زلنسکی: شرایط شهرک بورودیانکا به‌مراتب از بوچا دهشتناک‌تر است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که شمار قربانیان جنایات ارتش روسیه در شهر کوچک بورودیانکا حتی از بوچا نیز بیشتر است.

آقای زلنسکی با توجه به ادامه تلاش‌های گروه‌های امداد و نجات در شهرک بورودیانکا، واقع در شمال غرب کی‌یف، و آواربرداری از ساختمان‌های ویران‌شده بر اثر حملات روس‌ها گفت که شرایط در این شهرک «به مراتب دهشتناک‌تر» از بوچا است.

ساعاتی قبل از آن وزیر کشور اوکراین گفته بود، بورودیانکا یکی از شهرک‌ها در منطقه کی‌یف است که متحمل شدیدترین ویرانی‌ها شده است. ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، نیز اعلام کرده که این شهرک بیشترین آمار تلفات را در منطقه کی‌یف دارد.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امدادی جسد ۲۶ نفر را از زیر آوارهای دو ساختمان مسکونی که بمباران شده‌اند، بیرون کشیده‌اند.

دادستان کل اوکراین که این خبر را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر کرده است، می‌گوید که اما شمار کل تلفات در بورودیانکا را به سختی می‌توان تخمین زد.

این در حالی است که گزارش‌ها از کشتارهای دسته‌جمعی در بوچا خشم جهانی را برانگیخته است. اجساد قربانیان این کشتار دسته‌جمعی به دنبال عقب‌نشینی نیروهای روس از مناطق اطراف کی‌یف کشف شد. برخی از این اجساد در خیابان‌ها رها شده بودند و شماری از آنها نیز در گورهای دسته‌جمعی دفن شده بودند در حالی که دست‌هایشان از پشت بسته شده بود.

اوکراین و بسیاری کشورهای دیگر ارتش روسیه را به جنایت جنگی متهم کرده‌اند، اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند. با این حال مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه با اکثریت آرا، به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد بین‌المللی رای داد.

پیش از این نیز مجمع عمومی سازمان ملل دو قطعنامه با ۱۴۰ رای مثبت در محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین تصویب کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ آوریل ۲۰۲۲