شدت گرفتن ساخت پتروشیمی میانکاله؛ به رغم گزارش‌ها از «مخالفت» ابراهیم رئیسی

به رغم هشدارهای فعالین محیط زیست و گزارش‌های منتشر شده درباره مخالفت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با ساخت پتروشیمی میانکاله، تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه ساخت این مجتمع است.

خبرنگار روزنامه فرهیختگان روز یکشنبه ۲۱ فروردین با حضور در محل ساخت این مجتمع گزارش داد که فعالیت‌های ساخت‌وساز «با سرعت بیشتری» کماکان ادامه دارد.

محمد داس‎ماه وکیل دادگستری نیز با انتشار ویدئویی گفته است که عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی «شدت» گرفته است.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه گزارش داد «شنیده شد که در پی دستور رئیس‌جمهوری به رئیس سازمان محیط زیست برای جلوگیری از احداث پتروشیمی میانکاله به‌دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی، ابطال مصوبه دولت قبل درباره این پروژه در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته و به زودی پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد».

این مجتمع هشتم مهر سال ۹۹ و بدون تایید سازمان محیط زیست مجوز تاسیس گرفته و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت دی‌ماه ۹۹ موافقت‌نامه مقدماتی اجرای طرح پتروشیمی را امضا کرده است.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز یکشنبه گفت کلنگی که برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی در میانکاله به زمین زده شد، با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.

فعالان محیط زیست می‌گویند احداث این مجتمع می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست و پناهگاه حیات وحش میانکاله وارد کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ آوریل ۲۰۲۲