صدور قرار “جلب به دادرسی” برای فرهادی در پرونده نقض حق تالیف

آزاده مسیح‌زاده، مستندسازی که اصغر فرهادی را به سرقت هنری برای تولید فیلم “قهرمان” متهم کرده می‌گوید، برای این کارگردان قرار “جلب به دادرسی” صادر شده است. وکیل فرهادی توضیحاتی منتشر کرده است.

کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی در پرونده فیلم “قهرمان” در پستی اینستاگرامی می‌گوید، از سه شکایت علیه این فیلم دو مورد رد شده و در مورد سوم یا “نقض حقوق مؤلف”، بازپرس “رأسا اقدام به صدور قرار” کرده است.

او ابراز امیدواری کرده که در طول رسیدگی به این پرونده “در مراحل بالاتر با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصی اساتید و خبرگان حوزه حقوق مؤلف”، این قرار نقض شود.

این پست پس از آن منتشر شد که آزاده مسیح‌زاده،‌ مستندسازی که این کارگردان مشهور ایران را به سرقت هنری در فیلم “قهرمان” متهم کرد از صدور “قرار جلب به دادرسی” برای فرهادی خبر داد.

او به “گذارنیوز” گفت، این قرار در ۲۳ اسفند سال گذشته توسط بازپرس تنظیم و پس از تأیید سرپرست دادسرا در ۱۴ فروردین ابلاغ شد.

مسیح‌زاده تصریح کرد که شکایتش از فرهادی مبنی بر سرقت هنری (تجاوز به حقوق مادی و معنوی) پس از چند ماه رسیدگی در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران سرانجام با کافی شناخته شدن مدارک ارائه‌شده توسط بازپرس روبرو و منجر به صدور قرار شد.

او فرهادی را متهم کرده بود که ایده فیلم “قهرمان” را از مستند “دو سر برد، دو سر باخت” سرقت کرده است؛ مستندی که خودش هنگام شرکت در کارگاه فیلم‌سازی این کارگردان ساخته بود.

اما فرهادی می‌گوید، این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده که مستند “دو سر برد، دو سر باخت” را نیز دربرگرفته است. این کارگردان برنده دو جایزه اسکار تأکید می‌کند که ایده این فیلم مربوط به مسیح‌زاده نیست و خود مستقلا در مورد داستان آن تحقیق کرده است.

“قهرمان” داستان مردی را روایت می‌کند که در مرخصی از زندان کیسه‌‌ای پر از سکه‌های طلا پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد، آن را به صاحب واقعی‌اش بازگرداند.

به نوشته “هالیوود ریپورتر”، این فیلم که سال گذشته در جشنواره فیلم کن توانست جایزه بزرگ هیأت داوران را از آن خود کند تا به امروز، دو و نیم میلیون دلار در سینماهای سراسر جهان فروش داشته و کمپانی آمازون حق پخش آن را در آمریکا در اختیار دارد.

مسیح‌زاده سال گذشته پس از نمایش فیلم “قهرمان” در جشنواره کن، از فرهادی شکایت کرد.

بعد از آن فرهادی نیز با طرح شکایت از مسیح‌زاده اتهام “افترا و نشر اکاذیب” را مطرح کرد که به گفته مسیح‌زاده، رد شد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۶ آوریل ۲۰۲۲