قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در برخی شهرهای ایران به «۴۰ هزار تومان» رسید

قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در برخی شهرهای ایران تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رضا البرزی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تایید کرده که نه تنها قیمت گوجه‌فرنگی به ۴۰ هزار تومان رسیده، بلکه قیمت هر کیلو خیار و سیب‌زمینی هم به ۱۵ هزار تومان اوج گرفته است.

او مشکلات موجود در حمل‌ونقل و حوزه ماشین‌های سنگین حمل بار را عامل اوج‌گیری قیمت گوجه فرنگی عنوان کرده است.

سایت «تجارت‌نیوز» نیز با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت میوه و تره‌بار گزارش داده است که به نظر می‌رسد اعتراض کامیون‌داران به نحوه سوخت‌رسانی، بی‌توجهی به افزایش کرایه‌ حمل بار و عدم تمدید بیمه‌هایشان عامل اصلی کاهش عرضه و گران‌شدن گوجه بوده است.

اتحادیه‌های باغداران و بارفروشان نیز اعتصاب کامیون‌داران را عامل گرانی گوجه‌فرنگی عنوان کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز صادرات به عراف عامل گرانی گوجه دانسته‌اند.

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، در تابستان ۱۴۰۰ متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه فرنگی در کل کشور سه هزار و ۶۷۸ تومان بود. مقایسه قیمت‌های تابستان پارسال و فروردین امسال گوجه فرنگی نشان می‌دهد در هفت ماه گذشته که دولت ابراهیم رئیسی بر سر کار بوده، قیمت این محصول ۱۰ برابر شده است.

ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی خبر از صف‌های طولانی‌ و «نام‌نویسی شبانه و نوبت‌گیری» برای خرید گوجه فرنگی ارزان در برخی شهرهای کشور، از جمله اهواز می‌دهد.

عبدالرضا جمالی‌پور، رئیس اتحادیه بارفروشان اهواز، گفته است: «وقتی گوجه در برخی از شهرها به کیلویی ۴۰ هزار تومان می‌رسد برای خرید گوجه ارزان در بازارچه‌ها صف تشکیل می‌شود».

روزنامه آفتاب یزد نیز روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی با تیتر «املت دیگر غذای فقرا نیست» به موضوع گرانی گوجه‌فرنگی پرداخته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ آوریل ۲۰۲۲