رابرت مالی: حتی در صورت توافق با ایران تحریم سپاه برداشته نمی‌شود

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفته نمی‌تواند مطمئن باشد که توافق با ایران قطعی است. هم زمان کمال خرازی گفته توافق نزدیک است اما به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد.

رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز یکشنبه ۲۷ مارس در کنفرانس بین‌المللی فوروم دوحه پایتخت قطر گفت بعد از ۱۱ ماه مذاکره هنوز مطمئن نیست که توافق میان قدرت‌های جهانی و ایران قطعی است.

به گزارش رویترز، مالی گفته است: «من نمی‌توانم مطمئن باشم که [توافق با ایران] قطعی است، چند ماه پیش ما فکر می‌کردیم که [به توافق] خیلی نزدیک شده‌ایم و فکر می‌کنم همین جمله به شما نشان دهد که ما چه سختی‌هایی پیش رو داریم.»

او اضافه کرد: «هرچه سریعتر به توافقی که منافع ما و همچنین ایران در آن است برسیم، مطمئن‌تر و دقیق‌تر می‌توانیم آن را اجرایی کنیم.»

این در حالی است که اغلب مقامات ایران در روزهای اخیر گفته‌اند که به توافق بسیار نزدیک شده‌ایم. کمال خرازی، مشاور ارشد خامنه‌ای در کنفرانس قطر گفته است: «حصول توافق برجام قریب‌الوقوع است، اما به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد.»

خرازی تاکید کرده که برداشتن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی ایالات متحده یک اقدام ضروری برای آمریکاست.

او در پاسخ به اینکه آیا باور دارید که واشنگتن به  خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی اقدام می‌کند یا نه، گفت: «بله، سپاه باید از آن لیست خارج شود و این تنها مشکل نیست. بیش از ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی تحت تحریم آمریکا قرار دارند که بخشی از این‌ها اثر مستقیم بر روابط ایران و غرب دارد.

خرازی که از او با عنوان رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نام برده می‌شود، گفته است: «سپاه پاسداران یک ارتش ملی است و قرار دادن نام ارتش یک کشور در لیست تروریستی قابل قبول نیست.»

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ نام سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. حال جمهوری اسلامی حذف سپاه از این فهرست را جزو شروط بازگشت به برجام گذاشته است.

تهران همچنین خواهان تضمینی از سوی دولت جو بایدن است برای آنکه دولت‌های بعدی آمریکا نتوانند مانند ترامپ از برجام خارج شوند اما طبق قوانین ایالات متحده، دولت بایدن نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد.

خرازی در دوحه به این مورد نیز اشاره کرده اما مالی گفته دولت بایدن نمی‌تواند چنین تضمینی دهد.

مورد اختلاف بعدی نیز درباره چگونگی برداشته شدن سایر تحریم‌هاست.

رابرت مالی درباره برداشته شدن تحریم سپاه پاسداران گفته ایالات متحده حتی اگر با ایران توافق اتمی امضا شود، تحریم علیه سپاه پاسداران را برنخواهد داشت.

او روز یک شنبه در کنفرانس دوحه گفته است: «سپاه پاسداران در لیست تحریم‌های ما تحت قوانین ایالات متحده باقی می‌ماند و برداشت ما از سپاه همینطور خواهد ماند.»

سپاه پاسداران به دلیل پشتیبانی نظامی از دولت سوریه، شورشیان حوثی یمن و حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۶ مارس در کنفرانس دوحه گفت بازگشت به توافق اتمی با ایران ظرف روزهای آینده عملی خواهد شد.

مذاکرات بازگشت به برجام از آوریل ۲۰۲۱ (نزدیک به یک سال قبل) میان ایران و کشورهای آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین با حضور غیرمستقیم آمریکا آغاز شده است.

انریکه مورا سرتیم مذاکره کننده اروپا در حال حاضر در تهران به سر می‌برد و امیدوار است بتواند  اختلافات باقیمانده را حل کند. رابرت مالی اما در دوحه گفته حصول توافق با ایران نه “قطعی” است و نه نزدیک است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۷ مارس ۲۰۲۲