افزایش بهای جهانی نفت پس از حمله نیروهای مورد حمایت رژیم اسلامی به آرامکو

قیمت نفت در هفته گذشته ۱۱/۵ درصد افزایش یافت و در شبانه‌روز گذشته نیز پس از حمله حوثی ها به تأسیسات نفتی آرامکو به بیش از ۱۲۰ دلار رسید.

قیمت نفت که از ماه‌های گذشته روندی افزایشی را طی می‌کند در نیمه اسفندماه ۱۴۰۰ چند روز کاهش یافت اما بار دیگر بر مدار صعود قرار گرفت. در شرایطی که قیمت نفت ۱۱/۵ درصد افزایش یافته بود، پس از حمله حوثی ها به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان امروز به ۱۲۰/۶۵ دلار رسید.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که قیمت هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۶۲ سنت افزایش به ۱۲۰/۶۵ دلار رسید و نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و ۵۶ سنت افزایش، ۱۱۳/۹۰ دلار معامله شد.

بر اساس این گزارش، در سه هفته گذشته نفت برنت ۱۱/۵ درصد و نفت خام آمریکا ۸/۸ درصد افزایش قیمت داشتند.

اندرو لیپو تحلیلگر بازار نفت به رویترز گفته که بازار جهانی نفت متأثر از تحریم‌های نفتی روسیه است و اکنون نگرانی دیگری در مورد تأثیر احتمالی حملات یمن به تأسیستان نفتی آرامکو بر تولید نفت عربستان ایجاد شده است.

به گزارش کیهان لندن شبه‌نظامیان حوثی یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی جمعه شب ۲۵ مارس (۵ فروردین) پیش از برگزاری مسابقات اتومبیلرانی «فرمول یک» در عربستان سعودی تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» در شهر جده را هدف قرار دادند.

به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز» شبکه خبری ماهواره‌ای «المسیره» که توسط حوثی‌ها اداره می‌شود ادعا کرد که علاوه بر تأسیسات آرامکو در جده اهداف دیگری در ریاض و شهرهای دیگر نیز هدف قرار گرفته است.

شرکت نفتی آرامکو اصلی‌ترین شرکت نفتی عربستان سعودی است که از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت خام و گاز طبیعی) یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان به شمار می‌رود و ارزش بازار آن میان ۴ تا ۵ تریلیون دلار آمریکا برآورد شده است.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود که سود خالص شرکت نفت عربستان سعودی، تقریباً با سود خالص شرکت‌های اپل، شرکت آلفابت گوگل و اکسان‌موبیل برابر است.

حمله به تأسیسات نفتی آرامکو جدا از زیان هنگفتی که برای صنعت نفت عربستان می‌تواند به همراه داشته باشد، سبب بهم خوردن تعادل تولید و توزیع نفت در جهان نیز می‌شود. در سپتامبر ۲۰۱۹ نیز در نتیجه حمله پهپادی به تأسیسات نفتی سعودی آرامکو در بقیق و خریص توسط گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن، توان تولید نفت خام عربستان سعودی به نصف کاهش یافت که پس از بازسازی به ظرفیت قبلی خود بازگشت.

اکنون دولت عربستان گفته مسئولیت هرگونه کمبود عرضه نفت در بازار جهانی را که از این حمله ناشی شده باشد بر عهده نخواهد گرفت.

همچنین نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت درباره حمله حوثی‌ها نوشت «حملات به پادشاهی سعودی توسط حوثی‌ها و با حمایت ایران انجام می‌شود. پادشاهی سعودی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که برای حفاظت از خاک خود اقداماتی انجام دهد.»

حمله به آرامکو در حالی رخ داده که با توجه به اینکه سطح ذخایر نفت در جهان در پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۴ قرار دارد، تحلیلگران می‌گویند بازار در برابر هرگونه شوک در عرضه به شدت آسیب‌پذیر است.

از سوی دیگر رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دولت بایدن در حال بررسی آزاد ساختن دیگر ذخایر استراتژیک خود است که می‌تواند بیش از ۳۰ میلیون بشکه‌ای باشد که اوایل این ماه آزاد شد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ مارس ۲۰۲۲