صدراعظم اتریش: پوتین دنبال موفقیت نظامی است!

کارل نیهامر، صدراعظم اتریش می‌گوید گفت‌وگوی او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو “صریح، شفاف و قاطع” بوده است.
آقای نیهامر در بیانیه‌ای بعد از دیدار ۹۰ دقیقه‌ای خود با آقای پوتین گفت که این ملاقات دوستانه نبوده و هدف آن بررسی تمام امکان‌های موجود برای پایان دادن به درگیری‌ها یا دست‌کم پیشرفت کمک‌رسانی به غیرنظامیان در اوکراین بوده است.
او می‌گوید مهم‌ترین پیامش به ولادیمیر پوتین این بوده که جنگ باید تمام شود چون تنها شکست به بار می‌آورد.
به گفته صدراعظم اتریش، ولادیمیر پوتین خواهان دستیابی به موفقیت نظامی در اوکراین است و در این راه مصمم نشان می‌دهد.
وی در پایان سفر خود به خبرنگاران گفت: «ما نباید توهم داشته باشیم (…). رئیس جمهور پوتین به طور کلی وارد منطق جنگ شده و بر اساس آن عمل می کند.»
کارل نهامر که به عنوان نخستین رهبر اروپایی پس از تهاجم روسیه به اوکراین در مسکو با پوتین دیدار کرد در ادامه تاکید کرد که با رئیس جمهوری روسیه گفتگویی «صریح، روشن و دشواری» داشته است.
وی در این خصوص تصریح کرد: «من در مورد جنایات جنگی در بوچا و جاهای دیگر صحبت کردم و گفتم که همه مسببان آن باید به دست عدالت سپرده شوند.»
صدراعظم اتریش در ادامه یادآور شد: «من همچنین به رئیس جمهوری روسیه فوریت ایجاد دالان‌های بشردوستانه برای انتقال آب و غذا و تخلیه زنان، کودکان و مجروحان از شهرهای تحت محاصره را گوشزد کردم.»
آقای نیهامر گفت که این موضوع و لزوم تحقیقات بین‌المللی درباره آن در مذاکرات او با آقای پوتین به صراحت مطرح شده است.
تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ اوکراین که یک ماه و نیم پیش با حمله روسیه آغاز شد، همچنان ادامه دارد اما نتیجه چندانی نداشته است.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز با نارندرا مودی، نخست وزیر هند صحبت کرد با این هدف که بتواند از طریق او فشار بیشتری به روسیه وارد کند.

هشدار شهردار کی‌یف: روسیه دوباره برای تصرف پایتخت اقدام خواهد کرد
درحالی که در ادامۀ جنگ اوکراین توجه‌ها بر مناطق جنوبی و شرقی این کشور متمرکز شده است، ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف هشدار داد که نیروهای روسیه ممکن است دوباره برای تصرف پایتخت اوکراین اقدام کنند.
او در پیامی که در تلگرام منتشر شد گفت: «این واقعیت که دشمن از کی‌یف عقب نشینی کرده به این معنی نیست که آنها از تصرف پایتخت صرف‌نظر کرده‌اند.»
کلیچکو همچنین به ساکنان کی‌یف که از شهر فرار کرده‌اند، توصیه کرد که با توجه به آیندۀ نامعلوم شهر و احتمال تهاجم دوباره، صبر کنند.

یک چهره اپوزیسیون و ضد جنگ در روسیه دستگیر شد
یک چهره اپوزیسیون که مخالف جنگ و سیاست‌های کرملین است روز دوشنبه در نزدیکی خانه‌اش در مسکو دستگیر و بازداشت شد.
وادیم پروخوروف، وکیل ولادیمیر کارا مورزا، از چهره‌های اپوزیسیون کرملین که هنوز در روسیه زندگی می‌کند در گفتگو با خبرگزاری اینترفاکس دستگیری موکلش را تایید کرد و گفت که به زودی با او ملاقات خواهد کرد.
دلایل اصلی این بازداشت هنوز از سوی مقامات کرملین اعلام نشده اما آقای کارا مورزا در روزهای اخیر بارها از مداخله نظامی مسکو در اوکراین انتقاد کرده است.
مداخله روسیه همزمان با سرکوب همه جانبه در روسیه، دستگیری هزاران تظاهرکننده و همچنین بسته شدن سازمان‌های غیردولتی، رسانه های مستقل و چندین شبکه اجتماعی همراه شده است.

اتحادیه اروپا ۲۱ شرکت هواپیمایی روسیه را تحریم کرد
کمیسیون اروپا ۲۱ شرکت هواپیمایی روسیه را به این بهانه که استانداردهای ایمنی بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند به فهرست تحریم های اتحادیه اروپا اضافه کرد.
به گزارش ایرنا، آدینا والئان، کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه به خطوط هوایی روسیه اجازه داده است تا صدها هواپیمای متعلق خارجی را بدون گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز به کار گیرند.»
وی با بیان این که شرکت‌های هوایی روسیه آگاهانه استانداردهای ایمنی بین‌المللی را نقض کرده اند هشدار داد که این یک تهدید فوری بشمار می‌رود.
والئان خاطر نشان کرد که تصمیم اخیر اتحادیه اروپا، ارتباطی به تحریم‌های مرتبط با تحولات اوکراین ندارد و اقدامی بر اساس دلایل فنی و ایمنی است. به این ترتیب اکنون مجموع ۱۱۷ شرکت هواپیمایی روسیه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.
اتحادیه اروپا از آغاز جنگ در اوکراین چندین بسته تحریمی سنگین علیه روسیه وضع کرده و تا مرز تحریم حوزه انرژی روسیه پیش رفته است؛ اما به دلیل مخالفت برخی کشورهای عضو از جمله مجارستان که رابطه‌ای قوی با روسیه دارد و پیامدهای ناشی از آن بر افزایش بهای سوخت، موفق به اعمال آن نشده است.
دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی امروز در لوگزامبورگ گردهم آمده تا درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در واکنش به جنگ اوکراین بحث و تبادل نظر کنند. اتحادیه اروپا نگران آماده شدن مسکو جهت حمله ای بزرگ در شرق اوکراین است.

روسیه درحال انتقال نیروهایش به دونباس است
یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که حرکت کاروان ارتش روسیه به سمت دونباس از طریق شهر ایزوم واقع در شمال اوکراین نشان می دهد که روسیه به دنبال تجدید و تقویت نیروهای خود در دونباس است.
این مقام ارشد دفاعی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که کاروان نظامی روسیه شامل بخش فرماندهی و کنترل، یک گردان پشتیبانی، تامین کننده ها، پشتیبانی هوانوردی و سایر پشتیبانی های پیاده نظام است.
این مقام همچنین گفت شواهد موجود نشان می دهد که روسیه در تلاش است تا موقعیت خود را در جنوب غربی شهر دونتسک عمدتاً با واحدهای توپخانه تقویت کند.
به گفته این مقام، طبق ارزیابی های آمریکا، حرکت کاروان روسیه یک “حمله جدید” در دونباس نیست، بلکه نیروهای روسیه در تلاش برای تقویت توانایی های خود و افزودن به آن هستند.

زلنسکی: احتمالا ده‌ها هزار نفر در ماریوپل کشته شده‌اند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح امروز با حضور ویدئویی در پارلمان کره‌جنوبی گفت که احتمالا ده‌ها هزار نفر در حمله روسیه به شهر ماریوپل در جنوب شرقی این کشور کشته شده‌اند.
وی افزود: «ماریوپل ویران شده است، ده‌ها هزار کشته وجود دارد اما با وجود این روس‌ها تهاجم خود را متوقف نمی‌کنند.»
وی تصریح کرد: «روسیه نه تنها اوکراین را که اروپا را تهدید می‌کند. و تا زمانی که مجبور به توقف نشوند متوقف نخواهد شد.»
وی اضافه کرد که روسیه زیرساخت‌های کلیدی اوکراین از جمله ۳۰۰ بیمارستان را ویران کرده است.
زلنسکی گفت: «اوکراین برای نجات از جنگ، به کمک بیشتری نیاز دارد.»

بریتانیا: اوکراین چندین حمله نیروهای روسیه را در دونتسک و لوهانسک دفع کرده است
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید اوکراین چندین حمله نیروهای روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک دفع کرده است که منجر به نابودی تانک‌ها، خودروها و توپخانه مسکو شده است.
این وزارتخانه می‌گوید که گلوله‌باران روسیه در دو منطقه شرقی ادامه دارد.
این نهاد به استفاده مسکو از بمب‌های هدایت نشده اشاره کرده و می‌گوید که این موضوع می‌تواند تلفات نظامی را افزایش دهد.
وزارت دفاع بریتانیا با اشاره به استفاده قبلی روسیه از بمب‌های فسفر در منطقه دونتسک این احتمال را داد از این تسلیحات در ماریوپل نیز استفاده شود.

درخواست زلنسکی از کره جنوبی برای فرستادن سلاح به اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه در جریان سخنرانی خود در پارلمان کره جنوبی، بار دیگر از این کشور خواست که به اوکراین در تامین سلاح‌های مورد نیازش کمک کند.
پیش از این وزارت دفاع کره جنوبی به درخواست کی‌یف در این موضوع، پاسخ منفی داده بود.
آقای زلنسکی خطاب به قانونگذاران این کشور و با اشاره به حمایت جامعه بین‌الملل از کره جنوبی در جریان جنگ کره (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی) گفت که «ارتش اوکراین برای دفاع از خود به تجهیزات نظامی از جمله تانک و هواپیما نیاز دارد و کره جنوبی می‌تواند در این زمینه و با ارسال سیستم‌های دفاعی پیشرفته خود، به اوکراین برای مقابله با تانک‌ها، کشتی‌ها و موشک‌های روسی کمک کند. »
پیش از این سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفته بود که آنها نمی‌توانند با توجه به نگرانی‌هایی که در موضوع امنیت ملی کره جنوبی وجود دارد، این خواسته اوکراین را برآورده کنند.
سئول پیش از این محموله‌های غیرنظامی از جمله کلاه ضد گلوله، چادر، پتو، غذاهای آماده، کیت کمک‌های اولیه و دارو به اوکراین فرستاده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۲ آوریل ۲۰۲۲