آنکارا: روسیه و اوکراین به توافقاتی دست یافتند

آنکارا: روسیه و اوکراین به توافقاتی رسیدند

ترکیه از حصول توافقاتی میان هیات‌های روسی و اوکراینی در نشست استانبول خبر داد. وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد که هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین در مورد برخی مسائل به توافق رسیدند. دور جدید مذاکرات هیات‌های اوکراینی و روسی که روز سه شنبه به میزبانی استانبول برگزار شده بود ساعتی پیش به کار خود پایان داد. این ششمین دور مذاکرات صلح اوکراین و روسیه بود. دور ششم مذاکرات بین هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کاری ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد. تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دوطرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات درمنطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و دو دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) بصورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.
البته پیش از برگزاری دور چهارم مذاکرات بین هیاتهای مذاکره کننده، نشست دیپلماسی آنتالیا بین وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در مورخ ۱۰ مارس برابر با ۱۹ اسفند برگزار شد.

مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین؛ عقب‌نشینی کرملین از برخی خواسته‌های کلیدی

در پی آغاز مذاکرات صلح میان مقامات مسکو و کی‌یف در استانبول ترکیه، منابع مطلع از عقب نشینی روسیه از برخی خواسته‌های کلیدی خود از جمله موافقت با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا خبر دادند. به گزارش سه شنبه تارنمای شبکه خبری “اسکای نیوز”، با آغاز دیدار مقامات روسیه و اوکراین برای گفت‌وگوهای صلح در استانبول، روسیه از خواسته های خود مبنی بر «نازی زدایی» از اوکراین عقب نشینی و آمادگی خود را برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا اعلام کرده اس. روسیه در آغاز جنگ در اوکراین هدف خود را از آنچه که “عملیات ویژه” در این کشور خوانده بود، نازی زدایی از اوکراین اعلام کرد. منابع مطلع همچنین به نقل از کرملین اعلام کرده اند در صورتی که اوکراین از خواست خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد، این اجازه را به دولت کی‌یف می دهد تا به اتحادیه اروپا ملحق شود.

روسیه اعلام کرد که فعالیت های نظامی خود را در اوکراین کاهش می دهد

روسیه در پی مذاکرات روز سه شنبه میان هیئت های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت های نظامی نیروهای خود را در شمال اوکراین، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد، اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه ای از عقب نشینی ندیده است. آلگساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه گفت که کشورش تصمیم گرفته برای افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای ادامه مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی توافق و امضای توافقنامه؛ عملیات نظامی را در اطراف کی یف پایتخت اوکراین و چرنی هیف، به شدت و در ابعاد گسترده کاهش دهد. ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، جزئیات بیشتری از این تصمیم ها را که در پی بازگشت هیئت نمایندگی این کشور به مسکو گرفته شده، منتشر نکرده است. اعضای هیئت نمایندگی اوکراین گفته اند که در آخرین دور مذاکرات پیشنهاد کرده اند که کی یف در برابر دریافت تضمین های امنیتی از مسکو، موضع بی طرف در پیش گیرد که به معنی خودداری از پیوستن به پیمان های نظامی یا دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر است. ولادیمیر مدینسکی رئیس هیت نمایندگی روسیه گفته است که کشورش این پیشنهادها را در آینده نزدیک بررسی و نتیجه را در اختیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری قرار خواهد داد تا پاسخ نهایی مسکو آماده شود.

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دو طرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات در منطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و ۲ دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) به صورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.

البته پیش از برگزاری دور چهارم مذاکرات بین هیات های مذاکره کننده، نشست دیپلماسی آنتالیا بین وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در مورخ ۱۰ مارس برابر با ۱۹ اسفند برگزار شده است.

پیشنهاد اوکراین: “بی‌طرفی” در مقابل “تضمین امنیتی”

مذاکره‌کنندگان اوکراینی می‌گویند که این کشور در مذاکرات امروز با طرف روسی پیشنهاد داده در قبال حفظ بی طرفی، تضمین‌های امنیتی دریافت کند. حفظ بی طرفی به معنای آن است که اوکراین عضو هیچ پیمان و اتحاد نظامی نخواهد شد و اجازه تاسیس پایگاه‌های نظامی در خاک خود را به کشورهای دیگر نخواهد داد. مذاکره کنندگان اوکراینی به خبرنگاران در استانبول گفتند که این پیشنهاد همچنین شامل یک دوره مشورتی ۱۵ ساله درباره وضعیت کریمه الحاقی به روسیه شده و تنها در صورت آتش بس کامل می تواند اجرایی شود. پیشتر ولودیمیر زلنسکی اعلام کرده بود که هرگونه توافقی در قبال اعلام بی طرفی در ازای دریافت تضمین امنیتی با برگزاری رفراندوم خواهد بود. براساس این گزارش، پیشنهادهای اعلام شده از سوی اوکراین در حقیقت جزیی‌ترین و ملموس‌ترین پیشنهادهایی هستند که از سوی کی‌یف به طور علنی آشکار شده است. براین اساس اوکراین همچنین خواستار تضمین امنیتی مطابق با ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و بند دفاع جمعی آن شده است. لهستان، اسرائیل، ترکیه و کانادا هم از جمله کشورهایی هستند که از آنها به عنوان تضمین‌کنندگان امنیتی نام برده شده است. الکساندر چالی یکی از مذاکره کنندگان اوکراینی اظهار داشت: اگر ما موفق به تحکیم این مفاد کلیدی شویم که برای ما بسیار اساسی هستند، در آن صورت اوکراین در موقعیتی قرار خواهد گرفت که می‌تواند شرایط خود را به عنوان یک کشور غیربلوکی و غیر هسته‌ای تثبیت کند. وی به تلویزیون ملی اوکراین گفت: براین اساس ما میزبان پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک خود نخواهیم بود و همچنین اجازه استقرار نیروهای نظامی خارجی را در خاک خود نخواهیم داد. از سوی دیگر وارد ائتلاف‌های نظامی و سیاسی هم نخواهیم شد. این دیپلمات اوکراینی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر رزمایش‌های نظامی نیز در خاک اوکراین تنها با رضایت کشورهای تضمین‌کننده امنیتی برگزار خواهد شد. چالی با بیان اینکه ما منتظر پاسخ روسیه در رابطه با این پیشنهادات هستیم، افزود: در حال حاضر محتوای کافی در طرح اوکراین به نحوی که مناسب برگزاری دیدار بین پوتین و زلنسکی باشد، وجود دارد.

هیات های روسی و اوکراینی برای مذاکرت صلح وارد استانبول شدند

هیات های روسی و اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شده اند. هیات اوکراینی را اُلکسی رزنیکف وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می کنند. این گروه می گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد. این مذاکرات رو در رو که اولین دیدار در بیش از دو هفته اخیر است را رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه میزبانی می کند. نشست طرف ها قرار است در ساعت ۱۰:۰۰ صبح سه شنبه به وقت محلی (۰۷:۰۰ صبح گرینویچ) شروع شود. روسیه از جمله خواهان آن است که اوکراین هرگونه تلاش برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، موضوعی که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته آماده است بر سر آن مصالحه کند. سرنوشت مناطق جدایی طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از دیگر مسائل دشوار است.

به گزارش بی بی سی کی‌یف می‌خواهد بدون واگذاری قلمرو و یا حاکمیتش در مناطق مورد مناقشه با روسیه به آتش‌بس دست پیدا کند. سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از مسائل دشوار در این مذاکرات است. تا این جای کار، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده آماده است تا دستکم به یکی از خواست‌های اصلی روسیه تن دهد: تضمین برای عدم پیوستن به ناتو. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درباره مذاکرات در استانبول گفت: ما درباره مردم، زمین یا حاکمیت معامله نمی‌کنیم. او در تلویزیون ملی اوکراین گفت در این مذاکرات، تفاهم برای حل مسائل بشردوستانه برنامه حداقلی و دستیابی به آتش‌بس، برنامه حداکثری دولت است. وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین اما گفت که شک دارد پیشرفتی حاصل شود. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز با ابراز تردید در مورد نتیجه‌بخش بودن یا پیشرفت مذاکرات گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به نظر نمی‌رسد برای پایان دادن به جنگ آماده سازش باشد. در همین حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مذاکرات تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است، اما ادامه آن مهم است. او از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

اوکراین، خواسته خود از روسیه در مذاکرات ترکیه را اعلام کرد

میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، در خصوص مذاکرات روز سه‌شنبه در استانبول ترکیه، گفت: خواسته ما از این دوره مذاکرات، برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی فوری نیروهای روسیه از اوکراین است. وی دوشنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با شبکه “الجزیره” قطر اظهار کرد که البته نیروهای روسی می توانند همچنان در دونباس باقی بمانند. وی ادامه داد که دوره‌های گذشته مذاکرات، نتایجی جز برقراری گذرگاه‌های امن [برای عبور پناهجویان و آوارگان] نداشته است. مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شد: نمایندگان رییس جمهوری روسیه تا الان در مذاکرات صلح، آمادگی لازم برای حصول پیشرفت را نداشتند. وی افزود: بیطرفی یعنی این که اوکراین هرگز به ناتو ملحق نخواهد شد اما هرگز ما خلع سلاح نیز نخواهیم شد. پودولیاک در عین حال گفت که وی امیدوار است در مذاکرات امروز [سه‌شنبه] استانبول، نتایج مثبتی حاصل شود. دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین صبح سه‌شنبه نهم فروردین در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در استانبول برگزار می‌شود. بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، این دیدار در دفتر ریاست جمهوری «دولماباچه» در استانبول و پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس جمهوری روسیه ریاست هیأت روسیه در گفت‌ وگوها با اوکراین را برعهده دارد.

زاخاروا: غرب به اوکراین برای «شاخ زدن» به روسیه نیاز دارد

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، خاطر نشان کرد که تنها آمریکا از تحریم‌های جدید ضد روسیه سود می‌برد. زاخاروا در مقاله ای با تشبیه اوکراین به یک «قوچ شاخ‌زن ژئوپلیتیکی» علیه روسیه، نوشت: نشست شورای اروپا در تاریخ های چهارم و پنجم فروردین ثابت کرد که اوکراین همچنان سرزمینی تحت کنترل واشنگتن است. این دیپلمات روس تاکید کرد: «نتایج نشست شورای اروپا که به طور مشترک و با رهبری آمریکا برگزار شد، بار دیگر تأیید کرد که غربی ها جمیعاً به اوکراین تحت کنترل واشنگتن نیاز دارند و روس‌هراسی تنها اسلحه ژئوپلیتیکی آنها برای کنترل روسیه است.» به گفته زاخاروا، تنها آمریکا از تحریم های جدید ضد روسیه سود می برد. بروکسل حین اعلام آمادگی برای محدودیت‌های جدید ضدروسی، فراموش می‌کند که تأیید آن‌ها تنها برای آمریکا سودمند خواهد بود که از خروج سرمایه‌ها از اتحادیه اروپا، فروش گاز طبیعی مایع با قیمت‌های چشمگیر و افزایش عرضه تسلیحات به بازارهای اروپایی سود می‌برد. وی در تفسیر خود تاکید کرد: مقامات بروکسل با اقدامات خود در واقع اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا را تضعیف می کنند. زاخارووا نوشت: «آنها اروپا را به سوی یک مدل اقتصادی اجتماعی مخرب، به زندگی در شرایط قیمت‌های گزاف برق و سوخت، کاهش پرداخت‌های اجتماعی به نفع بودجه‌های نظامی، تورم شدید و بیکاری گسترده سوق می دهند.» بنا به گزارش تاس، این دیپلمات روس تصمیم شورای اروپا در مورد بازسازی اوکراین به اصطلاح دموکراتیک و ایجاد یک صندوق ویژه برای آن را دیرهنگام دانست. او گفت: «گام برداشتن اوکراین به سمت دموکراسی، از اسفند ۱۳۹۲، زمانی که یک کودتای ضد قانون اساسی در کی‌یف به تحریک کشورهای غربی انجام شد، یعنی بیش از هشت سال است که به حالت تعلیق درآمده است.» وی با تاکید بر اینکه اکنون زمان اقدامات قاطعانه نیروهای مسلح روسیه برای غیرنظامی کردن اوکراین فرا رسیده است، ابراز اطمینان کرد که پس از آن “مردم اوکراین به مسیر صلح آمیز و توسعه باز خواهند گشت.”

 رئیس شورای امنیت روسیه: هدف ما تغییر رژیم در اوکراین نیست

نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه، گزارش‌ها در مورد طرح روسیه مبنی بر تغییر رهبری اوکراین را جعلی خواند و آن را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، پاتروشف به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفته است: «هدف عملیات ویژه ما در اوکراین این نیست که، چنان که در غرب ترسیم شده، رژیم اوکراین را تغییر دهیم، بلکه در راستای حفاظت از انسان‌ها در برابر نسل‌کشی، نظامی‌زدایی و نازی‌زدایی در اوکراین است.» پاتروشف افزود که کرملین هنوز به طور جامع به تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه واکنش نشان نداده است. پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه محدودیت ورود اتباع کشورهای “غیردوستانه” به خاک روسیه را اعلام کرده بود. آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا جزو این کشورها هستند. او توضیح بیشتری در این مورد و نوع محدودیت‌ها نداد.

گروه ۷ تقاضای روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل را رد کرد

هفت کشور صنعتی جهان مخالفت خود را با پرداخت پول گاز روسیه به واحد پولی روبل را اعلام کردند. روبرت هابک، وزیر اقتصاد و حفاظت محیط زیست آلمان این موضوع را در پی نشست مجازی وزیران انرژی کشورهای گروه ۷ در برلین به اطلاع رسانه‌ها رساند. آلمان ریاست دوره‌ای گروه ۷ را برعهده دارد. پوتین هفته گذشته اعلام کرد که “کشورهای غیردوست” از این پس باید هزینه گاز را به روبل پرداخت کنند. وزیر اقتصاد آلمان گفت که وزیران کشورهای گروه ۷ اتفاق نظر دارند که این درخواست روسیه “یک‌جانبه و نقض آشکار مفاد قراردادها” است و طرفین قرارداد باید به مفاد قرارداد پایبند باشند. او افزود، به همین دلیل پرداخت پول گاز به روبل “قابل پذیرش نیست”.

 هشدار هفت کشور اروپایی درباره مشارکت در جنگ اوکراین به شهروندانشان

آلمان به همراه شش کشور دیگر اتحادیه اروپا شهروندانشان را از شرکت داوطلبانه در جنگ اوکراین بر حذر داشته‌اند. وزرای دادگستری آلمان، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند و اسپانیا پس از دیدار با یکدیگر فراخوانی را در این باره امضا کردند. وزیر کشور فرانسه پس از ملاقات با همتایان اروپایی‌اش در بروکسل گفت: «مسلما ما می‌خواهیم مردم را از سفر به صحنه جنگ بر حذر داریم.»  ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین اواخر ماه فوریه از ایجاد یک “لژیون بین‌المللی” در نیروهای مسلح اوکراین برای مبارزه با حمله روسیه خبر داده بود. 

عفو بین‌الملل روسیه را به جنایت جنگی در ماریوپل متهم کرد 

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روسیه را به جنایت جنگی در شهر بندری ماریوپل متهم کرد. اگنس کالامارد، دبیر کل این نهاد گفته گزارش جامعی از ویرانی‌های ناشی از حمله روسیه به این شهر بندری به زودی منتشر می شود. او گفته است: «محاصره ماریوپل، جلوگیری از خروج و فرار مردم و حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی است و این واقعیتی است که در این لحظه در اوکراین در جریان است.» 

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳۰ مارس ۲۰۲۲