین – «به زیر ۹۰ درصد» کاهش یافته است.

این مقام ارشد همچنین درباره توانایی روسیه برای تصرف اوکراین ابراز تردید کرده است.

او از روحیه پایین سربازان، مشکلات فرماندهی، توسل به نیروهای وظیفه و ذخیره و همین‌طور توقف پیشروی به سوی کی‌یف به عنوان دلایل این امر یاد می‌کند. به گفته این مقام، سربازان روسی «انتظار چنین مقاومتی را نداشتند».

پوتین در گفت‌وگو با رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه پس از دیدار با کارکنان این سرویس در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰
در زمینه تازه‌ترین تحولات اوکراین، پایگاه خبری «کی‌یف ایندیپندنت» روز چهارشنبه گزارش داد که ارتش روسیه در دو شهر ایرپین و هوستومل از بمب فسفر سفید استفاده کرده است.

به گفته شهردار ایرپین، ارتش روسیه سه‌شنبه شب از بمب فسفری در حمله به این دو منطقه نزدیک به پایتخت استفاده کرده است.

کنوانسیون ژنو استفاده از این نوع تسلیحات علیه غیرنظامیان را منع کرده است. در همین حال، سیل خروج اوکراینی‌ها از کشورشان هم‌چنان ادامه دارد.

بنا بر تازه‌ترین آمار از آژانس پناهندگان سازمان ملل، از زمان آغاز تهاجم روسیه، بیش از سه میلیون و ۵۵۷ هزار نفر از کشور خارج شده و بیش از شش میلیون نفر در داخل مرزهای اوکراین آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ مارس ۲۰۲۲