کاهش قیمت نفت با عرضه ذخایر استراتژیک

آمریکا و کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی تلاش می‌کنند اثر منفی تحریم‌های روسیه بر بازار نفت را خنثی کنند. راه‌حل آن‌ها عرضه ذخایر استراتژیک برای افزایش حجم عرضه و کاهش قیمت‌ها است. اقدامی که فعلا موفقیت‌آمیز بوده است.

پس از اینکه کشورهای بزرگ مصرف کننده گفتند برای مقابله با کاهش عرضه، ذخایر نفتیشان را روانه بازار می‌کنند، قیمت‌های آتی نفت به شدت کاهش یافت.

در نتیجه این رویداد، هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت در پایین‌ترین سطح قیمتی از تاریخ ۱۶ مارس بسته شدند. قیمت‌های آتی نفت برنت با ۵,۵۷ دلار یا ۵,۲ درصد کاهش به ۱۰۱,۰۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا ۵,۷۳ دلار یا ۵,۶ ​​درصد کاهش یافت و به ۹۶,۲۳ دلار در هر بشکه رسید.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزاد خواهند کرد تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند. به گفته دو منبع آگاه، آمریکا به تنهایی نیمی از این مقدار یعنی ۶۰ میلیون بشکه را عرضه خواهد کرد. این اقدام بخشی از تصمیم ایالات متحده مبنی بر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایرش است.

این دومین باری است که آژانس بین‌المللی انرژی در سال جاری ذخایر خود را وارد بازار می‌کند و به طور مؤثر عرضه جهانی را حدود دو میلیون بشکه در روز برای حداقل دو ماه آینده افزایش می‌دهد. این اقدام برای غلبه بر تبعات منفی تحریم نفتی روسیه و کاهش عرضه در بازار اتخاذ شده است. اعضای آژانس بین‌المللی انرژی مجموعاً حدود ۱,۵ میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک دارند.

بازارهای نفت خام هفته‌ها است که با نوسانات شدید مواجه بوده و قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌های در مورد کاهش عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های بعدی آمریکا و متحدانش علیه مسکو، افزایش یافته است.

اخیراً بازار نفت به دنبال انتشار خبر قرنطینه شهرهای بزرگ در چین و احتمال کاهش مصرف در این کشور موقتا مقداری کاهشی شد. پالایشگاه‌های چینی اخیراً از قراردادهای جدید با روسیه اجتناب می‌کنند و این نشان می‌دهد که پکن در حال حاضر محتاط است تا آشکارا از مسکو حمایت نکند.

در همین حال، فدرال رزرو ایالات متحده به تفصیل توضیح داد که بانک مرکزی ایالات متحده قصد داشت در آخرین جلسه‌اش، نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد، اما به دلیل جنگ در اوکراین، با مقدار کمتری افزایش موافقت کرد.

این تصمیم‌ها نشانه‌ای از رویکرد تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم و تقویت ارزش جهانی دلار است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۲,۴ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش قیمت را داشتند. تولید همچنین افزایش یافت و به ۱۱,۸ میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین میزان از اواخر سال ۲۰۲۱ است و انتظار می‌رود تولید همچنان به افزایش خود ادامه دهد. ایالات متحده همچنین نزدیک به ۴ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را در هفته اخیر آزاد کرد.

ایالات متحده و متحدانش روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به دلیل کشتار غیرنظامیان در اوکراین اعمال کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور رویدادهای شهر بوچا را «جنایت جنگی» توصیف کرده است. اما روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند و می‌گوید این کارزار انتشار اخبار جعلی برای ضربه زدن به تصویر جهانی روسیه است.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همچنین باید به زودی تصمیم بگیرند که آیا تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا را تایید کنند یا خیر. این تحریم‌های جدید خرید زغال سنگ روسیه را ممنوع می کند و از ورود کشتی‌های روسی به بنادر اتحادیه اروپا ممانعت به عمل می‌آورد. اورسولا فون در لاین، رئیس اجرایی اتحادیه اروپا، گفت که این اتحادیه در حال کار بر روی تحریم‌هایی بیشتر ا از جمله واردات نفت است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۱۱ آوریل ۲۰۲۲