جنگ اوکراین؛ زلنسکی روسیه را به «نسل‌کشی» متهم کرد؛ مسکو: تکذیب می‌کنیم تصاویر جعلی هستند

با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از برخی مناطق از جمله حومه کی‌یف، اوکراین می‌گوید کنترل بر کل استان کی‌یف را در دست دارد. همزمان مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند که مسکو با اکثر خواسته‌های آن‌ها در مذاکرات به‌صورت شفاهی موافقت کرده و منتظر هستند تا موارد توافق، مکتوب شود.

پیش‌تر کی‌یف و برخی کشورهای غربی نسبت به عقب‌نشینی نیروهای روسی از برخی مناطق اوکراین با دیده تردید نگرسته بودند و بیشتر این اقدام را تاکتیکی و در راستای آرایش‌مجدد و تجدید قوا ارزیابی کرده بودند.

مقامات اوکراین تاکید می‌کنند که نیروهای روسیه با عقب‌نشینی از شمال اوکراین قصد دارند بر مناطق شرقی و جنوبی این کشور متمرکز شوند.

پوشش زنده آخرین تحولات حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز یک‌شنبه سوم آوریل (۱۴فروردین) را در این صفحه دنبال کنید.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه گفت که آماده است تا به برقراری آتش‌بس در اوکراین کمک کند. وی همچنین از آمادگی خود برای سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین سخن گفت.

رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار داشت که از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به طور مستقیم گفتگو نکرده است.

دادستانی اوکراین یکشنبه شب اعلام کرد که در حمله ارتش روسیه به شهر خارکیف هفت مفر کشته شدند. بنا به همین گزارش ۳۴ تن نیز در این حمله مجروح شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید رهبران روسیه مسئول «قتل‌ها» و «شکنجه‌های» روی داده در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف هستند. شهر بوچا از جمله مناطقی است که کنترل آن به دنبال عقب‌نشینی ارتش روسیه از شمال اوکراین به دست نیروهای اوکراینی افتاد.

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود که «ساز و کاری ویژه» برای تحقیق در مورد همه «جنایت‌های روسیه» در نظر گرفته شده است.

سخنان ولودیمیر زلنسکی در حالی بیان شد که دادستانی اوکراین از کشف اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق تازه آزادشده خبر داده است. رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش ارتش روسیه را به «نسل‌کشی» در کشورش متهم کرده بود.

فرماندار میکولائیف در چنوب اوکراین می‌گوید در جریان حملات نظامیان روسیه به شهر میکولائیف یک نفر کشته و ۱۴ تن مجروح شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفت که «عمیقا» از تصاویر منتشرشده از کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا در اوکراین «شوکه» شده است. وی همچنین خواستار انجام «تحقیق مستقل» درباره رویدادهای بوچا شد.

وزارت خارجه اسپانیا روز یکشنبه در واکنش به انتشار «تصاویر غیرقابل تحمل» از اجساد غیرنظامیان در اوکراین خواستار تحقیق درباره ارتکاب «جنایت‌های جنگی» در این کشور شد.

مقامات اوکراین از کشف تعداد زیادی از اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داده‌اند. نظامیان روسیه اخیرا از مناطق شمال اوکراین عقب‌نشینی کردند تا بر روی نبرد در شرق و جنوب این کشور متمرکز شوند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز یکشنبه در واکنش به «جنایت‌های جنگی» روی داده در شهر بوچا، در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین خواستار وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه شد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به انتشار تصاویری از کشف اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین از «جنایت جنگی» سخن گفت. وی همچنین «حملات نفرت‌انگیز» به غیرنظامیان را محکوم کرد.

دادستانی اوکراین از کشف اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق آزاد شده از دست نیروهای روسیه خبر داده است. در مقابل ارتش روسیه تصاویر منتشر شده از اجساد غیرنظامیان در بوچا را «ساختگی» خوانده است.

داسدتانی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در مناطق تازه آزاد شده از دست ارتش روسیه در نزدیکی کی‌یف، پایتخت کشف شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۴ آوریل ۲۰۲۲