مادر ابراهیم کتابدار در کنار مقبره کوروش: مرگ بر قاتل پسرم

سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار با حضور بر سر مقبره کوروش در پاسارگاد اعلام کرد:« من به اینجا آمدم تا گلایه و شکایتم را به کوروش بزرگ ببرم.»

او با در دست داشتن تصویر فرزندش ابراهیم کتابدار، از معترضانی که در آبان ۱۳۹۸ هدف گلوله قرار گرفته و جان باخت، گفت:« ابراهیم دو فرزند داشت و بیگناه رفت. من از کرج به اینجا آمدم تا بگویم مرگ بر قاتل پسرم، مرگ بر این رژیم.»

سکینه احمدی یکی از مادران دادخواه آبان ۹۸ است که فرزندان‌شان در جریان اعتراضات توسط حکومت اسلامی کشته شدند. این زنان هم‌صدایی برای دادخواهی فرزندان‌شان را به عنوان حلقه پیوست خود تحت عنوان مادران دادخواه قرار داده‌اند.

مادر ابراهیم کتابدار سال گذشته در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی با بیان اینکه هنوز هم بعد از دو سال، داغ ابراهیم تازه است، خواستار معرفی قاتل و آمر و عاملان قتل فرزندش شده بود.

ابراهیم کتابدار، روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در حالی‌که در مقابل محل کارش ایستاده بود، از ناحیهٔ قلب هدف گلولهٔ مستقیم قرار گرفت و جان‌ باخت.

در سال‌های اخیر، باوجود تشدید فشارهای امنیتی و سرکوب خانواده کشته‌شدگان اعتراضات، مادران دادخواه در قالب کنش‌های فردی و جمعی، خواستار دادخواهی خون فرزندانشان و محاکمه عوامل آن شدند.

خردادماه سال گذشته و در جریان دیدار برخی از این مادران با خانواده نوید افکاری، سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار و ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری به همراه چند فعال مدنی و سیاسی دیگر بازداشت شدند، موضوعی که واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

چند ماه پس از آن نیز شماری از این زنان با در دست داشتن تصاویر فرزندان خود در میدان آزادی تهران گرد هم آمدند که این اقدام آنها نیز با ضرب و شتم از سوی ماموران انتظامی مواجه شد. این تجمع مادران دادخواه که در اعتراض به سرکوب تظاهرات مردم خوزستان و در اعلام حمایت از مردم سیستان‌وبلوچستان برگزار شده بود، با بازداشت و بازجویی مادران میلاد محققی، ابراهیم کتابدار، پژمان قلی‌پور، فرهاد مجدم، وحید دامور، خواهر حمید رسولی و خاله سجاد رضایی که همگی از کشته‌شدگان آبان ماه ۱۳۹۸ بودند، همراه شد.

در حال حاضر نیز همچنان فشارها بر این زنان و سایر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ از سوی نهادهای امنیتی ادامه دارد.

در جریان اعتراضات مردمی آبان سال ۹۸، سرکوب گسترده‌ای از سوی حکومت صورت گرفت که به کشته، زخمی و بازداشت افراد زیادی منتهی شد. گرچه تا به امروز آمار مشخصی از تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات توسط حکومت جمهوری اسلامی منتشر نشده اما خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه حکومتی، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش خود تعداد کشته‌شدگانی که توسط این نهاد بین‌المللی شناسایی شده را ۳۲۴ نفر اعلام کرد. در جریان این اعتراضات بیش از هشت هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ آوریل ۲۰۲۲