روسیه در حال بررسی قطع صادرات گاز به اروپاست

پس از آنکه اتحادیه اروپا از پرداخت پول گاز خریداری شده از روسیه به روبل خودداری کرد، مسکو در حال بررسی قطع احتمالی صادرات گاز به اروپاست. سخنگوی کرملین استفاده روسیه از بمب اتم را به شدت رد کرده است.

● الیگارش روس، آبراموویچ در مذاکرات اوکراین و روسیه شرکت می‌کند

تصاویری که از مذاکرات میان هیأت‌های روسی و اوکراینی در استانبول در روز سه‌شنبه ۲۹ مارس منتشر شده، نشان می‌دهد که آبراموویچ، اولیگارش روس نیز در این دیدار حضور دارد.

به گزارش رسانه‌ها آبراموویچ اوایل ماه جاری میلادی احتمالا مسموم شده بود. این اتفاق برای دو مذاکره کننده اوکراینی که همراه آبراموویچ در یک ملاقات در کی‌یف حضور داشتند نیز رخ داده بود. براساس یک گزارش این مسمومیت ادعایی را تندروها در روسیه که خواستار تخریب مذاکرات بودند ترتیب دادند.

به فاصله کوتاهی بعد از طرح این ادعا، یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشد، به خبرگزاری رویترز گفت اطلاعات امنیتی حاکیست که علائم این افراد به دلیل عوامل “محیطی” بوده است نه مسمومیت.

● انتقاد آلمان به “جاسوس خارجی” خواندن دویچه‌وله از سوی روسیه

یک سخنگوی دولت آلمان در برلین “جاسوس خارجی” خواندن رسانه برون‌مرزی آلمان، دویچه‌وله از سوی روسیه را به شدت محکوم کرد.

او این اقدام را تلاش دیگری از سوی مسکو به منظور جلوگیری از گزارش‌دهی مستقل در جریان جنگ در اوکراین دانست.

● بمباران یک ساختمان دولتی در میکولاییف

به گزارش مقامات محلی، روسیه یک ساختمان دولتی در شهر میکولاییف واقع در جنوب اوکراین را بمباران کرده است. ویتالی کیم، فرماندار این شهر در یک ویدیو در فیس‌بوک این خبر را اعلام کرده و گفته نیمی از این ساختمان تخریب شده است.

به گفته او اغلب ساکنان این ساختمان به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا کرده‌اند اما هشت شهروند غیرنظامی و سه سرباز هنوز زیر آوار هستند.

میکولاییف در جنوب اوکراین و بین شهرهای اودسا و خرسون قرار دارد. این شهر هفته‌هاست که زیر آتش بمباران نیروهای روسیه قرار دارد اما اخیرا این حملات کاهش پیدا کرده‌اند.

● آمریکا شش جنگنده گراولر EA-18G در آلمان مستقر کرد

در ادامه تنش با روسیه بر سر جنگ در اوکراین، ایالات متحده آمریکا جت‌های جنگی مجهز به سیستم الکترونیک اخلال در رادار را در آلمان مستقر کرد.

این شش فروند جنگنده از نوع گراولر EA-18G هستند و روز دوشنبه ۲۸ مارس در آلمان مستقر شده‌اند. این خبر از سوی ارتش آمریکا در پایگاه نظامی این کشور در ایالت راینلندفالس آلمان اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، استقرار این جت‌های جنگی “با توافق دولت آلمان” صورت گرفته تا آمادگی و توانایی دفاع جمعی ناتو را بالا ببرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه این خبر را اعلام کرد. او همچنین تاکید کرد که این جنگنده‌ها “علیه نیروهای روسی به کار گرفته نمی‌شوند” بلکه تنها برای “بازدارندگی و تقویت توان دفاعی ناتو هستند”.

همراه با این جت‌ها ۲۴۰ سرباز آمریکایی نیز وارد آلمان شده‌اند.

جت‌های گراولر EA-18G مدل تغییر داده شده جت‌های F/A-18 هستند. از این جنگنده‌ها برای ایجاد اختلال در سیستم دفاعی رادار دشمن استفاده می‌شوند.

ارتش ایالات متحده تاکید کرده که این جت‌ها همچنین” به گونه‌ای مجهز شده‌اند که در صورت شکست تدابیر مربوط به مهار و بازدارندگی دشمن، قادرند برای دفاع از متحدان وارد عملیات رزمی شوند.”

● مارتین گریفیث؛ مامور سازمان ملل برای برقراری آتش بس

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از مارتین گریفیث هماهنگ‌کننده کمک‌های امدادی سازمان ملل خواسته تا چشم‌انداز برقراری آتش‌بس را با روسیه و اوکراین بررسی کند.

هدف این است که ارسال کمک‌های ضروری به مناطق در حال جنگ ممکن شده و راه برای مذاکرات جدی به منظور پایان جنگ هموار شود.

مجمع عمومی سازمان ملل تا کنون دوبار خواهان توقف فوری درگیری‌ها در اوکراین شده است.

● زلنسکی: علیرغم پیشروی‌ها وضعیت همچنان خطیر است

نیروهای روسیه پس از هفته‌ها نبرد در شهر ایپرین نزدیک کی‌یف از این شهر عقب‌نشینی کردند. نبرد در آنجا و در سایر مناطق اوکراین اما همچنان ادامه دارد.

نیروهای روسیه مناطق شمالی کی‌یف را همچنان در اختیار داشته و به منابع و ذخایر آن دسترسی دارند. آنها سعی می‌کنند زیرساخت‌های تخریب‌شده را دوباره بازسازی کنند.

در مناطق چرنیهیف، سومی، خارکیف، دونباس و در جنوب اوکراین وضعیت “بسیار سخت” است.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین دوباره خواهان تحریم‌های سخت علیه روسیه شده است.

به گزارش ستاد فرماندهی ارتش اوکراین، نیروهای ارتش سعی می‌کنند در بسیاری مناطق مقابل حملات روسیه مقاومت کنند. آنها تلاش دارند جلوی پیشروی روسیه در شهر بزرگ اسلوویانسک در منطقه دونتسک واقع در جنوب شرقی اوکراین و نیز شهر کوچک باروینکوف که یک ساعت با اسلوویانسک فاصله دارد را بگیرند.

● مسکو به قطع صادرات گاز به اروپا فکر می‌کند

پس از آنکه اتحادیه اروپا از پرداخت پول گاز خریداری شده از روسیه به روبل خودداری کرد، مسکو در حال بررسی قطع احتمالی صادرات گاز به اروپاست.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به تلویزیون آمریکایی PBS گفته است: «پرداخت روبل نه، گاز هم نه».

پوتین خواهان پرداخت پول گاز به روبل شده بود تا بتواند از سقوط بیشتر ارزش پول ملی روسیه جلوگیری کند.

پسکوف گفته “ما منتظر پاسخ نهایی اتحادیه اروپا هستیم و بعد قدم بعدی را برخواهیم داشت”. او ادامه داده: «ما اما به هیچ عنوان قصد نداریم خودمان را خیّر نشان دهیم و گاز مجانی به اروپای غربی برسانیم.»

ولادیمیر پوتین پیشتر گفته بود که “کشورهای غیردوست” مانند آلمان باید پول گاز خریداری شده را به روبل بپردازند. این درخواست از سوی اروپا نقض قرارداد تلقی شده و به همین دلیل رد شد.

● روسیه بیش از ۶۰ مرکز مذهبی در اوکراین را تخریب کرده است

به گزارش ارتش اوکراین، از اغاز حمله روسیه به این کشور تا کنون-کمی بیشتر از یک ماه- بیش از ۶۰ مرکز مذهبی تخریب شده است. اغلب این خرابی‌ها در اطراف پایتخت؛ کی‌یف و شرق اوکراین رخ داده است.

بیش از همه کلیساهای ارتدوکس و نیز مساجد، کنیسه‌ها، کلیساهای پروتستان و مدارس مذهبی تخریب شده‌اند.

● “ماریوپل همچنان در کنترل اوکراین است”

بنا بر گزارش نیروهای اطلاعاتی ارتش بریتانیا، شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین همچنان مرکز نبرد میان ارتش اوکراین و روسیه است.

بنا بر این گزارش در بسیاری از مناطق شمال غربی کی‌یف ارتش اوکراین موفق شده نیروهای روسیه را به عقب براند. خطر گلوله‌باران کی‌یف اما همچنان ادامه دارد.

● پنج هزار کشته در ماریوپل

چند ساعت پیش از آغاز دور جدید مذاکرات میان روسیه و اوکراین، جنگ در این کشور با شدت بیشتری ادامه دارد. دوشنبه شب بسیاری از شهرهای اوکراین هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفتند.

به خصوص در شهر بندری و محاصره شده ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین شمار تلفات بالا عنوان توصیف می‌شود. بنا بر گزارش شهردار این بندر، تا کنون پنج هزار نفر در آنجا کشته شده‌اند.

● رمضان قدیروف در ماریوپل

به گزارش رسانه‌های روسیه، رمضان قدیروف، رئیس جمهوری منطقه خودمختار چچن در روسیه، “برای بالا بردن روحیه رزمندگان” به اوکراین رفته است.

احمد دودایف، یکی از وزرای کابینه او به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفته است: «رهبر چچن، رمضان قدیروف در ماریوپل است تا روحیه جنگجویی رزمندگان ما را بالا ببرد.»

عکسی از قدیروف همراه با حدود ۲۰ جنگجوی چچنی منتشر شده که آدام دلیمچانوف، نماینده پارلمان این کشور و یک پسر خردسال نیز در آن دیده می‌شوند.

تلویزیون روسیه همچنین تصاویری را پخش کرده که در آن قدیروف در ماریوپل همراه با سپهبد آندری موردویچف در حال دیدار است. این در حالی است که موردویچف بنا بر گزارش مقامات اوکراینی در جنگ کشته شده است.

به گفته دودایف، پوتین به قدیروف، رییس جمهور چچن ارتقا درجه داده و او را به مقام سپهبدی رسانده است.

پیشتر قدیروف گفته بود که در نزدیکی کی‌یف است اما بعد معلوم شد که این خبر واقعیت ندارد.

● ایزیوم هدف جدید حملات روسیه

در حال حاضر تحرکات نظامی ارتش اوکراین در عقب‌نشاندن نیروهای روسیه بیشتر شده است. ظاهرا واحدهای ارتش اوکراین توانسته‌اند پیشروی‌هایی نیز انجام دهند. بنا بر گزارش‌ها این ارتش توانسته کنترل شهر ایپرین در شمال غربی کی‌یف را مجددا به طور کامل به دست آورد.

فرودگاه هوستومل که همچنان در تصرف نیروهای روسیه است زیر بمباران ارتش اوکراین قرار دارد.

راستی‌آزمایی این اخبار از سوی منابع مستقل دشوار است.

ارتش روسیه در برخی مناطق به وضوح مجبور به عقب‌نشینی شده است. در بیشتر گزارش‌ها آمده که نیروهای روسیه می‌خواهند به نیروهای شهر به شدت در حال نبرد ایزژوم بپیوندند.

کارشناسان می گویند هدف ارتش روسیه همچنان پیشروی به جنوب از ایزیوم به منظور قطع ارتباط نیروهای اوکراینی در شرق و غرب، قطع خطوط تدارکات و در نتیجه منزوی کردن آنهاست.

در نتیجه انتظار می‌رود که در روزهای آینده ایزیوم صحنه اصلی جنگ باشد و احتمالا در کی‌یف نیروهای روسیه دست از نبرد خواهند کشید.

● بدبینی اوکراین نسبت به دور جدید مذاکرات

پیش از آغاز دور بعدی گفت‌وگو میان روسیه و اوکراین، وزیر خارجه اوکراین نسبت به موفقیت این مذاکرات ابراز تردید کرد. این مذاکرات امروز سه‌شنبه ۲۹ مارس در استانبول آغاز می‌شود.

دمیتری کولبا گفته است: «اگر ما ببینیم که وضعیت تغییر کرده و آنها برای یک گفت و گوی جدی و واقعی و یک توافق سنجیده و معتدل آمادگی دارند، آن وقت همه چیز پیش خواهد رفت.»

وزیر خارجه اوکراین ادامه داده است: «اگر دوباره قرار بر ادامه پروپاگاندای آنها باشد، مذاکرات باز هم شکست خواهد خورد.»

به گفته او حداقل خواسته اوکراین، بهبود وضعیت انسانی در شهرهایی است که توسط روسیه محاصره شده‌اند مانند شهر به شدت تخریب‌شده ماریوپل.

کولبا هدف این مذاکرات را نیز برقراری یک آتش‌بس پایدار دانست.

وزیر خارجه اوکراین بار دیگر بر خط قرمز این کشور تاکید کرد و گفت: «ما انسان‌ها، سرزمین و استقلالمان را تعویض نمی‌کنیم. موضع ما روشن است.»

● کرملین: هیچکس به استفاده از بمب اتمی فکر نمی‌کند

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های اتمی همچنان ادامه دارد، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این موضوع را به شدت رد کرده است.

او در گفت و گو با تلویزیون آمریکایی PBS گفته است: «هیچکس در روسیه به استفاده از سلاح اتمی یا ایده آن فکر نمی‌کند.»

به گفته پسکوف نقطه عزیمت دولت روسیه این است که تمامی کارهای لازم در “عملیات ویژه نظامی” انجام خواهد شد. مسکو حمله به اوکراین را “عملیات ویژه نظامی” می‌نامد.

سخنگوی کرملین تصریح کرده تا زمانی که این “عملیات” بر اساس برنامه پیش می‌رود، هیچ دلیلی برای استفاده از سلاح اتمی وجود ندارد. او همچنین گفته روسیه از زرادخانه اتمی‌اش تنها در صورت “تهدید موجودیت روسیه” استفاده خواهد کرد. به گفته سخنگوی کرملین، موجودیت حکومتی روسیه با آنچه در اوکراین روی می‌دهد، ربطی به هم ندارند.

نگرانی درباره استفاده روسیه از سلاح اتمی زمانی در غرب بالا گرفت که ولادیمیر پوتین در روزهای آغازین حمله به اوکراین به پایگاه‌های اتمی این کشور دستور آماده‌باش داد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از آنچه درباره پوتین گفته بود، دفاع کرد. او گفته بود پوتین نمی‌تواند “در قدرت بماند”.

پس از این اظهارات، موج اعتراض در داخل آمریکا و البته در روسیه نسبت به بایدن بالا گرفت. او اما حالا گفته که این حرف را پس نمی‌گیرد. بایدن گفته است: «من خشم اخلاقی را که نسبت به این مرد داشتم، ابراز کردم.»

● عفو بین‌الملل روسیه را به جنایت جنگی در ماریوپل متهم کرد

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روسیه را به جنایت جنگی در شهر بندری ماریوپل متهم کرد.

اگنس کالامارد، دبیر کل این نهاد گفته گزارش جامعی از ویرانی‌های ناشی از حمله روسیه به این شهر بندری به زودی منتشر می شود.

او گفته است: «محاصره ماریوپل، جلوگیری از خروج و فرار مردم و حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی است و این واقعیتی است که در این لحظه در اوکراین در جریان است.»

● هشدار هفت کشور اروپایی درباره مشارکت در جنگ اوکراین به شهروندانشان

آلمان به همراه شش کشور دیگر اتحادیه اروپا شهروندانشان را از شرکت داوطلبانه در جنگ اوکراین بر حذر داشته‌اند.

وزرای دادگستری آلمان، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند و اسپانیا پس از دیدار با یکدیگر فراخوانی را در این باره امضا کردند. وزیر کشور فرانسه پس از ملاقات با همتایان اروپایی‌اش در بروکسل گفت: «مسلما ما می‌خواهیم مردم را از سفر به صحنه جنگ بر حذر داریم.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین اواخر ماه فوریه از ایجاد یک “لژیون بین‌المللی” در نیروهای مسلح اوکراین برای مبارزه با حمله روسیه خبر داده بود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۲۹ مارس ۲۰۲۲