کاخ سفید به صدای آمریکا: تحریم‌های جدید مذاکرات احیای برجام را به مخاطره نمی‌اندازد

مدیر ارتباطات کاخ سفید به صدای آمریکا می‌گوید تحریم‌هایی که وزارت خزانه‌داری روز چهارشنبه بر یک فرد و چند نهاد ایرانی اعمال کرده است به مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران ارتباطی ندارد.

کیت بدینگفیلد روز چهارشنبه ۱۰ فروردین به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که این تحریم‌ها نشان می‌دهند ایالات متحده همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای اعمال محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران، «همچنان ایران را در رابطه با گسترش موشک‌ها و حمایت آن از شبکه‌های نیابتی‌اش» پاسخگو می‌داند و این روش و نیز تحریم‌هایی که روز چهارشنبه اعمال شده‌اند «فارغ از بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای» ادامه خواهد داشت.

خانم بدینگفیلد ضمن انتقاد از دولت پیشین آمریکا در رابطه با خروج از برجام، تاکید کرد، در شرایطی که ایران در آستانه گریز هسته‌ای نباشد به دیگر مشکلات مرتبط با ایران – از جمله موضوع موشک‌ها و نیروهای نیابتی – بهتر می‌توان رسیدگی کرد. وی افزود که به این ترتیب «ما می‌توانیم ایران را در مورد مسائلی مانند برنامه موشکی پاسخگو کنیم، و در عین حال به تلاش برای رسیدن به یک توافق بالقوه به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای [ایران] ادامه دهیم.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) روز چهارشنبه یک شخص حقیقی و چهار شرکت ایرانی را به دلیل دست داشتن در تهیه و تدارک اقلام ممنوعه برای سپاه پاسداران و صنایع شیمیایی پارچین، تحت تحریم قرار داد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که محمدعلی حسینی به دلیل ارتباط با سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. همچنین شرکت‌های «جستار صنعت دلیجان»، «صنعتی عمرانی پارس بنای صدر»، «سایه‌بان سپهر دلیجان»، و «سینا کامپوزیت دلیجان» به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده‌اند.

بنا بر این بیانیه، فرد تحریم‌‌شده از طریق چهار شرکت خود برای بخش جهاد خودکفایی و تحقیقات سپاه و همچنین شرکت صنایع شیمیایی پارچین، که وابسته به سازمان صنایع دفاع است، تجهیزات و لوازم مربوط به تولید موشک بالستیک تهیه می‌کرد.

در این بیانیه همچنین به طور مشخص به نقش سپاه پاسداران در حملات موشکی اخیر به اربیل در اقلیم کردستان عراق و همچنین حمایت این نهاد نظامی جمهوری اسلامی از حوثی‌های یمن در اجرای حملات‌شان به مواضع عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۳۱ مارس ۲۰۲۲