ثبت‌نام ۵ میلیون نفر در سامانه مسکن ایران؛ وزیر راه: بیشتر آنها مستاجرند یا در پشت‌بام‌ زندگی می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان این که کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکن جدید نیاز دارد، تعداد کسانی را که به دلیل مشکلات مالی و نداشتن خانه مجرد مانده ‌اند بیش از ۸ میلیون نفر اعلام کرد.

رستم قاسمی تعداد کسانی را که تاکنون در سامانه «نهضت مسکن» ثبت‌نام کرده‌اند، ۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: عمده این افراد یا مستأجر هستند یا در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند که قطعا تعداد افراد بدون مسکن بیش از این‌ها است، در حالی که بیش از دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

او با بیان این که بزرگترین مسئله در خصوص مسکن‌سازی محدود بودن زمین است، وعده داد: «ظرف چهار سال اقدام به ساخت چهار میلیون واحد خواهیم کرد.»

پیش‌تر، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس جمعیت حاشیه‌نشین ایران را ۲۰ میلیون نفر یعنی حدود یک چهارم از جمعیت کشور اعلام کرده و گفته بود با وجود سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج، جمعیت مستأجران مدام در حال افزایش است.

بنابر گزارش رسمی بانک مرکزی ایران، اجاره مسکن در دی ۱۴۰۰ در تهران ۵۰.۷ درصد و در کل مناطق شهری ۵۴ درصد نسبت به دی ماه سال گذشته رشد داشته است.

افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در ایران به شهرهای مختلف رسیده است. خبرگزاری ایلنا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ از قیمت‌های «نجومی» اجاره‌بها در ارومیه خبر داد که موجب شده این شهر برای کارگران و طبقه «ضعیف» جامعه غیرقابل سکونت شود و افراد «به حاشیه‌ها پناه برده‌اند».

پیش‌تر، نوید جمشیدی تحلیلگر اقتصادی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی داخلی دولت سیزدهم و «ابربحران مسکن» به بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود ادعای وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال که با توجه به وضعیت اقتصادی و کسری بودجه‌ای که خود آقایان حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای امسال پیش‌بینی می‌کنند، مضحک و نشدنی است.

به نظر این تحلیلگر مسائل ایران، «نه در زمینه دیپلماسی اقتصادی اتفاق خاصی قرار است بیافتد، و نه در زمینه اقتصاد داخلی» و «همین موضوع مسکن هم پوست خربزه‌ای است که زیر پای ابراهیم رئیسی و دوستانش انداخته‌اند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۶ مارس ۲۰۲۲