جنگ اوکراین؛ بایدن در برابر «تهدید‌های روسیه» اتحاد و یکپارچگی ناتو را به رخ کشید

جنگ اوکراین در حالی وارد سی‌امین روز خود شده که نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن این مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.

تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از سوی دیگر به شکلی کامل بر نشست روز پنجشنبه ناتو و نیز گروه هفت سایه افکنده بود.

رهبران بزرگترین ائتلاف نظامی غرب در نشست بروکسل بر تقویت مرزهای شرقی اروپا و پشتیبانی قاطع از کی‌یف در مقابله با ارتش روسیه تاکید کردند.

نیروهای نظامی روسیه در مسیر پیشروی‌ به سوی پایتخت همچنان درگیر نبردهای سنگین در ایرپین هستند، این در حالیست که برخی گزارش‌ها از آرایش آفندی نظامیان اوکراینی به خصوص در اطراف برخی مناطق اشغال شده همچون شهر خرسون در جنوب این کشور حکایت دارد.

جنگ اوکراین تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور را از خانه و کاشانه خود آواره کرده و بیش از ۴ میلیون نفر که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند را نیز مجبور به ترک کشور کرده است.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز جمعه بیست و پنجم مارس را در این گزارش دنبال کنید.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر تشکیل یک «کار گروه ویژه» برای تلاش در جهت کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به توافق رسیدند.

این توافق زمینه ارسال دست کم ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع یا «ال.ان.جی» را از سوی ایالات متحده برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی فراهم خواهد کرد.

اتحادیه اروپا پیش‌تر از در پیش‌گرفتن رویکردی فوری برای کاهش دست کم دو سوم از گاز مصرفی وارداتی از سوی روسیه خبر داده بود.

کرملین روز جمعه مدعی شد که نیروهای نظامی روسیه بزرگترین ذخیره سوخت ارتش اوکراین در نزدیکی کی‌یف را نابود کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله روز پنجشنبه و با استفاده از موشک‌های کروز صورت گرفته است.

در این بیانیه تصریح شده است: «بزرگ‌ترین ذخایر سوخت باقی‌مانده جهت استفادهِ ارتش اوکراین که نیاز یگان‌های مستقر در بخش مرکزی این کشور را تامین می‌کرد، نابود شده است».

منابع خبری می‌گویند که پایتخت اوکراین پنجشنبه شب، به رغم تداوم درگیری‌ها در حومه‌ کی‌یف، شب «نسبتا آرامی» را سپری کرد.

در گزارش خبرنگار شبکه فرانسه۲۴ از محل آمده است که نبردها میان نیروهای اوکراینی و ارتش روسیه پنجشنبه شب در شمال غرب کی‌یف و اطراف شهرهای اقماری پایتخت به خصوص شهر ایرپین ادامه داشت.

در این گزارش همچنین به درگیری‌های شدید در جنوب غرب کی‌یف، بویژه در مناطق اطراف شهر «واسیلکیف» اشاره شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که به مدت دو هفته از وی در رسانه‌ها خبری نبود بار دیگر پنجشنه شب در حال انجام یک گفتگوی ویدویی با ولادیمیر پوتین بر صفحه رسانه‌های تصویری روسیه ظاهر شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش‌تر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص غیبت وی گفته بود: «وزیر دفاع کارهای زیادی برای انجام دادن در دست دارد و اکنون زمان فعالیت رسانه‌ای نیست.»

اوضاع در ماریوپل، شهر بندری و محاصره شده مشرف به دریای آزوف که بر اساس گزارش‌ها زیر بمباران سنگنین ارتش روسیه قرار داشته همچنان نگران کننده گزارش می‌شود.

مسئولان این شهر به تازگی از تبعید انبوه هزاران نفر از ساکنان به روسیه توسط نظامیان اشغالگر خبر داده‌اند. وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل عصر روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود نظامیان روس را به توقیف پاسپورت‌های ساکنان متهم کرد و مدعی شد که نیروهای اشغالگر دست کم ۱۵ هزار نفر را «به زور» با اتوبوس راهی روسیه کرده‌اند.

در حالی نگرانی‌های غرب نسبت به تهدیدهای هسته‌ای و حملات شیمیایی احتمالیروسیه بالا گرفته، رئیس جمهوری آمریکا از تقویت و یکپارچی ناتو سخن به میان آورده است.

جو بایدن که روز پنجشنبه در بروکسل با سران گروه هفت و نیز رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیدار و گفتگو کرده بود با انتشار توییتی اتحاد و یکپارچگی بی سابقه ناتو را در برابر تهدیدهای روسیه به رخ کشید.

آقای بایدن در ادامه این پیام تاکید کرد که «پوتین دقیقا خلاف آنچه را که از حمله به اوکراین به دنبالش بود، به دست خواهد آورد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین قرار است امروز، جمعه بیست و پنجم مارس با سفر به لهستان ضمن ملاقات با سربازان آمریکایی مستقر در این کشور از یکی از شهرهای هم‌مرز با اوکراین که پذیرای پناهجویان اوکراینی است دیدن کند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۲۵ مارس ۲۰۲۲